Soaptele Duhului

Soaptele Duhului

Cea mai importantă pagină de pateric, care ne dă o mărturie vie despre dobândirea de către om a harului divin se regăsește în ”Convorbirea dintre Sfântul Serafim de Sarov și Motovilov”. Această scriere, de câteva zeci de pagini, ce se poate citi într-o oră sau cel mult două, exprimă esența teologiei ortodoxe și arată de o manieră dumnezeiesc de simplă în ce constă scopul vieții creștine. La momentul convorbirii, Sfântul Serafim locuia în sihăstria sa din pădurea Sarov. Motovilov a fost fiul duhovnicesc al Sfântului Serafim și biograful său, totodată, un om zbuciumat ce era în căutarea unui sens al vieții. De la început, Sfântul Serafim îi spune că i s-a descoperit, încă din copilărie, care era scopul vieții creștine. A întrebat pe mulți clerici despre asta, însă niciun răspuns nu îl mulțumea. Aceștia îl sfătuiau să meargă la biserică, să țină post, să facă bine, acestea alcătuind laolaltă scopul vieții creștinești. Sfântul Serafim îi arată însă că toate acestea nu constituie ele înseși adevăratul scop al vieții creștinești, ele fiind doar mijloace la îndemâna creștinului pe care acesta să le parcurgă. Adevăratul scop al creștinului constă în a primi Duhul Sfânt. ”Rugăciunea, postul, privegherile, milosteniile și toate celelalte fapte bune făcute în numele lui Hristos, nu sunt decât mijloace pentru a primi Duh Sfânt” .

Această învățătură a Sfântului Serafim este în perfectă armonie cu scrierile filocalice, cu patericul și cu totalitatea scrierilor ascetice ortodoxe, reprezentând chintesența lor. Motovilov îi arată că nu prea înțelege acest răspuns, iar Sfântul Serafim îi aduce o explicație folosindu-se de Pilda celor zece fecioare. Este cunoscut din Sfânta Evanghelie după Matei că cinci dintre fecioare nu aveau untdelemn și ducându-se să cumpere au găsit ușa de nuntă închisă, nemaiputând intra. Sfântul arată că mulți interpretează că lipsa untdelemnului la aceste fecioare simbolizează lipsa faptelor bune făcută în viață, însă interpretarea nu ar fi cea potrivită. Dacă le-ar fi lipsit faptele bune, nu ar mai fi putut fi numite fecioare, fecioria fiind o mare virtute, o stare quasi-angelică. Sfântul consideră că lipsa untdelemnului arată că le lipsea, de fapt, Duhul Sfânt. ,,Făcând fapte bune, fecioarele acestea, ignorante din punct de vedere spiritual, consideră că viața creștină constă din aceste fapte. Am trăit frumos, am făcut milostenii, gândeau ele, fără a se îngrijora dacă au primit sau nu darul Duhului Sfânt. Este un fel de viață, bazat unilateral pe practicarea virtuților morale, fără o cercetare minuțioasă dacă ele ne-au adus – și în ce cantitate – harul Sfântului Duh” . Asemenea interpretări sau speculații teologice sunt taxate dur de cărțile patristice: ”Unele căi par drepte în ochii omului, dar sfârșitul lor sunt căile morții” .

Sfântul Serafim îi arată apoi lui Motovilov cum poate fi primit harul Sfântului Duh și îi vorbește despre botez, rugăciune, pocăință, vederea lui Dumnezeu. Îi prezenta duhovnicește, cu argumente din Scripturi și din Tradiție, aceste realități ale vieții creștine, pe care fiecare creștin este dator să le urmeze îndeaproape. Însă, Motovilov, nu se mulțumea doar cu discursul sfântului, cu această teologie prezentată în mod teoretic, dorința sa de a înțelege în mod concret, practic era foarte mare. De aceea, tot întreba cum poate recunoaște prezența Duhului Sfânt în el, cum îl poate vedea, cum va ști, în mod practic, dacă Duhul Sfânt este sau nu în el. În fața acestei dorințe repetate a lui Motovilov, Sfântul Serafim alege soluția dumnezeiască: se roagă, în inimă, ca Dumnezeu să îi arate fiului său duhovnicesc coborârea Sfântului Duh peste ei. Cerere sfântului i-a fost ascultată, astfel încât Motovilov l-a văzut pe Sfântul Serafim în lumina necreată a lui Dumnezeu, în deplinătatea prezenței Sfântului Duh. La început, Motovilov nu îl putea privi pe sfânt, spunea că fața îi devenise luminoasă ca soarele, însă Sfântul Serafim îi spune că și el se află în plenitudinea harului Duhului Sfânt și că a devenit la fel de luminos ca el. Uitându-se acum spre sfânt, Motovilov îl descrie astfel: ,,Închipuiți-vă în mijlocul soarelui strălucitor din miezul zilei chipul unui om care vă vorbește. Îi vedeți buzele mișcându-se, expresia ochilor schimbându-se, îi auziți vocea, îi simțiți apăsarea mâinilor pe umeri, dar în același timp nu-i vedeți nici mâinile, nici corpul său, nici al vostru, nimic, decât o lumină strălucitoare împrăștiindu-se împrejur, la o distanță de câțiva metri, luminând neaua care acoperea câmpul și cădea peste marele bătrân și peste mine” .

Apoi, Sfântul Serafim îl întreabă ce simte, iar stările enumerate de Motovilov pot fi descrise ca roade ale prezenței Duhului Sfânt în viața oamenilor. Simțea o pace ce nu se putea spune, despre care Sfântul Serafim îi spune că este pacea despre care spunea Mântuitorul: ”Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum vă dă lumea vă dau Eu” sau ”Pacea lui Dumnezeu care covârșește toată mintea” . Simțea o dulceață extraordinară, despre care sfântul spunea că este dulceața de care vorbește Scriptura: ”Sătura-se-vor din grăsimea casei Tale și din izvorul desfătării Tale îi vei adăpa pe ei” . Simțea o bucurie extraordinară în toată inima, Sfântul Serafim spunându-i că aceasta este bucuria dată de Sfântul Duh, ce nu se poate exprima în cuvinte dar că aceasta este doar o arvună a bucuriei pregătite în cer. Simțea o căldură puternică, pe care sfântul o descria ca fiind căldura harului Sfântului Duh sălășluit în profunzimea ființei lor.

Această dumnezeiască revelație, cu o semnificație cu caracter universal, a iluminat întreaga lume creștină, Sfântul Serafim de Sarov nefiind cu nimic mai prejos de marii proroci ai Vechiului Testament, prin care Însuși Duhul Sfânt a vorbit. Scrierea lui Motovilov a văzut lumina tiparului în 1903, aproape simultan cu expunerea moaștelor Sfântului Serafim, la începutul unui secol în care creștinismul, unul dintre principalii dușmani ai regimurilor totalitare, mai ales în Rusia, avea nevoie de asemenea mărturii creștine, izvorâte din experiențele duhovnicești ale unor sfinți, care pot fi socotiți cu adevărat ”prieteni ai lui Dumnezeu”.

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
515 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

05 Ianuarie 2022

Vizualizari: 476

Voteaza:

Soaptele Duhului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

sfantul serafim de sarov

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact