Aproapele din afara si departele dinauntru

Aproapele din afara si departele dinauntru

In ce priveste intelesurile acestor cuvinte din punct de vedere lingvistic sunt bine definite lucrurile, insa mi se pare mai interesant sa le deslusim din perspectiva pildei „Vamesului si Fariseului”. Cine este aproape si cine este departe de Dumnezeu dintre cei doi, ar fi o intrebare sau cine este inauntru si cine este in afara Bisericii, dupa fiecare rostire a sa, dupa fiecare gand tainic al inimii sale si nu dupa cum i-a fost viata pana la un moment dat, ar fi o alta intrebare? Vamesul era un om care traia departe de Dumnezeu si in afara comuniunii cu Cel de Sus, iar fariseul era privit ca un om bine infipt in credinta, un bun cunoscator al poruncilor divine, un scrupulos slujitor al invataturilor din Legea lui Moise. Ce se intampla atat de subit incat la Templu se inverseaza "rolurile"?

De ce parca dintr-o data, cel departe de Domnul devine un apropiat al Sau, iar cel care credea ca vietuieste in intimitatea lui Dumnezeu, se departeaza atat de mult desi era in proximitate, stand chiar in fata Domnului? Intrand in filosofia de viata a fiecaruia, dar si in psihologia personajelor vom intelege mai bine ce s-a intamplat de a primit fiecare raspunsul la care nu s-a asteptat... Vamesul era departe si in afara, fariseul era aproape si inautru. Inversiunea se produce in momentul in care unul interiorizeaza relatia lui cu Dumnezeu prin traire si dialog smerit, iar celalalt exteriorizeaza legatura sa cu Divinul, prin raportare trufasa la Lege si la aproapele. Primul stia ca savarsise mult rau siesi si altora, iar cel de-al II-lea era convins ca facuse doar binele si astfel i se cuvin ceva merite pentru aceasta.

Pentru vames se deschide o usa inauntru inimii, cheia fiind smerenia, si devine aproapele Celui de departe, iar fariseului i se frange zborul spre Dumnezeu, care se departeaza de el chiar cand credea ca este foarte aproape, dovedind ca Il cunoscuse doar pe din afara pe Dumnezeu, asa cum si ramane - departele Celui atat de aproape de oameni... Este plin de surprize Dumnezeu sau pur si simplu au fost niste judecati drepte ale Lui? Desigur ca "Dumnezeu le sta impotriva mandrilor", insa cel care implinea Scripturile era fariseul, nu vamesul care era plin de pacate si indeajuns de corupt. Vamesul intrand cu sfiala in Templu zicea in taina: "Dumnezeule, milostiv fii mie pacatosului", iar Fariseul incepuse sa graiasca: eu am facut..., iar acesta e pacatos...Eu nu sunt ca el... judecati rostite cu multumire de sine si autosuficienta.

Sentintele parabolei sunt intru totul justificate, intrucat vedem cum, paradoxal, se poate naste din virtuti si fapte bune, mandrie si cum se poate ivi deasupra... smerenia inimii din multe caderi si patimi...asemenea nuferilor albi care cresc din noroi. Exista caderi care ne opresc din coborare, precum intalnim si urcus grabnic care este urmat de nefericite caderi... Cine sau ce opreste pe unul din coborare, iar pe celalalt din urcare? Smerenia inimii si cainta in cazul Vamesului si trufia vietii si indreptatirea in situatia Fariseului...

Daca ceea ce-l poarta pe om prin tot felul de osteneli ale credintei si prin nevointe, prin fapte marete poate chiar si prin eroism, este amara ravna a mandriei, rezultatul nu este decat nasterea unui fariseu orgolios si nu a unui erou al credintei. In cazul vamesului, desigur nu pacatele si caderile sale l-au ajutat sa devina placut lui Dumnezeu si "sa plece mai indreptat la casa sa", ci smerenia gandurilor sale si pocainta. Nicidecum nu sugeram ca starea de a fi virtuos contine o infirmitate in a dobandi umilinta, iar starea de pacatosenie conduce inevitabil la pocainta. Desigur ca nu! Insa, iata ca in parabola aceasta a Vamesului si a Fariseului tocmai acest lucru neasteptat se intampla.Pentru fiecare dintre noi este o lectie pe care daca ni-o insusim, vom avea de invatat si din caderile si din urcusul nostru... In felul acesta ne vom imbunatati si din lucrarea binelui, a faptelor de credinta, asa cum este firesc, dar si din caderile noastre sau ale altora vom avea cate ceva de invatat...Se poate ca oricare dintre noi, care astazi se considera un apropiat al Domnului, sa ajunga departe de El intr-o zi, iar strainul care odinioara statea in pragul Bisericii sau mult in afara ei, astazi sau maine sa il stranga in bratele inimii pe Dumnezeu, cu o smerenie si o iubire mai mari decat ale noastre.

Daca se va intampla totusi vreo cadere, va lua aminte poate fiecare, ca sa nu mai judece nimeni pe nimeni... Pentru aceasta trufie, Dreptul Judecator ingaduie sa se ajunga la un moment dat in viata, poate si pentru o clipa, in situatia celui pe care-l judecam...

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

13 Februarie 2019

Vizualizari: 13108

Voteaza:

Aproapele din afara si departele dinauntru 5.00 / 5 din 10 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Sorin GeorgescuPostat la 2014-02-10 12:05

    Sfinte Doamne IIsuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu, Iarta-ma pe mine, robul tau, pacatosul. AMIN! De cate ori am spus aceasta mica rugaciune, pe care am invatat-o nu de mult, traiesc cu speranta, ca voi fi Mantuit de Marele si Milostivul nostru Dumnezeu si al parintilor nostri si sa simt cat de pacatos si nemernic sunt. Uneori imi este foarte greu sa nu judec pe altii, si asta-mi aminteste de cele mai multe ori aceasta parabola a vamesului. Suntem cu totii niste pacatosi, dar nu trebuie sa cadem in deznadejde si cel mai important, dupa parerea mea, trebuie sa lucram pentru a ne indrepta in orice moment al vietii noastre, si sa nu ne indepartam de Dumnezeu, niciodata nu este prea tarziu. Felicitari pentru acest articol este foarte profund si cuprinde foarte bine starea celor doi in care ne putem afla si noi oricand, doar trebuie sa constientizam si sa ne smerim. Smerenia este cea mai puternica arma impotriva diavolului, este cea care ne alunga mandria si ne face sa realizam cat de pacatosi suntem! Sfinte IIsuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu, Iarta-ma pe mine, robul tau, pacatosul.

  • nicolae mariaPostat la 2014-02-10 11:52

    Doamne ajuta sa ramanem credinciosi vointei lui Dumnezeu, iar smerenia sa salasuiasca necontenit in adancul fiintei noastre. Amin!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact