Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul

Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul

Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul nu era o taina cu insemnatate ontologica, ci un simplu ritual duhovnicesc. Acest ritual era savarsit in apele Iordanului, un rau cu multe smnificatii duhovnicesti: a fost trecut de poporul ales, la intrarea in Pamantul Fagaduintei, dupa robia egipteana; prorocul Ilie il va trece in chip minunat si se va inalta la cer, pana la a doua venire a lui Hristos, inchipuind biruinta mortii.

Venind la raul Iordan, apa cea mai iubita a poporului ales, Sfantul Ioan propovaduia tuturor, zicand: "Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia cerurilor" (Matei 3, 2). Botezul lui Ioan nu avea puterea de a ierta pacatele, chiar daca acestea erau marturisite inaintea sfantului: "Si erau botezati de catre el in raul Iordan, marturisindu-si pacatele" (Matei 3, 6). Acest botez era numai un semn vazut al pocaintei, prin care fiecare isi marturisea dezacordul fata de pacatele savarsite.

Prin botezul sau, Sfantul Ioan a pregatit lumea sa primeasca in mod cuviincios pe Fiul lui Dumnezeu intrupat, adica pe Iisus Hristos; pregatirea dorita de sfant viza in primul rand constientizarii starii de pacat si pocainta fiecaruia pentru pacatele savarsite.

Botezul lui Ioan a fost o pregatire pentru adevaratul Botez, drept pentru care el a si fost numit "Inaintemergator" al Domnului. Astfel, daca botezul lui Ioan arata omului ca are nevoie de iertarea pacatelor, nascand astfel in inima pocainta curata, botezul cu Duhul Sfant daruia atat iertarea pacatelor, cat si infierea cea dumnezeiasca, facandu-l pe om fiu al lui Dumnezeu dupa har.

Hristos primeste a Se boteza de catre Ioan

Botezul Domnului este si va ramane inca investmantat in taina pentru puterile noastre de intelegere. In apele Iordanului, cand Mantuitorul este botezat de Ioan, intreaga faptura se impartaseste de harul necreat al lui Dumnezeu. Daca pana la Botez, Hristos nu a savarsit nici o minune si nu a propovaduit, in vreme ce Ioan a facut acest lucru, dupa Botez insa, El incepe sa propovaduiasca cu putere, in vreme ce Ioan se retrage.

Mantuitorul vine la Iordan spre a primi botezul pocaintei atat pentru a implini si aceasta ultima cerinta a ultimului profet al Vechiului Testament, cat si pentru un scop cu mult mai inalt. Primirea acestui botez al pocaintei de catre Cel lipsit de pacat arata solidaritatea Sa cu toti cei pacatosi, spre a-i izbavi.

Smerenia asumarii acestui botez al pocaintei si rugaciunea savarsita in momentul botezului au facut posibila coborarea Duhului Sfant, dupa cum citim: "Iar botezandu-se Iisus, cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a vazut pogorandu-Se ca un porumbel si venind peste El. Si iata glas din ceruri, zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit" (Matei 3, 16-17).

Coborarea in chip de porumbel a Sfantului Duh asupra lui Iisus, in momentul iesirii din apele Iordanului, a avut drept scop sfintirea firii umane si descoperirea Lui ca Mesia. Aceasta minune reprezinta confirmarea publica a faptului ca Iisus Hristos este Mesia cel prezis de prooroci.

Potrivit rugaciunilor rostite de preot la Boboteaza, o data cu Botezul Domnului a avut loc si "sfintirea firii apelor", deci nu numai a raului Iordan. Aceasta "sfintire" a apelor inseamna coborarea darului Sfantului Duh asupra unui element din lumea creata (apa). Botezul Domnului reprezinta momentul redeschiderii izvoarelor harului, care fusesera zavorate pentru om si pentru toata creatia. Astfel, aceasta coborare a energiilor dumnezeiesti necreate in mijlocul creatiei pune inceput Imparatiei lui Dumnezeu.

Mai tarziu, in convorbirea cu dreptul Nicodim, Mantuitorul ne invata ca primirea Sfantului Duh este conditia esentiala pentru intrarea in Imparatie lui Dumnezeu: "Adevarat, adevarat zic tie, de nu se va naste cineva din apa si din Duh nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu" (Ioan 3, 5). Botezul crestin urmeaza aceeasi randuiala cu cel al Mantuitorului, biruind mai intai raul, in apa, pentru a putea primi darurile Sfantului Duh.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

06 Ianuarie 2018

Vizualizari: 14416

Voteaza:

Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul 4.43 / 5 din 7 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Vasa NastaPostat la 2013-01-07 18:10

    Sfinte Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului lumineaza-mi sufletul, trupul, mintea si cugetul meu ! Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact