Aproapele din afara si departele dinauntru

Aproapele din afara si departele dinauntru

In ce priveste intelesurile acestor cuvinte din punct de vedere lingvistic sunt bine definite lucrurile, insa mi se pare mai interesant sa le deslusim din perspectiva pildei „Vamesului si Fariseului”. Cine este aproape si cine este departe de Dumnezeu dintre cei doi, ar fi o intrebare sau cine este inauntru si cine este in afara Bisericii, dupa fiecare rostire a sa, dupa fiecare gand tainic al inimii sale si nu dupa cum i-a fost viata pana la un moment dat, ar fi o alta intrebare? Vamesul era un om care traia departe de Dumnezeu si in afara comuniunii cu Cel de Sus, iar fariseul era privit ca un om bine infipt in credinta, un bun cunoscator al poruncilor divine, un scrupulos slujitor al invataturilor din Legea lui Moise. Ce se intampla atat de subit incat la Templu se inverseaza "rolurile"?

De ce parca dintr-o data, cel departe de Domnul devine un apropiat al Sau, iar cel care credea ca vietuieste in intimitatea lui Dumnezeu, se departeaza atat de mult desi era in proximitate, stand chiar in fata Domnului? Intrand in filosofia de viata a fiecaruia, dar si in psihologia personajelor vom intelege mai bine ce s-a intamplat de a primit fiecare raspunsul la care nu s-a asteptat... Vamesul era departe si in afara, fariseul era aproape si inautru. Inversiunea se produce in momentul in care unul interiorizeaza relatia lui cu Dumnezeu prin traire si dialog smerit, iar celalalt exteriorizeaza legatura sa cu Divinul, prin raportare trufasa la Lege si la aproapele. Primul stia ca savarsise mult rau siesi si altora, iar cel de-al II-lea era convins ca facuse doar binele si astfel i se cuvin ceva merite pentru aceasta.

Pentru vames se deschide o usa inauntru inimii, cheia fiind smerenia, si devine aproapele Celui de departe, iar fariseului i se frange zborul spre Dumnezeu, care se departeaza de el chiar cand credea ca este foarte aproape, dovedind ca Il cunoscuse doar pe din afara pe Dumnezeu, asa cum si ramane - departele Celui atat de aproape de oameni... Este plin de surprize Dumnezeu sau pur si simplu au fost niste judecati drepte ale Lui? Desigur ca "Dumnezeu le sta impotriva mandrilor", insa cel care implinea Scripturile era fariseul, nu vamesul care era plin de pacate si indeajuns de corupt. Vamesul intrand cu sfiala in Templu zicea in taina: "Dumnezeule, milostiv fii mie pacatosului", iar Fariseul incepuse sa graiasca: eu am facut..., iar acesta e pacatos...Eu nu sunt ca el... judecati rostite cu multumire de sine si autosuficienta.

Sentintele parabolei sunt intru totul justificate, intrucat vedem cum, paradoxal, se poate naste din virtuti si fapte bune, mandrie si cum se poate ivi deasupra... smerenia inimii din multe caderi si patimi...asemenea nuferilor albi care cresc din noroi. Exista caderi care ne opresc din coborare, precum intalnim si urcus grabnic care este urmat de nefericite caderi... Cine sau ce opreste pe unul din coborare, iar pe celalalt din urcare? Smerenia inimii si cainta in cazul Vamesului si trufia vietii si indreptatirea in situatia Fariseului...

Daca ceea ce-l poarta pe om prin tot felul de osteneli ale credintei si prin nevointe, prin fapte marete poate chiar si prin eroism, este amara ravna a mandriei, rezultatul nu este decat nasterea unui fariseu orgolios si nu a unui erou al credintei. In cazul vamesului, desigur nu pacatele si caderile sale l-au ajutat sa devina placut lui Dumnezeu si "sa plece mai indreptat la casa sa", ci smerenia gandurilor sale si pocainta. Nicidecum nu sugeram ca starea de a fi virtuos contine o infirmitate in a dobandi umilinta, iar starea de pacatosenie conduce inevitabil la pocainta. Desigur ca nu! Insa, iata ca in parabola aceasta a Vamesului si a Fariseului tocmai acest lucru neasteptat se intampla.Pentru fiecare dintre noi este o lectie pe care daca ni-o insusim, vom avea de invatat si din caderile si din urcusul nostru... In felul acesta ne vom imbunatati si din lucrarea binelui, a faptelor de credinta, asa cum este firesc, dar si din caderile noastre sau ale altora vom avea cate ceva de invatat...Se poate ca oricare dintre noi, care astazi se considera un apropiat al Domnului, sa ajunga departe de El intr-o zi, iar strainul care odinioara statea in pragul Bisericii sau mult in afara ei, astazi sau maine sa il stranga in bratele inimii pe Dumnezeu, cu o smerenie si o iubire mai mari decat ale noastre.

Daca se va intampla totusi vreo cadere, va lua aminte poate fiecare, ca sa nu mai judece nimeni pe nimeni... Pentru aceasta trufie, Dreptul Judecator ingaduie sa se ajunga la un moment dat in viata, poate si pentru o clipa, in situatia celui pe care-l judecam...

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

13 Februarie 2019

Vizualizari: 13146

Voteaza:

Aproapele din afara si departele dinauntru 5.00 / 5 din 10 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Sorin GeorgescuPostat la 2014-02-10 12:05

    Sfinte Doamne IIsuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu, Iarta-ma pe mine, robul tau, pacatosul. AMIN! De cate ori am spus aceasta mica rugaciune, pe care am invatat-o nu de mult, traiesc cu speranta, ca voi fi Mantuit de Marele si Milostivul nostru Dumnezeu si al parintilor nostri si sa simt cat de pacatos si nemernic sunt. Uneori imi este foarte greu sa nu judec pe altii, si asta-mi aminteste de cele mai multe ori aceasta parabola a vamesului. Suntem cu totii niste pacatosi, dar nu trebuie sa cadem in deznadejde si cel mai important, dupa parerea mea, trebuie sa lucram pentru a ne indrepta in orice moment al vietii noastre, si sa nu ne indepartam de Dumnezeu, niciodata nu este prea tarziu. Felicitari pentru acest articol este foarte profund si cuprinde foarte bine starea celor doi in care ne putem afla si noi oricand, doar trebuie sa constientizam si sa ne smerim. Smerenia este cea mai puternica arma impotriva diavolului, este cea care ne alunga mandria si ne face sa realizam cat de pacatosi suntem! Sfinte IIsuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu, Iarta-ma pe mine, robul tau, pacatosul.

  • nicolae mariaPostat la 2014-02-10 11:52

    Doamne ajuta sa ramanem credinciosi vointei lui Dumnezeu, iar smerenia sa salasuiasca necontenit in adancul fiintei noastre. Amin!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact