Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul

Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul

Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul nu era o taina cu insemnatate ontologica, ci un simplu ritual duhovnicesc. Acest ritual era savarsit in apele Iordanului, un rau cu multe smnificatii duhovnicesti: a fost trecut de poporul ales, la intrarea in Pamantul Fagaduintei, dupa robia egipteana; prorocul Ilie il va trece in chip minunat si se va inalta la cer, pana la a doua venire a lui Hristos, inchipuind biruinta mortii.

Venind la raul Iordan, apa cea mai iubita a poporului ales, Sfantul Ioan propovaduia tuturor, zicand: "Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia cerurilor" (Matei 3, 2). Botezul lui Ioan nu avea puterea de a ierta pacatele, chiar daca acestea erau marturisite inaintea sfantului: "Si erau botezati de catre el in raul Iordan, marturisindu-si pacatele" (Matei 3, 6). Acest botez era numai un semn vazut al pocaintei, prin care fiecare isi marturisea dezacordul fata de pacatele savarsite.

Prin botezul sau, Sfantul Ioan a pregatit lumea sa primeasca in mod cuviincios pe Fiul lui Dumnezeu intrupat, adica pe Iisus Hristos; pregatirea dorita de sfant viza in primul rand constientizarii starii de pacat si pocainta fiecaruia pentru pacatele savarsite.

Botezul lui Ioan a fost o pregatire pentru adevaratul Botez, drept pentru care el a si fost numit "Inaintemergator" al Domnului. Astfel, daca botezul lui Ioan arata omului ca are nevoie de iertarea pacatelor, nascand astfel in inima pocainta curata, botezul cu Duhul Sfant daruia atat iertarea pacatelor, cat si infierea cea dumnezeiasca, facandu-l pe om fiu al lui Dumnezeu dupa har.

Hristos primeste a Se boteza de catre Ioan

Botezul Domnului este si va ramane inca investmantat in taina pentru puterile noastre de intelegere. In apele Iordanului, cand Mantuitorul este botezat de Ioan, intreaga faptura se impartaseste de harul necreat al lui Dumnezeu. Daca pana la Botez, Hristos nu a savarsit nici o minune si nu a propovaduit, in vreme ce Ioan a facut acest lucru, dupa Botez insa, El incepe sa propovaduiasca cu putere, in vreme ce Ioan se retrage.

Mantuitorul vine la Iordan spre a primi botezul pocaintei atat pentru a implini si aceasta ultima cerinta a ultimului profet al Vechiului Testament, cat si pentru un scop cu mult mai inalt. Primirea acestui botez al pocaintei de catre Cel lipsit de pacat arata solidaritatea Sa cu toti cei pacatosi, spre a-i izbavi.

Smerenia asumarii acestui botez al pocaintei si rugaciunea savarsita in momentul botezului au facut posibila coborarea Duhului Sfant, dupa cum citim: "Iar botezandu-se Iisus, cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a vazut pogorandu-Se ca un porumbel si venind peste El. Si iata glas din ceruri, zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit" (Matei 3, 16-17).

Coborarea in chip de porumbel a Sfantului Duh asupra lui Iisus, in momentul iesirii din apele Iordanului, a avut drept scop sfintirea firii umane si descoperirea Lui ca Mesia. Aceasta minune reprezinta confirmarea publica a faptului ca Iisus Hristos este Mesia cel prezis de prooroci.

Potrivit rugaciunilor rostite de preot la Boboteaza, o data cu Botezul Domnului a avut loc si "sfintirea firii apelor", deci nu numai a raului Iordan. Aceasta "sfintire" a apelor inseamna coborarea darului Sfantului Duh asupra unui element din lumea creata (apa). Botezul Domnului reprezinta momentul redeschiderii izvoarelor harului, care fusesera zavorate pentru om si pentru toata creatia. Astfel, aceasta coborare a energiilor dumnezeiesti necreate in mijlocul creatiei pune inceput Imparatiei lui Dumnezeu.

Mai tarziu, in convorbirea cu dreptul Nicodim, Mantuitorul ne invata ca primirea Sfantului Duh este conditia esentiala pentru intrarea in Imparatie lui Dumnezeu: "Adevarat, adevarat zic tie, de nu se va naste cineva din apa si din Duh nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu" (Ioan 3, 5). Botezul crestin urmeaza aceeasi randuiala cu cel al Mantuitorului, biruind mai intai raul, in apa, pentru a putea primi darurile Sfantului Duh.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

06 Ianuarie 2018

Vizualizari: 14249

Voteaza:

Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul 4.43 / 5 din 7 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Vasa NastaPostat la 2013-01-07 18:10

    Sfinte Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului lumineaza-mi sufletul, trupul, mintea si cugetul meu ! Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact