Hristos, fantana cu apa vie

Hristos, fantana cu apa vie

Dacă la vindecarea Slăbănogului de la Ierusalim viaţa şi lucrarea Mântuitorului erau semnificate ca "scăldătoarea tămăduirii trupeşti, dar mai ales a învierii cu duhul, astfel în Evanghelia Duminicii a V-a de după Paşti El are semnificaţia "fântânii cu apă vie", pe care El o dă şi din care cine bea nu mai însetează niciodată, deoarece se face în el izvor de apă vie spre viaţa veşnică (Ioan 4, 14).

Ei nu mai sunt ca cei din fruntea Israelului, care: "Pe Mine fântâna cu apă vie M-au părăsit şi şi-au săpat lor fântâni care nu ţin apă" (Ieremia 2, 13); ci ei sunt cei prin care se împlinea profeţia. "Veţi scoate apă cu bucurie din izvoarele mântuirii" (Isaia 12, 3). Acest lucru este semnificat în episodul convorbirii Mântuitorului cu o femeie samarineancă la fântâna din Sihar (Ioan 4, 5-42). Duhul Sfânt nu vine fără cerere şi rugăciune, dar pentru că oamenii nu ştiu să se roage, Dumnezeu îi învaţă în Hristos: "Ce şi cum să ne rugăm, noi nu ştim…" (Rom. 8, 26). Aceasta este un dar al lui Dumnezeu în Hristos: "Dacă ai fi ştiut darul lui Dumnezeu şi Cine este cel ce îţi spune: Dă-mi să beau, ai fi cerut şi El ţi-ar fi dat apa cea vie" (Ioan 4,10). Adâncimile Duhului Sfânt în inima lui Hristos sunt semnificate prin răspunsul femeii: "Nici găleată nu ai şi fântâna este adâncă, de unde ai apa cea vie?" (Ioan 4, 11). Samarineanca cere apoi apa după care să nu mai înseteze, şi astfel să nu mai vină la fântâna de lângă Sihar şi să scoată apă, ca de atâtea ori până atunci. Calea prin care Mântuitorul îi dă "apa vie" şi prin care El se arată mai mare decât Iacob, a căruia era fântâna, era vădirea cunoaşterii întregii vieţi a Samarinencii, încât ea lasă găleata şi aleargă de bucurie cât poate, să ducă vestea în cetate, spunând: "Veniţi de vedeţi un om care mi-a spus toate câte am făcut. Nu cumva acesta este Hristosul? Şi au ieşit din cetate şi veneau către El" (Ioan 4, 29-30). Căci Mântuitorul nu-i spusese numai faptul că ştie toate câte a făcut, când i-a cerut să-şi cheme bărbatul, ci mai ales la mărturisirea femeii: "Ştiu că va veni Mesia, care ne va spune nouă toate" (Ioan 4, 25), El confirmă: "Eu sunt Cel ce vorbesc cu tine" (Ioan 4, 26).
El era fântâna cu apă vie şi care era atât de adâncă!

Şi după cum n-a băut nici apă cum ceruse femeii, tot astfel n-a mâncat nici din ceea ce aduseseră ucenicii pe care îi trimisese în cetate. Şi după cum a pregătit-o pe femeie pentru apa vie fără nici o găleată, tot astfel i-a pregătit şi pe ei pentru "lucrul slujirii" (Ef. 4, 12) şi desăvârşirea lor în El: "Eu am de mâncat o mâncare pe care voi nu o ştiţi" (Ioan 4, 32).

"Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis şi să săvârşesc lucrul Lui" (Ioan 4, 34). "Ridicaţi-vă ochii (de la bucatele aduse) şi priviţi holdele că sunt albe, gata pentru seceriş. Iar cel ce seceră adună roade spre viaţa veşnică, ca să se bucure împreună şi cel ce seamănă şi cel ce seceră, căci în aceasta se adevereşte cuvântul: că unul este semănătorul şi altul secerătorul. Eu v-am trimis să seceraţi ceea ce voi n-aţi muncit; alţii au muncit şi voi aţi intrat în munca lor" (Ioan 4, 34-38). Acele "holde gata de seceriş" nu erau, la "plinirea vremii", altele decât valurile de oameni care veneau din Sihar spre Mântuitorul la vestea adusă de către femeie ca o mironosiţă, cu tot ce aflase de la El.

Prin acest lucru, Mântuitorul mai arată şi cât de greu se "seamănă" după păcatul strămoşesc, când inima oamenilor este nu sămânţa bună din ţarina lui Dumnezeu, ci "spinii şi pălămida" patimilor: "Mergând seamănă cu lacrimi, dar întorcându-se, seceră cu bucurie" (Ps. 125, 5-6). Ca acele "valuri" de oameni din Sihar, aveau să fie şi cei cărora la Cincizecime, aflând faptul omorârii lui Hristos prin păcatele lor, se vor simţi "străpunşi la inimă" (Faptele Apostolilor 2, 37), se vor pocăi, se vor boteza şi vor primi darul Duhului Sfânt (Faptele Apostolilor 2, 38). Pe această cale, i-a făcut Mântuitorul să vină şi acei înţelepţi elini, pe care înainte de Jertfa Sa nu i-a primit să vorbească cu El pentru a-şi pune în valoare "sclipirile minţii", ci i-a lăsat să fie "străpunşi la inimă" de vinovăţia lumii, care necrezând în Hristos, "a răstignit pe Domnul slavei" (1 Cor. 2, 7). Astfel, aşa cum spune Sfântul Apostol Pavel, mântuirea este numai prin Crucea lui Hristos, care este "înţelepciunea lui Dumnezeu" (1 Cor. 1, 24), care prin "Mielul lui Dumnezeu, ridică păcatul lumii", căci "a murit din cauza păcatelor noastre şi a înviat pentru îndreptarea noastră" (Rom. 4, 25).

Diac. Prof. Dr. Ioan Caraza

Pe aceeaşi temă

23 Mai 2016

Vizualizari: 4995

Voteaza:

Hristos, fantana cu apa vie 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact