Zelotii

Zelotii

Zelotii au fost membrii ai unei grupari politico-religioase iudaice aparute in timpul in care Iudeea s-a aflat sub ocupatia greaca, ulterior romana. Scopul lor era sa apare legea si viata nationala a poporului iudeu impotriva influentelor idolatre. Aceasta grupare nationalista s-a manifestat intr-un mod mai intens incepand din vremea lui Irod pana la caderea Ierusalimului si infrangerea Masadei.

Membrii acestei grupari erau numiti sicari, de la obiceiul acestora de a purta ascuns sub vesminte un cutit (sica). Iosif Flaviu noteaza ca numele zelotilor provine de la „Isus fiul lui Gamala, si Ananus, fiul lui Ananus”. Grupul initial s-a ivit sub conducerea lui Iuda Galileanul fiind o banda organizata, ai carei membri erau considerati "talhari” de catre istoricul Iosif Flaviu. Metoda lor preferata de a pune capat problemelor era asasinarea.

Cercetatori moderni au determinat ca aceasta nu reprezenta o banda de razboinici avand o strategie coerenta, ci o patura de la marginea societatii, o coalitie a grupurilor populare interesate de eliberarea de sub tutela Romei. Zelotii nu erau simpli "talhari”, cum afirma Iosif Flaviu, ci puristi religiosi ce respingeau controlul strain.

Zelotii s-au revoltat impotriva regelui Irod, mai ales pentru ca acesta era idumeu. Au pus la cale uciderea acestuia, ascunzandu-si cutitele sub mantie. Chiar daca complotul a fost descoperit, au dobandit insa sprijinul poporului.

In timpul domniei lui Irod, aceasta grupare desi a fost inabusita prin uciderea liderului Ezekia, nu a fost distrusa. In vremea razboiului civil ce a urmat ascensiunii lui Arhelau, influenta nationalistilor a crescut din nou in Galileea. Iuda, fiul lui Ezekia, a preluat controlul asupra orasului Sepphoris inarmandu-si luptatorii cu arme preluate din arsenalul regal.

Aceeasi familie galileeana a oferit mai multi lideri acestei miscari, dintre care si ultimul, Eleazar, care a murit la Masada, impreuna cu intreaga cauza nationalista.

Deoarece aceasta grupare era activa in Galileea in timpul vietii Mantuitorului, Acesta a cunoscut cativa dintre ei. Se pare ca Simon Zilotul sau Simon Canaanitul (Luca 4:15, Fapte 1:13) ar fi fost un membru al acestei grupari, precu si Iuda Iscarioteanul.

Unii comentatori biblici moderni afirma ca Iuda si-a imaginat ca Iisus era de fapt un conducator lumesc, un eliberator din jugul ocupatiei romane. Acestia vad in Predica de pe Munte (Matei 5) un ecou al replicii date de Mantuitorul zelotilor din vremea Sa. Refuzul de a plati taxele catre romani, specific zelotilor, a fost contrazis de Iisus atunci cand a spus: ”Dati dar Cezarului ce este al Cezarului”. Mantuitorul a marturisit insa clar ucenicilor ca Imparatia Sa "nu este din lumea aceasta”.

De asemenea, s-a vehiculat ipoteza potrivit careia Baraba, care a fost eliberat in locul Mantuitorului, ar fi facut parte, la randul sau, din gruparea zelotilor.

Zelotii au practicat izolarea sociala retrangandu-se impreuna cu familiile lor in pesteri si in fortarete, pentru ca mai apoi sa lupte si sa moara pentru convingerile lor si pentru libertate.

Anul 66 d.Hr., in care a avut loc prima revolte iudaica impotriva romanilor, a fost un moment important cand zelotii se pare ca au triumfat. Un mare numar de iudei condusi de Ioan din Gishala s-au rasculat impotriva romanilor ocupand atat Iersalimul, cat si fortareata Masada.

Nationalistii din Ierusalim au celebrat anul 66 ca fiind anul eliberarii lui Israel de sub jugul Romei, comemorandu-l prin monede ce purtau numele lui Eleazar preotul si Simon printul.

Situatia avea sa se schimbe in scurt timp. Anul 67 a reprezentat inceputul razboiului cu legiunile romane, intai sub Vespasian, apoi sub Titus. Rascoala s-a sfarsit cu distrugerea Templului si a orasului Ierusalim in anul 70 d.Hr.

Ultimul centru de rezintenta al zelotilor a fost fortareata Masada, unde conducatorul Eleazar ben Jair impreuna cu simpatizantii sai au trebuit sa faca fata unui asediu indelungat. La sfarsit, ultimii dintre rebeli au preferat sa se sinucida decat sa slujeasca romanilor idolatri.

Radu Alexandru
 

30 Iulie 2012

Vizualizari: 6347

Voteaza:

Zelotii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact