Cuvant la Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina

Cuvant la Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina

Cuvânt la duminica a XXVI-a după Rusalii
(Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina)

În numele Tatălui, și al Fiului, și al Sfantului Duh, amin!

Am ascultat astăzi la Sfânta Evanghelie pilda bogatului nemilostiv. În Carte scrie că Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, era înconjurat de mii și mii de oameni, încât se călcau unii pe alții, iar El, Mântuitorul le vorbea despre fățărnicie și despre lăcomie. În acea zi le-a spus că: ,,Oricine se va lepăda de Mine înaintea oamenilor lepădat va fi înaintea îngerilor lui Dumnezeu."

Apoi, le-a spus ucenicilor Săi că atunci când vor fi duși la dregători și stăpâniri să nu se gândească dinainte ce trebuie să răspundă pentru că Duhul lui Dumnezeu îi va învăța pe ei în ceasul acela. După ce a spus aceste cuvinte, cineva din mulțime îi spune: ,,Învățătorule, zi fratelui meu să împartă cu mine moștenirea.” Dar Iisus îi răspunde:

"Omule, cine M-a pus pe Mine judecător sau împărțitor peste voi?” Și a continuat către toată mulțimea: ,,Vedeți și păziți-vă de toată lăcomia, căci viața cuiva nu stă în prisosul avuțiilor sale.” (Luca XII,15) Și, apoi, le spune pilda bogatului nemilostiv: ,,Unui om bogat i-a rodit țarina și se gândea în sine zicând, ce voi face căci nu am unde să-mi strâng roadele? Și-a zis, aceasta voi face, voi strica hambarele mele și mai mari le voi zidi. Apoi voi zice sufletului meu, suflete ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani, odihnește-te, mănâncă, bea și te veselește. Dar Dumnezeu i-a zis; nebune în această noapte vor cere de la tine sufletul tău, iar cele ce ai strâns ale cui vor mai fi?” Și tot Fiul lui Dumnezeu trage și concluzia zicând: ,,Așa se întâmplă cu cel care-și adună comoară pe pământ și nu în Dumnezeu se îmbogățește.” (Luca XII,16-21)

Această Evanghelie se citește și la slujba înmormântării vrând să ne arate că oricum am trăit în viață, ori câte am avut, la sfârșitul vieții nu luăm nimic cu noi. Dar când zilele noastre au luat sfârșit este prea târziu să mai facem ceva pentru suflet dacă nu am făcut toată viața. Dacă atunci un înger al lui Dumnezeu ar veni la noi și ne-ar spune: ,,Vei mai trăi un an de zile, caută să-ți mântuiești sufletul” sunt sigur că în anul acela, omul ar sta numai în rugăciuni, plângându-și păcatele, după ce ar fi văzut ce osândă ar fi luat. Dar nu se întâmplă așa. De ce? Pentru că într-o altă pildă, a bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr, Avraam a spus: ,,Au pe Moise și pe prooroci, să-i asculte pe ei, că dacă nu-i ascultă pe ei chiar de ar învia cineva din morți tot nu l-ar asculta și nu se vor mântui.”

Această Evanghelie se citește la înmormântare pentru a lua aminte noi cei care rămânem în viață să fim milostivi. Milostenia este cea mai bună faptă și o dovadă palpabilă că iubim pe aproapele. Degeaba spunem unui sărac: ,,Ce rău îmi pare de tine că nu ai ce pune diseară pe masă”, dacă nu îi dăruim o bucată de pâine. Însuși Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne-a spus: ,,Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru din ceruri milostiv este.”

Printre noi circulă o vorbă bătrânească și anume: ,,Dumnezeu dă fiecăruia după inima lui”, adică fiind bun și milostiv cu alții și binecuvântarea Domnului va fi asupra aceluia. Bogăția ne îndepărtează de Dumnezeu că scrie în Sfânta Scriptură; ,,acolo unde este comoara ta, acolo este și inima ta.” (Matei VI,29)

Pustnicii au plecat în pustie pentru a trăi în sărăcie, să-și poată face rugăciunea către Dumnezeu în afara grijilor lumești.

Sfânta muceniță Filofteia a fost omorâtă pentru că era milostivă. Sfântul Ierarh Nicolae a rămas în conștiința oamenilor ca fiind foarte milostiv față de aproapele. În pustiul Iordanului se puteau vedea, la începutul vieții de obște, pustnici care iubeau atât de mult sărăcia, încât umblau pe jumătate dezbrăcați.

Trebuie să înțelegem că viața aceasta este trecătoare și este un examen pentru viața viitoare. Faptul că Dumnezeu mustră pe bogat zicându-i: ,,Nebune, în această noapte vor cere de la tine sufletul tău și toate cele ce ai strâns tu ale cui vor mai fi?” vrea să ne arate că unii dintre noi nu au înțeles firea omului și că sufletul este nemuritor.

Bogatul se îngrijea de suflet ca și de trup, oferindu-i plăceri trupești: ,,odihnă, mâncare, băutură” sau poate chiar confunda sufletul cu trupul.

Omul nu înțelege să se apropie de Dumnezeu decât atunci când i se apropie sfârșitul. Omul nu se îngrijește de suflet pentru că nevăzându-l uită că există, dar nu-și dă seama că sufletul este cel care-i menține viața? Cât de puțin are de făcut omul pentru suflet în comparație cu cât face pentru trup! Fiecare din noi uităm că viața noastră este în mâinile lui Dumnezeu și noi nu putem face nimic pentru a o prelungi. De fapt, sfârșitul acestui bogat este sfârșitul fiecărui om păcătos.

Moartea este înfricoșătoare oricât de pregătiți am fi pentru ea. Însuși Domnul nostru Iisus Hristos S-a întristat când a venit ceasul morții Lui, zicând: ,,Întristat este sufletul Meu până la moarte.” Și a rugat pe Tatăl Său să-L scutească de paharul cel amar al morții zicând: ,,Părintele Meu, de este cu putință, treacă de la Mine paharul acesta!” Și a suferit atâta întristare în ceasul acela, încât s-a făcut sudoarea Lui ca picăturile de sânge, căzând pe pământ. (Luca XXII,44)

Noi, cei care suntem azi în biserică, ne putem apropia de Dumnezeu prin Taina Spovedaniei. Trebuie să înțelegem că dacă ne împărtășim Îl primim pe Însuși Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, în ființa noastră. Spovedania și Împărtășania ne împacă cu Dumnezeu, ne descarcă conștiința de păcate, ne ajută la sănătatea sufletului și a trupului, totdeauna acum și pururea și în vecii vecilor, amin!

Preot Nicolae Trusca, Negoiesti

 

Despre autor

Nicolae Trusca Nicolae Trusca

Senior editor
59 articole postate
Publica din 21 Martie 2010

Pe aceeaşi temă

18 Noiembrie 2017

Vizualizari: 4305

Voteaza:

Cuvant la Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact