Mesajele subliminale

Mesajele subliminale

Mesajele subliminale (audio si video) promit schimbarea vietii si implinirea oricarei dorinte: un partener ideal, o dragoste perfecta, bani, o masina, o casa, o cariera de succes, o sanatate deplina, renuntarea la fumat, eliminarea stresului si a oboselii, o mai mare putere de concentrare, o memorie mai buna etc. Vanzatorii de "mesaje subliminale" concluzioneaza: "Ne putem indeplini cele mai fierbinti dorinte cu ajutorul mesajelor subliminale!"

Mesajele subliminale constituie o serie de stimuli (vizuali si auditivi) care au puterea de a influenta psihicul si comportamentul uman, desi nu sunt perceputi in mod constient. Aceste mesaje sunt atat de scurte incat, odata transmise, creierul nu le poate depista in mod constient. Deci, prin mesajele subliminale, creierul primeste anumite informatii fara a le mai putea refuza, deci fara discernamant.

Desi mesajele subliminale se gasesc la tot pasul, iar mai ales in mass-media, unde reclamele sunt realizate cu un substrat psihologic tot mai sofisticat, este inca discutabila puterea acestora de a ne influenta in mod decisiv hotararile si comportamentul. Precum vom vedea, puterea acestor mesaje de a ne influenta in mod semnificativ anumite hotarari atarna mult de trasaturile de caracter pe care le avem, de patimile si dorintele noastre.

Scurte observatii istorice

Este semnificativa incercarea lui James Vicary (1915-1977), un patron din New Jersey, Statele Unite, de a demonstra puterea de convingere a mesajelor subliminale. El a studiat cu multa pasiune puterea asocierii cuvintelor, in ceea ce se va numi "cumparare instinctiva". In anul 1957, el l-a convins pe proprietarul unui cinematograf sa fie de acord cu promovarea a doua produse: floricelele de porumb si bautura Coca-Cola. Astfel, vreme de jumatate de an, in filmele difuzate in acel cinematograf au fost strecurate cadre extrem de scurte (0,3 secunde) cu urmatoarele doua mesaje: "Mancati floricele de porumb!" si "Beti Coca-Cola!". In urma studiului, Vicary a declarat ca vanzarile la bautura racoritoare au crescut cu o cincime, iar cele la floricele cu peste jumatate.

S-a tras concluzia ca anumiti indivizi, intr-un anumit timp si in anumite conditii, pot fi influentati sa se comporte in mod nefiresc, adica fara a constientiza motivele care stau la baza faptelor si alegerilor pe care le fac. Desi o serie de experimente ulterioare nu au reusit sa confirme eficienta acestui tip de manipulare, comisia responsabila cu sfera comunicatiilor a interzis difuzarea de mesaje subliminale in mass-media americana.

In anul 1962, James Vicary a recunoscut public faptul ca a falsificat rezultatele experimentului din anul 1957, iar vanzarile nu au crescut precum s-a spus. Este posibil ca marturia acestuia, facuta cinci ani mai tarziu, sa fi fost motivata tocmai de eficienta mesajelor subliminale, spre a fi trecute mai usor cu vederea de catre autoritati, tinand cont de faptul ca acest tip de mesaje a inceput sa fie folosit tot mai mult de catre comercianti. Se estimeaza faptul ca, in America, din comercializarea de produse subliminale se obtin vanzari de zeci de milioane de dolari anual. Sa nu mai vorbim de faptul ca floricele de porumb si bautura racoritoare amintita nu lipsesc astazi din nici un cinematograf.

In anul 1988, psihologul Steven Neuberg a intocmit un studiu pentru a vedea daca mesajele subliminale accentueaza anumite tendinte deja existente in oameni. In urma studiului s-a observat faptul ca inclinatiile naturale sunt accentuate usor prin mesaje subliminale.

La randul sau, psihologul Anthony Greenwald, intr-un experiment efectuat in anul 1991, a demonstrat faptul ca autosugestia influenteaza comportamentul uman mai mult decat mesajele subliminale. Doua grupuri de oameni. Primul grup dorea imbunatarirea memoriei, iar al doilea grup dorea imbunatatirea respectului de sine. Doctorul le-a inversat casetele cu mesaje subliminale, astfel incat fiecare grup a ascultat caseta celuilalt. Cu toate acestea, oameni din fiecare grup au declarat faptul ca simt o imbunatatire a memoriei, respectiv a respectului de sine.

Ce sunt mesajele subliminale ?

Termenul "subliminal" desemneaza ceea ce se petrece "sub pragul constiintei", adica in subconstient. Un mesaj subliminal este un stimul care nu este perceput in mod constient de catre om. Mesajele subliminale se bazeaza pe intensitate si viteza. O fraza scurta este redata la un nivel atat de scazut si cu o viteza atat de mare, fata de conditiile normale, incat creierul o inregistreaza si o decodeaza abia in subconstient. Pentru ca nu sunt percepute de constient, mesajele subliminale nu pot fi analizate, ele lucrand in mod liber si direct asupra subconstientului.

Exemple: o inregistrare audio la care nu iei aminte, un text caruia sa nu ii acorzi atentie sau o imagine ascunsa. Majoritatea legislatiilor actuale interzic acest gen de mesaje in publicitate, deoarece partea constienta a creierului nu isi da seama de mesaje si, drept urmare, nu poate sa le critice sau sa le respinga.

Pentru ca intr-o secunda pot fi vizualizate zeci de imagini, intr-un material video se poate inlocui oricand una dintre imagini cu o alta, adresata subconstientului. Imagini ascunse, incorporate in imaginile reale, au fost folosite in filme artistice, pentru a spori efectul dorit de regizor. La randul sau, mesajul subliminal audio este prezentat la un nivel inferior celui normal, spre a nu fi depistat, sau intr-o frecventa situata la limita perceptiei umane a auzului.

Se doreste o programare constienta a vietii, insa, pentru ca acest lucru este mult mai greu de implinit, se recurge la o programare subconstienta a acesteia. Mesajele subliminale actioneaza precum sugestiile hipnotice. Cand, prin hipnoza, este activata emisfera dreapta a creierului nostru, care este alocata subconstientului, cea stanga este cumva "deconectata". Apoi, deoarece emisfera dreapta este influentabila, sugestiile care intra in aceasta devin comportamente. Deci, prin influentarea subconstientului, mesajele subliminale audio devin comportamente.

De-a lungul timpului, mai multe studii au fost efectuate in clinici. Prin mesaje subliminale s-au obtinut rezultate vizibile in relaxarea nervoasa, in atenuarea durerii, in eliberarea tensiunilor sexuale, in dobandirea unei gandiri pozitive, in realizarea unor performante sportive, in cresterea increderii in sine, in reducerea depresiei, in tratarea alcoolismului, in scaderea greutatii corporale, in ameliorare semnificativa a rezultatelor scolare etc.

Ce spun cei care vand mesaje subliminale ?

Vanzatorii predica astfel: "Tot ceea ce spiritul constient poate percepe se poate realiza, cu vointa si cu perseverenta, folosind mesajele subliminale." Astfel, mesajele subliminale au ajuns sa fie folosite, in mod constient, spre a obtine anumite stari sau lucruri. Precum am amintit la inceput, prin ascultarea de mesaje subliminale, omul poate sa obtina succes profesional si financiar, un partener ideal, o imbunatatire a memoriei, o renuntare la fumat etc. Exista deja multe locuri de unde se pot cumpara melodii cu mesaje subliminale pentru implinirea anumitor dorinte.

"Legea Rezonantei" sau "Legea Atractiei", care sta la baza credintei in puterea mesajelor subliminale, este bazata pe concepte ezoterice. "Legea Atractiei" sustine ca noi suntem creatorii propriei noastre realitati intr-un mod absolut si impartial. Se spune ca atunci cand ne dorim ceva cu toata puterea sufletului nostru, tot universul conspira ca noi sa obtinem ceea ce ne dorim. Nu ar exista o fiinta suprema personala (Dumnezeu), ci doar niste forte impersonale, pe care le putem influenta in chip mecanic, fara un efort prea mare, indiferent de moralitatea dorintelor pe care urmarim sa ni le implinim.

Cand ne dorim ceva, creierul nostru emite unde electromagnetice. Aceste unde intra in rezonanta cu altele, de acelasi fel, atragand asupra noastra influente benefice. Cu cat ne dorim mai mult un lucru, cu atat influentam evenimentele din jurul nostru, spre a implini lucru dorit. Insa, pentru ca de cele mai multe ori nu putem trece de barierele psihologice, adica nu credem in faptul ca putem influenta evenimentele sau mediul inconjurator, nestiind ce putere are creierul nostru, apelam la mesaje subliminale, care ne ajuta sa depasim aceste bariere. Aceste mesaje ne ajuta sa ne programam creierul in asa fel incat sa influenteze evenimentele din jurul nostru si sa ne ajute sa ne implinim dorintele.

Cei care vand "mesaje subliminale personalizate" spun ca cel mai potrivit moment pentru ascultarea mesajului subliminal este seara, inainte de culcare, sau dimineata, imediat dupa trezire. Prin expunerea zilnica la mesajul respectiv, subconstientul isi face singur treaba, iar rezultatele se pot vedea intr-o luna.

Publicitatea subliminala este interzisa in Romania

Pe internet se gasesc numeroase informatii despre mesajele subliminale. Acestea, fie sunt trecute cu vederea, fie sunt laudate si incarcate cu puteri colosale. Se cuvine, insa, sa le privim cu mult discernamant, adica nici sa le trecem cu vederea, nici sa le socotim in stare sa ne implineasca orice dorinta.

Faptul ca in Romania sunt interzise produsele ce contin informatie subliminala trebuie sa ne dea de gandit. Legea privind publicitatea in Romania (Legea nr. 148, publicata in Monitorul Oficial, nr. 359, 2 august 2000) hotaraste urmatorul lucru: "Se interzice publicitatea care este subliminala" (articolul 6, alineatul b). Nu stiu cat de respectata este aceasta lege, avand in vedere faptul ca reclamele contin tot mai multa informatie psihologica.

Mesajele subliminale ne pot influenta alegerile si comportamentul doar in anumite contexte. Ele se adreseaza mai ales inclinatiilor noastre interioare. Cunoasterea patimilor sufletesti, de catre producatorii de publicitate, si canalizarea mesajelor subliminale spre acestea ne pot slabi vointa in asa masura incat sa ajungem sa nu mai putem rezista nici unei ispite. Mandria, setea de putere si de bani, sexualitatea, imbuibarea si confortul sunt miscarile sufletesti spre care se indreapta cele mai multe mesaje comerciale (atat mesaje ce pot fi constientizate, cat si mesaje subliminale).

Libertatea si discernamantul

Persecutiile duse impotriva crestinilor din Imperiul Roman sunt mai actuale ca oricand, insa astazi ele sunt prea bine ascunse sub tehnici fine de manipulare, sub legi si constitutii atent intocmite, incat omul sa se creada liber chiar si atunci cand nu este.

Dupa ce ajung sa-L cunoasca pe Hristos si sa-I urmeze Lui, crestinii nu mai sunt "din lume", adica prin vietuirea lor deosebita ei nu mai traiesc pentru trup si pentru lume, ci traiesc in aceasta ca si cum ar fi dintr-alta lume, ca si cum ar asteapta in orice moemnt plecarea din aceasta, spre a ajunge acasa, in adevarata lume, adica in Imparatia lui Hristos, despre care Iisus spune: "Imparatia Mea nu este din lumea aceasta" (Ioan 18, 36).

Intr-o vreme a libertatii aparente, cand sufletul ajunge sa fie influentat prin cele mai ascunse metode, discernamantul ramane singura scapare. In vremea persecutiilor, crestinii "staruiau in invatatura Apostolilor si in impartasire, in frangerea painii (Liturghia) si in rugaciuni" (Fapte 2, 42). Libertatea vointei si darul discernamantului pot fi pastrate numai intr-o permanenta legatura cu Dumnezeu, care da Harul Sau tuturor celor care Il cauta si Il iubesc.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

17 Aprilie 2013

Vizualizari: 16555

Voteaza:

Mesajele subliminale 5.00 / 5 din 5 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • ghita doruPostat la 2013-04-18 10:37

    aceste imagini, sunt o creatie inversa celor sfinte , nu creaza dependeta duhovniceasca ci una pamanteasca, a trupului, stomacului, mandriei, egoismului, tot ce este dumnezeiesc , este luat in mod intentionat anapoda...

  • Bacalearos Maria - CorinaPostat la 2013-04-17 09:53

    Multumesc autorului acestui articol pentru munca de documentare pe care a savarsit-o! Uneori munca inseamna grija pentru aproapele nostru. Sa primim cu folos acest dar: invitatia de-a avea discernamant! :) Doamne ajuta!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact