Rastignirea - Crucificarea

Rastignirea - Crucificarea

Rastignirea - crucificarea - era una dintre cele mai dureroase si salbatice modalitati de pedepsire a unui vinovat, in vremea veche. Condamnarea la moarte prin crucificare (rastignire) este o pedeapsa nepracticata in Vechiul Testament, ea fiind atestata in randul persilor, iar uneori si la vechii greci. Spre deosebire de popoarele amintite, romanii foloseau frecvent crucificarea, ca pe o metoda de pedepsire a celor gasiti vinovati.

Prima mentionare a acestei pedepse cu moartea (rastignire) in Palestina este facuta de catre istoricul iudeo-roman Iosif Flavius, care o pune in legatura cu persecutia lui Antioh al IV-lea Epifanes. Astfel, in vreme ce Antioh, care cucerise deja Palestina, purta lupte in Egipt, evreii din Ierusalim, fiind informati gresit, cum ca regele ar fi fost omorat acolo, s-au revoltat impotriva conducerii. In anul 167 i.Hr, la intoarcerea lui din Egipt, Antioh a zdrobit pe toti cei din Ierusalim, cu mare cruzime (II Macabei 5, 11-14).

Romanii foloseau crucificarea/rastignirea ca pedeapsa pentru sclavi si talhari, iar niciodata pentru cetatenii romani. Apostolul Pavel, cand a fost prins de romani, nu a fost pedepsit cu pedepse de necinste tocmai pentru cetatenia lui. "Si cand l-au intins ca sa-l biciuiasca, Pavel a zis catre sutasul care era de fata: Oare va este ingaduit sa biciuiti un cetatean roman si nejudecat? Si auzind sutasul, s-a dus la comandant, sa-i vesteasca, zicand: Ce ai de gand sa faci? Ca omul acesta este (cetatean) roman. (...) Deci cei ce erau gata sa-l ia la cercetare s-au departat indata de la el, iar comandantul s-a temut, afland ca el este (cetatean) roman si ca a fost legat" (Fapte 22, 25-29).

Mai inainte de a fi pironit pe cruce, cel condamnat spre a fi rastignit era intotdeauna trecut prin mai multe chinuri (flagelari). Crucificarea era precedata de o biciuire crunta, cu ustensile de tortura special confectionate, extrem de dure. Nu multi condamnati rezistau acestei etape, spre a ajunge mai apoi sa fie si crucificati.

Legea mozaica, ceva mai umanitara decat legile popoarelor pagane, interzicea a se aplica cuiva mai mult de patruzeci de lovituri, ca sa nu se depaseasca cumva acest numar, se dadeau, in practica, numai treizeci si noua. La Romani, numarul loviturilor depindea de cruzimea si bunul plac al calailor.

Condamnatii care rezistau biciuirii erau fortati sa isi duca singuri crucea, spre locul de osanda. De obicei, cei sortiti unei astfel de morti carau doar partea scurta a crucii, iar nu intreaga cruce, care era mult prea grea spre a putea fi ridicata de un singur om.

Locul pregatit pentru rastignire era intotdeauna in afara localitatilor, nu insa departe de acestea. In cetatea Ierusalim, locul cu pricina se afla aproape de aceasta, pe stanca numita Golgota, nume primit fie de la asemanarea acesteia cu un cap de mort, fie de la aflarea aici a unui cap de mort, intr-un vechi mormant.

Privind momentul in care condamnatul era pironit pe cruce, cercetatorii sustin doua pareri diferite. Prima parere afirma pironirea condamnatului pe cruce mai inainte ca aceasta sa fie infipta in pamant, in vreme ce a doua parere afirma ca pironirea acestuia se facea dupa ce crucea era infipta in pamant si consolidata, spre a putea sa il tina drept. In ambele cazuri insa, trupul celui condamnat se lega de cruce cu franghii, atat la nivelul picioarelor, cat si la nivelul mainilor si al capului.

Chinurile ce urmau a fi suferite de cel rastignit/crucificat sunt de nedescris: biciuire, epuizare, pironire, soare, greutate, etc. Cu toate acestea, moartea survenea de obicei destul de tarziu, intrucat contactul sangelui cu aerul si cu soarele il facea pe acesta sa se coaguleze repede, in jurul ranilor, impiedicand astfel pierderea continuua a lui, lucru ce ar fi grabit moartea. Agonia celui rastignit putea dura chiar si cateva zile.

Spre a i se mai usura suferinta, celui rastignit i se dadeau bauturi deosebit de amare, cu un oarecare efect anestezic. Se pare insa ca obiceiul acesta era intalnit numai in regiunea evreiasca, el fiind pus in legatura cu un proverb vechi-testamentar ce circula printre evrei. "Dati bautura imbatatoare celui ce este gata sa piara si vin celui cu amaraciune in suflet, ca sa bea si sa uite saracia si sa nu-si mai aduca aminte de chinul lui" (Pilde 31, 6-7).

Vina celor condamnati se scria pe o tablita, spre a fi purtata de ei si spre a se atasa apoi pe cruce. Ea era strigata de un aprod tot timpul lugubrului cortegiu, spre a fi auzita de multimi. Deasupra capului celui rastignit se afisa intotdeuana vina pentru care el a fost dat unei asemenea morti.

Chiar daca in unele cazuri moartea ar fi survenit, de la sine, mult mai tarziu, legea prevedea ca cel rastignit sa fie inmormantat in aceeasi zi. Astfel, in cazurile in care cel in cauza nu murea de la sine, el era supus unor noi torturi, spre a muri mai repede. Uneori, el era sufocat cu fum, prin aprinderea de foc la baza crucii, iar alteori asupra lui erau slobozite fiare infometate; de aici rezulta ca inaltimea crucii nu era mai mare decat statura unui om inalt. Spre a fi siguri ca cel rastignit era mort si ca nu putea fi vorba de un lesin sau de o moarte aparenta, cei insarcinati cu aplicarea pedepsei ii zdrobeau picioarele si ii impungeau inima.

Moartea prin crucificare este spectaculoasa, acesta fiind primul motiv pentru care ea era practicata sustinut de catre romani. Acest "spectacol" avea intentia de a fi pedagogic, astfel incat nici un altul din popor sa nu repete greseala savarsita de cel rastignit. Supliciul crucii era socotit pedeapsa exemplara. El trebuia sa inspaimante pe toti aceia care s-ar mai fi putut gandi sa calce legile romane.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

06 Aprilie 2018

Vizualizari: 16295

Voteaza:

Rastignirea - Crucificarea 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact