Un graunte de credinta

Un graunte de credinta

Religia se intemeiaza pe grauntele de credinta... este factorul sau darul pe care avem cladita sau nu mantuirea. Cu credinta cat un graunte de mustar sunt posibile fapte mai presus de obisnuit. Dar de vreme ce faptele acestea nu se vad, se poate deduce slaba noastra religie, intrucat religia inseamna legatura omului cu Dumnezeu.

Noi asteptam sa avem o religie rationala, asteptam sa cunoastem cu masurile noastre, ca apoi sa-i acordam lui Dumnezeu creditul sau credinta. Ratiunea, dupa cum s-a vazut, nu poate oferi omului certitudinea aceasta, desi la obarsiile incercarilor ei tot o credinta o determina. De aceeia scade credinta. Iisus raspunde odata ucenicilor sai care-l cereau mai multa credinta cam asa: sa inceapa prin a crede ca au credinta si vor sfarsi prin a avea de fapt. Si lemnele vor asculta.

Este drept ca nu este in natura omului - asa cum a raspuns ca sa mute muntii numai cu cuvantul, il muta uneori cu munca, dar extraordinarul este cand il muta cu puterea lui Dumnezeu. Ca oricine nu se va indoi in inima sa, ci va crede ce va zice, se va face si va fi orice lucru va zice. de aceea va zic voua: orice cereti, rugandu-va, sa credeti ca le-ati si luat si le veti avea (Marcu 11, 23-24 ) aceasta este credinta cat un graunte de mustar.

Aceasta ne-ar da sa banuim ca, la temperaturile la care se alege aurul fiintei noastre de zgura ei, in firea noastra apare modul divin de a fi, de a voi, si de a gandi.

Se stie ca gandirea lui Dumnezeu si vointa Lui este creatoare a realitatii; credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului (obisnuit) - care este creator numai in ordinea conceptelor si nu intervine, ca Dumnezeu in ordinea realului.

Grauntele de credinta este, de fapt, grauntele de comuninune in care suntem cu Dumnezeu. Este acelas graunte numit pe alocuri de Iisus;comoara ingropata in tarina, margaritarul de mult pret, samanta cea cazuta in pamant bun, aluatul care dospeste toata framantatura, Imparatia Cerurilor ascunsa inlauntrul nostru etc. Cu un cuvant, este locuirea mai presus de cuvant a lui Dumnezeu in firea omeneasca.

Aceasta locuire in om a Sfintei Treimi, intr-o nevazuta kenoza (desertare, in limba greaca), este vadita in semnele inevitabile ale botezului si ale credintei. "Mergeti in toata lumea si propovaduiti Evanghelia la toata faptura. Cine va crede si se va boteza, se va mantui, cine nu va crede, se va osandi. Iar celor ce vor crede le vor urma aceste semne: intru numele Meu draci vor scoate, in limba noua vor grai, serpii vor lua in mana, chiar ceva de moarte de vor bea nu-i va vatama pe ei, pe cei bolnavi minile isi vor pune pe ei si bine le va fi" (Marcu 16, 15-18).

Este, deci, o credinta in numele Evangheliei. Propovaduita in numele botezului primit, credinta in Iisus, credinta in Dumnezu. Credinta la masura de fapt nu creste decat in fapte la masura credintei. Dumnezeu nu cere minuni... acelea le face El.

Daca lucrurile stau asa, de ce e asa putina credinta pe pamant?

Mai intai nu stiu daca este chiar putina. O explicatie este ca prea putine vieti se predau lui Dumnezeu, putini oameni Ii acorda stapanirea absoluta asupra vietii lor, si nu de frica inselaciunilor, ci opriti de amagirea iubirii de sine, care creste ca o palamida in aria vietii.

Credinta este un risc impotriva ratiunii, impotriva vietii, impotriva limitelor omenesti, citeodata si impotriva normalului. De aceeia Sfintii se si fereau de a face minuni, desi in multe cazuri (facerea de minuni) era doar dovada iubiri de oameni si alinarea suferintelor omenesti. Dar ca unii ce traiau in credinta, nu mai vorbeau de credinta.

Sfintii ne-au dezvelit taina grauntelui de mustar: cat asculti tu de Dumnezeu, atat asculta si Dumnezeu de tine. Cine asculta de Dumnezeu, de acela asculta si muntii si fiarele si toata natura.

Credinta este un factor de purificare. Se baga credintei o vina ca este numai o chestiune de sentiment, de inima. Cei ce o au, insa, marturisesc ca omul, acum intelege inainte de a crede. Schimbi multe lucruri pe pamant si cu inima, dar pe tine insuti te schimbi cu toate insusirile tale de om.

- Numai slabii si neputinciosii cred, spun unii necredinciosi.

- Dar de ce nu fac inteleptii si puternicii (acestei luni) faptele credintei? Sursa din invataturile Parintelui Arsenie Boca

P.S. Fie ca Bunul Dumnezeu sa faca in asa fel ca in fiecare dintre noi si in inma fiecaruia sa incolteasca cite un graunte de mustar. In casa fiecarui roman sa existe acel mic bob de credinta. Ca astfel fiecare dintre noi sa putem schimba pe noi insine cu toate insusirile noastre de om.

Marioara Mihele

Despre autor

Marioara Mihele Marioara Mihele

Colaborator
24 articole postate
Publica din 22 Mai 2010

Pe aceeaşi temă

02 August 2012

Vizualizari: 8129

Voteaza:

Un graunte de credinta 3.00 / 5 din 2 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Stefania Dumitrascu Postat la 2012-05-23 11:26

    "Sfintii ne-au dezvelit taina grauntelui de mustar: cat asculti tu de Dumnezeu, atat asculta si Dumnezeu de tine. Cine asculta de Dumnezeu, de acela asculta si muntii si fiarele si toata natura." Ce frumos ... Cat adevar...

  • Marioara MihelePostat la 2011-10-21 15:52

    Este foarte adevarat ce spui Florentina ...noi am fost sintem si raminem pacatosi ,fiindca insusi Parintele Cleopa spunea in scrierile Dumnealui Doamne eu sint cel mai mare pacatos ...Apoi noi ce sa spunem ..

  • andriesei florentinaPostat la 2011-03-16 18:36

    E putina credinta...putina. Numai sa ne uitam în jurul nostru si vedem cata ratacire este,cata necredinta este,cat rau este. De la straini vin toate sectele,obiceiuri cu fel de fel de balciuri în sarbatori si zile de duminica,cand clopotele sunau la Biserica, chemandu-i pe crestini sa ia parte la SFANTA LITURGHIE, lumea pleca la targuri;indiferenta s-a întetit,lumea a ajuns sa nu mai aiba frica de Dumnezeu si nu mai pazeste sfanta duminica, ZIUA DOMNULUI. Tinem de forma credinta; a pierit orice rusine si nu mai spun ca le stiti prea bine! Asta vad eu între crestinii nostri de astazi. Crestinii din vechime se sileau sa fie cat mai corecti, aveau tot felul de fapte bune împreunate cu credinta si traiau în cea mai fierbinte dragoste de Dumnezeu. Printre noi sunt doar caldicei, daca crede cineva ca este religios,îsi înseala inima.Îi cercetam noi pe orfani?pe vaduve,în necazurile lor? Ne pazim noi neîntinati de lume? Petrecem noi cu multa sfintenie si teama de a pazi legea lui Dumnezeu? Ne purtam simplu si cuviincios ptr a nu gresi lui Dumnezeu si oamenilor?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact