Deseori rar...

Deseori rar...

Dacă doar prin împărtășirea deasă credem că suntem cu Hristos sau rămânem în Hristos, ne amăgim amarnic...

Părtășia cu Hristos nu stă doar în cuminecarea cu Trupul și Sângele Lui, ci și prin toate celelalte fapte de credință : dragostea cea către El, rugăciunea datorată Lui, închinarea în duh și adevăr, dragostea de aproapele, comuniunea liturgică, ascultarea Cuvântului Evangheliei Sale, citirea Sf. Scripturi, cultivarea virtuților creștinești, săvârșirea faptelor bune, împlinirea poruncilor Sale, ascultarea de Biserică, participarea la slujbele ei, însușirea învățăturilor histologice ale Sf. Părinți, mărturisirea de credință, asumarea unei viziuni teologice despre viață, evitarea căderilor în păcate.

Toate acestea înseamnă să fii în Hristos...

Într-adevăr, Împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos este cea mai importantă cale de unire cu El, dar nu singura. Pe lângă aceasta, Păr. Cleopa mai adaugă patru căi și anume:

- Împărtășirea duhovnicească pe calea rugăciunii;

- Împărtășirea pe calea lucrării poruncilor lui Hristos;

- Împărtășirea prin auz;

- Împărtășirea pe calea miridelor, a părticelelor ce se scot pentru noi la Sfânta Liturghie.

Iar după parintele Schmemann, Euharistia ca de altfel întreaga Liturghie este și:

1.Taina Adunării

2.Taina Împărăției

3. Taina Intrării

4. Taina Cuvântului

5. Taina Credincioșilor

6. Taina Aducerii

7. Taina Unității

8. Taina Înălțării

9. Taina Mulțumirii

10. Taina Aducerii-aminte

11. Taina Duhului Sfânt

12. Taina Împărtășirii

Și acestea contribuie la împărtășirea cu Hristos, nu doar Cuminecarea, exclusiv...

Rolul Sf. Liturghii nu este doar cuminecarea...

Împărtășirea este funcțiunea principală a Liturghiei, dar nu singura; ea are și alte funcțiuni, valențe, lucrări : dogmatică, harismatică, latreutică, anamnetică, etc.

Cei care participă la Liturghie nu au doar guri care să primească Împărtășanie, ca șî cum ar fi o cantina săracilor, Liturghia...

Creștinii au și văz, auz, simțire, cuget...

Comparația Sf. Împărtășanii cu mesele zilnice de acasă e stupidă. Nu putem relativiza, simplifica prin aceste analogii Cina Domnului, cu prânzul sau cina de acasă, că nu este borș Împărtășania...

Dacă susținem că toți care participă la Sf. Liturghie trebuie împărtășiți, ne-am unit cu catolicii și cu papa, nu cu Hristos...

Iar dacă ne alegem duhovnicul doar după criteriul: să-mi accepte mofturile, să-mi facă hatârul, să mă lase să-mi fac voile după pofta inimii, suntem în situația unei inversări de roluri: duhovnicul să facă ascultare, nu creștinul de duhovnic, ceea ce este absurd și anapoda...

Duhovnicul este cel care decide când fiul/fiica duhovnicească poate să se împărtășească, nu invers....

El va ține cont de toate elementele enumerate mai sus care definesc deplin viața creștinului, validând o vrednicie sau o strigență referitoare la Împărtășire ori oprirea din motive canonice sau amânarea împărtășirii...

Apoi, chiar dacă îngăduie împărtășirea în intervalul dintre acrivie și pogorământ, ca iconom al tainelor și doctor de suflet, duhovnicul care cunoaște căderile, rănile, starea, râvna, viața morală a fiului/fiicei, hotărăște în funcție de mulți factori, cât de deasă, rară poate fi cuminecarea...

De asemenea, nu înseamnă că dacă te-ai spovedit și împărtășit, ți-ai făcut datoria și ești un creștin exemplar...

Mai este nevoie de foarte multe alte datorii de împlinit în familie, în societate, față de profesie, chiar și față de Biserică, dar și față de tine însuți...

Desăvârșirea nu vine la pachet cu Împărtășirea, nu este asigurată doar de acest lucru, exclusiv...

Dacă așteptăm de la Biserică doar să ne dea Împărtășania, este vorba de o formă de egoism duhovnicesc...

E situația aceluia care doar vrea să-și scape sufletul, dar nu-l pune (cu adevărat) pentru Mine și pentru Evanghelia Mea , așa cum spune Hristos.

Adică vrea să-și facă doar un bine sieși, nefiind interesat și de alte îndatoriri, fiindu-și suficient sieși în această unică și exclusivă râvnă personală, care nu-i are în vedere și pe ceilalți, ci doar propria persoană...

Bucuria vine și din faptul că suntem împreună cu ceilalți, în comuniune, în comunitate, nu doar cu Hristos, singuri în mulțime...

Prin urmare, omul care își este suficient sieși, este omul egoist...

Este cel purtat doar de voia proprie, care nu face ascultare și nu-l preocupă acest aspect important al vieții duhovnicești...

El consideră că se descurcă, că știe, că nu mai are nevoie de îndrumare, că i se cuvine, că este vrednic, iar această înfumurare, este, adesea, pricina căderilor ulterioare în păcate...

Unul care are dragoste nu poate sta singur, ci caută comuniunea; el are mereu ceva de oferit...

Și Dumnezeu a zis după ce l-a făcut pe Adam: Nu e bine să fie omul singur pe Pământ.

Nu vorbim aici de cel care are vocație pustnicească, dar până și sihastrul e despărțit de toți și una cu toți. El îi cuprinde pe toți în rugăciune, în dragostea lui rugătoare...

De aceea, Raiul este comuniune, Biserica este comuniune deoarece ne pregătește pentru iubirea cea veșnică, trăită întreolaltă cu ceilalți, pe când iadul este însingurare, chinul însingurării și al înstrăinării de Dumnezeu și de oameni...

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

07 Iunie 2023

Vizualizari: 1035

Voteaza:

Deseori rar... 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact