Cincizecime si Pasti

Cincizecime si Pasti

Cincizecimea este implinirea Pastelui. Daca deschidem un calendar, vom gasi ca toate duminicile sunt numite Duminici dupa Rusalii, iar Rusaliile insesi sunt la cincizeci de zile dupa Pasti. Hristos S-a inaltat la cer si a trimis DuhuI Sau Cel Sfant. Si, cand El a trimis pe Duhul Sau Cel Sfant in lume, o noua societate a fost instituita, un corp de oameni a caror viata a capatat un nou inteles. Acest nou inteles vine direct din invierea lui Hristos. Noi nu mai suntem poporul care traim in timpul fara inteles, care ne conduce spre un sfarsit fara inteles.

Nu numai ca ni s-a dat un nou inteles al vietii, dar chiar moartea insasi a dobandit o noua semnificatie. In troparul Pastelui infatisam pe Hristos ca pe Cel ce "cu moartea pe moarte a calcat". Nu spunem ca Hristos a calcat moartea prin inviere, ci cu moartea pe moarte. Si, cu toate ca un crestin are inca in fata moartea, fiind in acest sens asemanator cu oricare alt om, moartea insasi are pentru el o noua semnificatie. Ea inseamna intrarea in Pastele Domnului, in trecerea Lui de la o viata veche la alta noua.

Aceasta este cheia anului liturgic al Bisericii. Crestinismul este, intai de toate, proclamarea in lume a invierii lui Hristos. Spiritualitatea ortodoxa este pascala in continutul ei inte-rior, iar continutul real al vietii crestine este bucuria. Vorbim despre sarbatori, iar sarbatoarea este expresia crestinismului ca bucurie. Cand inveti pe copii, le transmiti nu numai anumite cunostinte, ci si spiritul care se ascunde in spatele acestor cunostinte. Este stiut ca singurul lucru pe care un copil il accepta cu usurinta este in mod sigur bucuria. Insa noi am facut crestinismul nostru atat de matur, atat de trist, atat de solemn, incat in mod virtual l-am golit de bucurie. Dar Hristos a zis: „Cel ce nu primeste imparatia lui Dumnezeu ca un copil, nu va intra in ea" (Marcu 10,15; Luca 18,17). Aceasta nu inseamna ca noi ar trebui sa uitam matematica, geografia etc. A deveni ca un copil, in cuvintele lui Hristos, inseamna a fi capabil de bucuria de care un adult nu mai este capabil, inseamna a intra in comuniune cu lucruri, cu natura, cu oamenii, fara suspiciune sau frica sau frustrare.

Adesea noi folosim termenul "har". Dar ce este harul? Charis in greceste inseamna nu numai har, ci si bucurie. Daca eu accentuez acest punct atat de mult, este din cauza certitudinii mele ca primul nostru mesaj trebuie sa fie acela de bucurie pascala. Cand stam la usa bisericii si preotul zice: "Hristos a inviat!", noaptea, potrivit cuvintelor Sf. Grigorie de Nyssa, devine "mai luminata decat ziua". Aici este forta, radacina reala a experientei crestine. Si numai in acest cadru al acestei bucurii putem intelege orice altceva.

Pastele este inceputul real al anului nostru liturgic. "Oficial", anul bisericesc incepe la 1 septembrie; dar eu vorbesc aici in termeni de principiu si fundament spiritual, pentru ca Pastele deschide intr-adevar intelegerea noastra asupra timpului. Lumea a fost in intuneric si Cineva a adus in ea lumina si caldura. Lumea a fost trista, pentru ca ea a devenit un cimitir, dar Cineva a spus "moartea nu mai stapaneste". Aceasta este ceea ce Hristos a facut in aceasta lume. Ea a fost rece si pacatoasa si cruda si El a venit si a zis „Bucurati-va!". Acesta este modul in care Hristos S-a adresat ucenicilor Sai. "Bucurati-va! Pace voua!". De aceea, bucuria pascala este inceputul experientei crestine.

Ce este un an? Desigur, o perioada de 365 de zile, dar si un ciclu natural, o revolutie completa a naturii: primavara, vara, toamna si iarna. In alti termeni, el este o repre-zentare naturala a intregii istorii a universului. El are un inceput si un sfarsit si, deci, el incepe si sfarseste iarasi. Este important pentru noi sa stim ca anul liturgic s-a dezvoltat in legatura cu acest ciclu natural. Intr-adevar, nu este accidental, de exemplu, ca Nasterea Domnului este sarbatorita la 25 decembrie. Noi nu stim nimic despre data exacta a Nasterii lui Hristos, dar in lumea pagana crestinismul a trebuit sa increstineze, sa converteasca la Hristos. 25 decembrie este sarbatoarea naturala a biruintei luminii asupra intunericului. In acea zi paganii sarbatoreau sfarsitul intunericului si inceputul luminii pentru ca aceasta este ziua cand zilele incep sa devina mai lungi si lumina sa se inmulteasca. Cand natura pare sa fie complet moarta, inghetata si rece, cand nu exista nimic decat intuneric, lumina incepe sa creasca si primavara este anuntata. Cu adevarat incepe o inviere naturala. Anul liturgic bisericesc a prins forma in acest context natural, deci, ca sa intelegem relatia dintre timp si sarbatori, trebuie sa intelegem, intai de toate, aceasta legatura cu ciclul natural.

Parintele Alexander Schmemann

28 Mai 2015

Vizualizari: 2370

Voteaza:

Cincizecime si Pasti 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact