Stergarul sau prosopul

Stergarul sau prosopul

Stergarul

Stergarul sau prosopul este una dintre cele mai importante piese din categoria tesaturilor de casa. In cadrul gospodariei taranesti, stergarul indeplineste de obicei, patru functii: (1) strict utilitara, (2) decorativa, (3) instrument mijlocitor in ceremonii si ritualuri, (4) obiect de port (de vestimentatie). Materialele folosite la confectionarea acestei piese, dimensiunile, cat si prezenta ori absenta motivelor decorative sunt in stransa legatura cu una dintre cele trei functii.

Cuvantul “stergar”, mult mai inradacinat in trecutul nostru, se spune ca provine din latinescul “extergere”, care sta la radacina verbului "a sterge". A doua denumire, “prosop”, ar avea originea in limba neogreaca, “prosopon” insemnand “fata”, iar “prosopis” inseamna "stergar".

Prosopul, ca denumire, a patruns in vorbirea taranilor prin intermediul negustorilor stabiliti prin targuri si a boierilor si intelectualilor rumani. Avand aceeasi religie, crestin-ortodoxa, grecii au botezat adeseori copiii de tarani din targurile in care locuiau, precum si din satele apropiate.

Cum in ritualul botezului stergarele erau nelipsite, satencile au aflat ca grecii, cumetrii lor, le spuneau altfel decat ele, adica "prosopis" - "prosoape".

Cele doua denumiri circula in paralel, nestingherite, in lumea satului, existand o mare mobilitate in folosirea celor doi termeni, fara ca aceasta sa deranjeze comunicarea. Scoti din lada "stergare" si pui la loc "prosoape", sau invers.

Este de remarcat faptul ca, incepand cu sfarsitul secolului XX, incep sa fie numite "stergare" numai obiectele lucrate artistic si care au rol functional - ritualic, in timp ce tesaturi simple, de sters pe maini, sunt "prosoape".

Care din cele doua forme ar trebui folosita de catre noi? Depinde de zona la care ne referim, de propria noastra preferinta, iar pentru a evita repetarea suparatoare a unei singure denumiri, ar putea fi folositi ambii termeni.

Piesele cu rol decorativ si cele destinate ceremonialurilor, in vorbirea si intelesul de astazi, se confunda deseori. Le confundau oare si satencile de acum un secol? Se pare ca nu prea le confundau, ele hotarandu-le clar functia, inainte ca suveica sa strecoare primele fire de beteala printre firele de urzeala. In momentul in care, mai tinerii mostenitori au inceput sa le confunde, batranii au recurs la precizarea functiei fiecarei piese. Multi batrani coseau sau prindeau cu bolduri etichete pe care era indicat, pe langa rolul ce urma a-l avea in ritual si numele beneficiarului, adica: "pentru preot", "pentru steag", "pentru cel cu carul", etc.

In cazul in care cel numit deceda, era numit un altul. Aceasta inseamna ca, atunci cand pregateau “zestrea” pentru marea trecere, femeile varstnice nu faceau nimic la intamplare si nu admiteau nici o confuzie.

Motivele decorative delimitau, in mod sigur, mult mai clar functia fiecarei categorii de "stergar", dupa indiciile care au persistat in ornamentatia celor mai vechi stergare, precum si in memoria satenilor mai varstnici. Motivele antropomorfe, cu o conformatie ciudata si cu mainile asezate in gesturi simbolice, ne indreptatesc sa credem ca ele nu aveau doar rol decorativ.

Bunaoara, unele motive antropomorfe, femei, cu mainile reprezentate ca niste crengi, iar pe cap purtand trei ramuri arcuite, fara muguri, fara frunze (simbolizand trecerea de pe acest pamant).

Ochiul stang, mult mai mare decat ochiul drept si plasat ceva mai in jos, nu sunt niste deformari intamplatoare cum se intalneste deseori la tesaturile din lana, au o tipologie bine structurata, fara nimic confuz ce ar putea rezulta din executia tehnica. Organ al perceptiei vizuale, ochiul este simbolul cunoasterii, dar si al vigilentei. In cultura antica a multor popoare, nu numai a romanilor. Aceasta semnificatie a ochiului, ca reprezentare a cunoasterii supreme, a luminii si a stiintei divine, este prezenta si in imagistica crestina, unde apare “Ochiul Domnului”, incadrat intr-un triunghi sau aureolat de raze solare. Cei doi ochi arata ambivalenta existentei, lumea de aici si cea de dincolo, partea dreapta si partea stanga, ceea ce este pe pamant si ceea ce se duce in pamant.

Elena Constantin

Despre autor

Elena Constantin Elena Constantin

Colaborator
1 articole postate
Publica din 13 Aprilie 2011

30 Iulie 2012

Vizualizari: 6910

Voteaza:

Stergarul sau prosopul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact