Un graunte de credinta

Un graunte de credinta

Religia se intemeiaza pe grauntele de credinta... este factorul sau darul pe care avem cladita sau nu mantuirea. Cu credinta cat un graunte de mustar sunt posibile fapte mai presus de obisnuit. Dar de vreme ce faptele acestea nu se vad, se poate deduce slaba noastra religie, intrucat religia inseamna legatura omului cu Dumnezeu.

Noi asteptam sa avem o religie rationala, asteptam sa cunoastem cu masurile noastre, ca apoi sa-i acordam lui Dumnezeu creditul sau credinta. Ratiunea, dupa cum s-a vazut, nu poate oferi omului certitudinea aceasta, desi la obarsiile incercarilor ei tot o credinta o determina. De aceeia scade credinta. Iisus raspunde odata ucenicilor sai care-l cereau mai multa credinta cam asa: sa inceapa prin a crede ca au credinta si vor sfarsi prin a avea de fapt. Si lemnele vor asculta.

Este drept ca nu este in natura omului - asa cum a raspuns ca sa mute muntii numai cu cuvantul, il muta uneori cu munca, dar extraordinarul este cand il muta cu puterea lui Dumnezeu. Ca oricine nu se va indoi in inima sa, ci va crede ce va zice, se va face si va fi orice lucru va zice. de aceea va zic voua: orice cereti, rugandu-va, sa credeti ca le-ati si luat si le veti avea (Marcu 11, 23-24 ) aceasta este credinta cat un graunte de mustar.

Aceasta ne-ar da sa banuim ca, la temperaturile la care se alege aurul fiintei noastre de zgura ei, in firea noastra apare modul divin de a fi, de a voi, si de a gandi.

Se stie ca gandirea lui Dumnezeu si vointa Lui este creatoare a realitatii; credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului (obisnuit) - care este creator numai in ordinea conceptelor si nu intervine, ca Dumnezeu in ordinea realului.

Grauntele de credinta este, de fapt, grauntele de comuninune in care suntem cu Dumnezeu. Este acelas graunte numit pe alocuri de Iisus;comoara ingropata in tarina, margaritarul de mult pret, samanta cea cazuta in pamant bun, aluatul care dospeste toata framantatura, Imparatia Cerurilor ascunsa inlauntrul nostru etc. Cu un cuvant, este locuirea mai presus de cuvant a lui Dumnezeu in firea omeneasca.

Aceasta locuire in om a Sfintei Treimi, intr-o nevazuta kenoza (desertare, in limba greaca), este vadita in semnele inevitabile ale botezului si ale credintei. "Mergeti in toata lumea si propovaduiti Evanghelia la toata faptura. Cine va crede si se va boteza, se va mantui, cine nu va crede, se va osandi. Iar celor ce vor crede le vor urma aceste semne: intru numele Meu draci vor scoate, in limba noua vor grai, serpii vor lua in mana, chiar ceva de moarte de vor bea nu-i va vatama pe ei, pe cei bolnavi minile isi vor pune pe ei si bine le va fi" (Marcu 16, 15-18).

Este, deci, o credinta in numele Evangheliei. Propovaduita in numele botezului primit, credinta in Iisus, credinta in Dumnezu. Credinta la masura de fapt nu creste decat in fapte la masura credintei. Dumnezeu nu cere minuni... acelea le face El.

Daca lucrurile stau asa, de ce e asa putina credinta pe pamant?

Mai intai nu stiu daca este chiar putina. O explicatie este ca prea putine vieti se predau lui Dumnezeu, putini oameni Ii acorda stapanirea absoluta asupra vietii lor, si nu de frica inselaciunilor, ci opriti de amagirea iubirii de sine, care creste ca o palamida in aria vietii.

Credinta este un risc impotriva ratiunii, impotriva vietii, impotriva limitelor omenesti, citeodata si impotriva normalului. De aceeia Sfintii se si fereau de a face minuni, desi in multe cazuri (facerea de minuni) era doar dovada iubiri de oameni si alinarea suferintelor omenesti. Dar ca unii ce traiau in credinta, nu mai vorbeau de credinta.

Sfintii ne-au dezvelit taina grauntelui de mustar: cat asculti tu de Dumnezeu, atat asculta si Dumnezeu de tine. Cine asculta de Dumnezeu, de acela asculta si muntii si fiarele si toata natura.

Credinta este un factor de purificare. Se baga credintei o vina ca este numai o chestiune de sentiment, de inima. Cei ce o au, insa, marturisesc ca omul, acum intelege inainte de a crede. Schimbi multe lucruri pe pamant si cu inima, dar pe tine insuti te schimbi cu toate insusirile tale de om.

- Numai slabii si neputinciosii cred, spun unii necredinciosi.

- Dar de ce nu fac inteleptii si puternicii (acestei luni) faptele credintei? Sursa din invataturile Parintelui Arsenie Boca

P.S. Fie ca Bunul Dumnezeu sa faca in asa fel ca in fiecare dintre noi si in inma fiecaruia sa incolteasca cite un graunte de mustar. In casa fiecarui roman sa existe acel mic bob de credinta. Ca astfel fiecare dintre noi sa putem schimba pe noi insine cu toate insusirile noastre de om.

Marioara Mihele

Despre autor

Marioara Mihele Marioara Mihele

Colaborator
24 articole postate
Publica din 22 Mai 2010

Pe aceeaşi temă

02 August 2012

Vizualizari: 8092

Voteaza:

Un graunte de credinta 3.00 / 5 din 2 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Stefania Dumitrascu Postat la 2012-05-23 11:26

    "Sfintii ne-au dezvelit taina grauntelui de mustar: cat asculti tu de Dumnezeu, atat asculta si Dumnezeu de tine. Cine asculta de Dumnezeu, de acela asculta si muntii si fiarele si toata natura." Ce frumos ... Cat adevar...

  • Marioara MihelePostat la 2011-10-21 15:52

    Este foarte adevarat ce spui Florentina ...noi am fost sintem si raminem pacatosi ,fiindca insusi Parintele Cleopa spunea in scrierile Dumnealui Doamne eu sint cel mai mare pacatos ...Apoi noi ce sa spunem ..

  • andriesei florentinaPostat la 2011-03-16 18:36

    E putina credinta...putina. Numai sa ne uitam în jurul nostru si vedem cata ratacire este,cata necredinta este,cat rau este. De la straini vin toate sectele,obiceiuri cu fel de fel de balciuri în sarbatori si zile de duminica,cand clopotele sunau la Biserica, chemandu-i pe crestini sa ia parte la SFANTA LITURGHIE, lumea pleca la targuri;indiferenta s-a întetit,lumea a ajuns sa nu mai aiba frica de Dumnezeu si nu mai pazeste sfanta duminica, ZIUA DOMNULUI. Tinem de forma credinta; a pierit orice rusine si nu mai spun ca le stiti prea bine! Asta vad eu între crestinii nostri de astazi. Crestinii din vechime se sileau sa fie cat mai corecti, aveau tot felul de fapte bune împreunate cu credinta si traiau în cea mai fierbinte dragoste de Dumnezeu. Printre noi sunt doar caldicei, daca crede cineva ca este religios,îsi înseala inima.Îi cercetam noi pe orfani?pe vaduve,în necazurile lor? Ne pazim noi neîntinati de lume? Petrecem noi cu multa sfintenie si teama de a pazi legea lui Dumnezeu? Ne purtam simplu si cuviincios ptr a nu gresi lui Dumnezeu si oamenilor?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact