Un bogat numit nebun

Un bogat numit nebun

Orice post ne cheama la pocainta. Insa daca in acest post al Craciunului nu avem un canon de pocainta, precum Canonul Sfantului Andrei Criteanul pe care il citim in Postul Sfintelor Pasti, avem parte de o chemare mai accentuata catre milostenie. Evangheliile din vremea acestui post ne cheama la faptuirea celor bune. Fara pocainta si milostenie, omul nu poate ajunge sa se impartaseasca de iubirea milostiva a lui Dumnezeu fata de noi. Devenind iubitori de oameni, devenim purtatori ai lui Hristos.

Din Evanghelia de la Luca 12, 16-21, aflam ca unui bogat i-a rodit atat mult tarina, incat ia decizia sa strice hambarele vechi, pentru unele mai mari, ca sa poata aduna in ele toata roada pamantului sau. Nu face nimic deosebit si are parte de o recolta bogata. De aici reiese ca Dumnezeu ii face un dar, ca si el sa ajunga sa daruiasca.

Este numit nebun pentru ca nu intelege rodul ca pe un dar venit de la Dumnezeu. In loc sa multumeasca si sa daruiasca, isi spune siesi: "Suflete, ai multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te, mananca, bea, veseleste-te" (Luca 12, 19). De aici reiese cat de mult se iubea pe sine. Atasarea mai mult decat trebuie fata de cele materiale duce la inrobire. Sufletul este redus la trup, iar hrana lui ajunge sa fie materiala. Aceasta lacomie fata de cele materiale aduce cu sine despartirea de Dumnezeu si semeni.
Bogatia nu este rea in sine, dar poate deveni rea sau buna dupa cum ne folosim de ea. Asadar nu bogatia in sine aduce cadere, dupa cum nici saracia in sine nu aduce mantuire. Sfintii Parinti spun ca: "Mai usor se mantuieste bogatul harnic, drept si milostiv, decat saracul cartitor".

Bogatul din Evanghelia de la Luca este numit nebun si pentru ca nu intelege ca viata de pe pamant este un timp de pregatire pentru viata vesnica. Nebunia este o deviere de la gandirea dreapta. Cuvintele "In aceasta noapte vor cere de la tine sufletul tau. Si cele ce ai pregatit ale cui vor fi?", pot fi talcuite in termenii: vor cere sa raspunzi de modul cum ai trait viata pe pamant. Sa luam aminte ca omul este ceea ce ramane dupa judecata lui Dumnezeu si nu ceea ce credea el sau altii despre sine.

Cautati sa daruiti semenilor din darurile primite de la Dumnezeu, ca sa va asemanati Lui.

"Doamne, invredniceste-ma sa stric tot ce e rau in hambarul inimii mele; sa-l golesc, sa-l curat si sa-l fac vrednic a primi bunatatile Tale, pe care sa le impart si cu cei care sufera. Asa, Doamne, da-mi sa umplu jitnita fapturii mele, inima mea!" (parintele Galeriu).

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Textul evangheliei duminicii a XXVI-a dupa Rusalii - Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina (Luca 12, 16-21)
16. Si a spus (Iisus) aceasta pilda, zicand: Unui om bogat i-a rodit din belsug tarina.
17. Si el cugeta in sine, zicand: Ce voi face, ca n-am unde sa adun roadele mele?
18. Si a zis: Aceasta voi face: Voi strica jitnitele mele si mai mari le voi zidi si voi strange acolo tot graul si bunatatile mele;
19. Si voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te, mananca, bea, veseleste-te.
20. Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! In aceasta noapte vor cere de la tine sufletul tau. Si cele ce ai pregatit ale cui vor fi?
21. Asa se intampla cu cel ce-si aduna comori siesi si nu se imbogateste in Dumnezeu.

 

Pe aceeaşi temă

18 Noiembrie 2017

Vizualizari: 6653

Voteaza:

Un bogat numit nebun 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2017-11-17 17:06

    "Se zice că un om bogat călătorea pe o corabie, având la sine mult aur. S-a stârnit, însă, o furtună şi s-a organizat mutarea tuturor în nişte bărci, deoarece corabia se spărsese şi urma să se scufunde. Bogatul şi-a legat tot aurul într-un brâu şi s-a încins cu el. S-a aruncat apoi într-o barcă de salvare. Malul nu era prea departe. Fiind însă prea mulţi în barcă, aceasta s-a scufundat. Toţi au putut înota până la mal, afară de el. Greutatea cu care era încins l-a tras la fund. N-a avut până în ultima clipă tăria de a se hotărî să-şi dezlege brâul cu aur şi s-a înecat o dată cu el".

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact