Viitorul

Viitorul

Din cele trei componente ale timpului numai prezentul este dat oamenilor in stapanire. Trecutul omenesc isi doarme somnul cu cei plecati de pe acest taramuri pamantene, iar viitorul cu departarile lui de spatii e al lui Dumnezeu in care avem incredintarea divinelor sperante ca toate darurile ceresti vor fi date si noua oamenilor daca le meritam. Eternitatea timpului integral o are numai Creatorul a toate. El singur este inainte de timp si mai presus de ceea ce este trecut, prezent si viitor. Pe cand timpul nu era, El a zis: "Sa fie lumina!" Si a fost lumina.

"Si a vazut Dumnezeu ca e buna lumina si a despartit lumina de intuneric. Lumina a numit-o Dumnezeu ziua, iar intunericul l-a numit noapte. Si a fost seara si a fost dimineata: ziua intaia" (Facere 1:3-5). Si cu aceasta s-a pus inceputul timpului prezent si al celui viitor, al veacurilor.

Si acelasi Dumnezeu a grait mai tarziu lui Moise in Rugul Aprins, spunandu-i: "Eu sunt cel ce sunt" (Iesire 3:14). El nu este numai inceputul prin creatie, dar este eternul prezent si viitor. El este inainte de timp si dupa sfarsitul timpului; El este "totul in toate", intr-o eternitate fara de inceput si fara de sfarsit. El este insasi Eternitatea. In toate si peste toate El este prezent in toate timpurile si veacurile. El vede trecutul, priveste la prezent si stie viitorul. Iar noi oamenii, prin Harul Sau divin, ne bucuram de a fi in eternitate cu Dumnezeu Caruia ne rugam: "Vie imparatia Ta, Doamne".

Obositi de prezentul pe care si-l fac oamenii, adesea ingenunchiati de multe suferinte, ucisi chiar de otravitele doctrine politice, dezorientati de crezuri atee filosofice si literare aberante, oamenii isi intorc sperantele catre un viitor divin, chemand pe Iisus Hristos cu Apostolul Ioan din Apocalipsa: "Vino, Doamne Iisuse" (Apocalipsa 22:20). Si Domnul Iisus, asteptandu-ne la bordul eternitatii, ne cheama la El: "Veniti binecuvantatii Tatalui Meu si mosteniti imparatia cea gatita de la intemeierea lumii" (Matei 25:34). Si asa ne regasim din nou in Paradisul pierdut.

Acesta este Viitorul absolut al lui Dumnezeu, care cuprinde si trecutul si prezentul din sfaramaturile veacurilor. "Iisus Hristos ieri, astazi si in veac, este Acelasi" (Evrei 13:8). El este Preot in veac (Evrei 5:6). El ne graieste de veacul de acum si de cel viitor. (Matei 12:32). El este cu adevarat veacul vesnic pe care-1 asteptam (II Petru 3:13), caci El ne-a descoperit noua oamenilor tainele cele ascunse ale timpurilor vesnice (Romani 16:25).

Celor din Vechiul Testament, Dumnezeu le spune prin profetul Isaia: "Indrazniti voi sa ma intrebati despre cele viitoare si sa dati porunci lucrurilor Mele? Eu am facut pamantul si omul de pe el. Eu l-am zidit. Eu cu mainile Mele am intins cerurile si la toata ostirea lor, Eu i-am dat porunci" (Isaia 45:11-12). De aceea, tu omule, acum priveste la cele dintru inceputul creatiei si vezi cu ochii tai in care te increzi, cine este Cel ce le-a facut pe ele? Vezi cu ochii tai trupesti, cum Dumnezeu pe acestea in prezent pe toate le ocarmuieste spre bine ca sa se implineasca la vreme si cele viitoare intr-o glorie vesnica.

Si acelasi Dumnezeu, prin proorocul Ieremia, graieste: "Pentru ca numai Eu stiu gandul ce-l am pentru voi, gandul bun, nu rau, ca sa va dau viitorul si nadejdea" (29:11).
Iar tuturor celor din Noul Testament, Dumnezeu Mantuitorul ne cheama la mostenirea cea vesnica din ceruri, ca sa o mostenim: "Veniti binecuvantatii Tatalui Meu si mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii" (Matei 25:34). Si prin pilda bogatului nemilostiv si a saracului Lazar, ilustreaza toate cele ce se vor intampla pentru noi in aceasta imparatie vesnica din ceruri.

Iar prin acei ce au darul contemplarii, in urcusul haric catre Dumnezeu, au fost invredniciti sa auda glasul Celui de pe tronul cel vesnic: "Iata toate le-am facut noi" (Apocalipsa 21:5) "si cerul si pamantul" (Apocalipsa 21:1). Pentru care noi crestinii marturisim: "Asteptam invierea mortilor. Si viata veacului ce va sa fie. Amin". Si asa, noi ce am fost pamanteni sa fim si ceresti, caci noi oamenii, spune Sfantul Ciprian, "suntem pamant si cer".

Sfantul Simeon Noul Teolog marturiseste in Imnele divine ale iubirii: "Cand noi ajungem sa vedem pe Creatorul, atuncea noi vom trai in afara de orice. Si asa, in afara de orice senzatie, ajungem sa fim in contact cu Invizibilul. Astfel ca tu vazand focul nu arzi, fiind in afara de orice senzatie. E o vedere spirituala fiind in contemplatia Spiritului, cugetand la inceputul creatiei lumii si la sfarsitul lumii, in care toate pier. Ceea ce se cere noua e ca sa transcendem lumea aceasta vazuta care are un inceput si sfarsit si sa trecem in lumea de dincolo, care are eternitatea divina in ea" (Hymns of Divine Love, by St. Symeon the New Theologian, Hymn 23, pag. 113-125, translated by George A. Maloney).

In acest Viitor absolut al eternitatii, robiile tuturor veacurilor sunt cazute, iar noi atuncea vom primi o fiintare eterna cu Dumnezeu. Atuncea si noi oamenii vom ajunge sa fim domni si ai vesniciei in care nu mai este o masura a timpului, in care nu mai este καιρόσ si χρόυοσ cu caderile jalnice ale toamnelor, cu gheturile iernilor, cu caldurile de cuptor ale verilor, ci ne vom afla intr-o gradina de Primavara a Paradisului regasit, in care si noi "pe heruvimi cu taina vom inchipui", in corurile eterne ale ingerilor.

Pr. Dr. Vasile Vasilache
Arhimandrit Mitrofor

(articol publicat in Calendarul Credinta din anul 2000, S.U.
A.- textul a fost primit de la doamna Ileana Nace din Boston)

.
Pe aceeaşi temă

01 August 2012

Vizualizari: 2770

Voteaza:

Viitorul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact