Spovedania pacatelor nerostite

Spovedania pacatelor nerostite

Calea spre smerenie trece printr-un suflet iubitor de Dumnezeu si de aproapele. Cand imi cercetez simturile si faptele gasesc in mine pacate grele.

1. Eu nu-l iubesc pe Dumnezeu.

Caci daca L-as iubi, m-as gandi mereu la El cu o bucurie pornita din adancul inimii. Ba dimpotriva ma gandesc mult mai des la cele lumesti, cugetarea spre Dumnezeu nu-mi prilejuieste decat greutate si uscaciune. Daca L-as iubi, convorbirea cu El, care se savarseste in vremea rugaciunii, m-ar hrani, m-ar multumi si m-ar duce catre o neintrerupta legatura cu El. Eu nu numai ca nu ma desfat in rugaciune, ci simt o greutate tocmai in timpul cat ma rog si nu stiu cum sa fac sa scurtez timpul rugaciunii. Cel ce iubeste pe cineva se gandeste neincetat la acea persoana, se ingrijeste de ea in orice indeletnicire, nu mai iese din gandurile lui.

Pe cata vreme eu, din timpul celor 24 de ore, de abia daca jertfesc, un ceas, pentru ca sa ma cufund in adancurile cugetarii lui Dumnezeu si sa ma inflacarez de dragostea Lui, iar restul de 23 de ore le asez cu placere si cu toata ravna pe altarul idolilor mei de patimi. In vorbirile despre lucruri nefolositoare, despre chestiunile neansemnate pentru suflet eu sunt treaz, simt placere, iar in discutiile despre Dumnezeu sunt plictisit si trandav. Si chiar atunci cand sunt atras spre convorbiri dumnezeiesti caut sa trec repede la conversatiile care imi magulesc patimile. Sunt biruit de dorinta de a avea cat mai multe cunostinte despre arta, economie, stiinta, in timp ce invataturile despre Dumnezeu, despre religie, nu lasa nici o urma in mine, nu-mi hranesc sufletul.

De aceea socot ca toate aceste indeletniciri, departe de a fi niste ocupatii de seama in viata unui crestin, nu sunt decat niste chestiuni launtrice si de prea mica insemnatate, de aceea ar trebui sa ma ocup numai in timpul liber, cand nu am altceva mai bun de facut. Domnul spune "daca ma iubiti , veti pazi poruncile Mele", iar eu nu numai ca nu pazesc poruncile Lui, ci nu imi dau prea multa silinta sa le implinesc, deci cred ca eu nu-L prea iubesc pe Dumnezeu. Asta o intareste si Sfantul Vasile cel Mare, care spune: "Drept dovada ca omul nu-L prea iubeste pe Dumnezeu si pe Hristosul Sau, este faptul ca el nu indeplineste poruncile Lui."

2. Nu am dragoste fata de aproapele.

Caci departe de a ma hotara, potrivit Evangheliei, sa-mi pun sufletul pentru binele aproapelui, eu nu-mi jertfesc nici macar cinstea fericirea si linistea in folosul fratelui meu. Bunastarea, cinstea si fericirea lui nu ma inveselesc ca si cum ar fi ale mele, nu trezesc in sufletul meu nici un simtamant de bucurie, ci dimpotriva starnesc in inima mea un fel de zavistie sau dispret.

3. Nu cred in nimic din cele ce tin de religie.

Nici in nemurire, nici in Evanghelie. Eu nu-mi pun problema vesniciei, iar sfarsitul vietii de aici il  socot  ca pe capatul existentei mele. Dar daca Sfanta Evanghelie, care e Cuvant Dumnezeiesc, ar fi fost primita in sufletul meu cu credinta, m-as fi ocupat mereu de ea, m-as fi desfatat cu citirea ei, traind o adanca evlavie. Nimic din cele pamantesti n-ar fi fost in stare sa ma abata de la aceasta hotarare. Cu toate acestea, chiar daca mai ascult sau citesc  din cand in cand Cuvantul Domnului, o fac dintr-o necesitate sau din curiozitate stiintifica. Nu ma pot concentra cu bucurie asupra citirii Evangheliei, fiind gata sa o schimb cu alta carte in care gasesc lucruri noi  si de interes.

4. Sunt plin de demonica mandrie si de trupeasca iubire de sine.

Toate faptele mele dovedesc urmatorul lucru: ori de cate ori vad in mine un lucru bun, doresc da-l scot la iveala, sa ma laud in fata altora. Daca vad la mine un lucru rau caut sa il ascund cu nevinovatie. Ma supar pe cei care nu ma respecta, din pricina ca nu stiu sa aprecieze oamenii. Ma laud cu binefacerile mele, ma bucur de nenorocirile vrajmasilor, iar infrangerile in lucrarile incepute de mine ma jignesc. Chiar atunci cand imi dau silinta sa fac ceva bun, am in vedere lauda sau mangaierea ce vine din partea lumii. Cu alte cuvinte, eu cioplesc mereu in mine un idol propriu, cautand in  toate faptele mele fie o placere, fie o desfatare. Din toate ce le-am spus aici reiese ca sunt mandru, neanfranat, lipsit de credinta. Poate fi o soarta mai grea dacat cea care ma asteapta?

Vizireanu Fulvia (Felicis)
Sursa: Marturisirea unui pelerin rus, Editura Herald, 2007

Despre autor

felicis Felicis felicis Felicis

Colaborator
30 articole postate
Publica din 29 Iulie 2010

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3158

Voteaza:

Spovedania pacatelor nerostite 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact