Sfantul Andrei, parintele crestinismului romanesc

Sfantul Andrei, parintele crestinismului romanesc

Evanghelia Sfântului Ioan ne mărturiseşte că Sfântul Andrei a fost primul ucenic al Mântuitorului Iisus Hristos. El a avut o legătură specială cu teritoriul ţării noastre, fiind părintele creştinismului ro­mâ­nesc. Despre încreş­ti­na­rea noastră de către cel dintâi Apostol al Domnului şi despre dovezile pe care le avem astăzi referitoare la acest fapt minunat am vorbit cu academicianul prof. dr. Emilian Popescu.

În ţara noastră, sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei, cel Întâi chemat la slujirea apostolică, este zi liberă pentru toţi românii, iar această hotărâre a fost luată anul trecut. Vorbiţi-ne despre izvoarele care sprijină această hotărâre.

Până acum 10, 15 ani, cu­noş­tinţele noastre despre Sfântul Apostol Andrei erau mult mai sărace decât sunt astăzi. Pre­zenţa Sfântului Andrei pe teritoriul românesc era pusă sub semnul întrebării, însă această sigu­ranţă a venit abia acum. Cercetarea istorică progresează în funcţie de documente, deci până nu de mult, nu erau prea multe documente descoperite. Acum, nu trebuie să considerăm că istoria creştinismului se face numai pe documente. Există un principiu al unui mare învăţat francez care spune: „Nu există documente, nu există istorie!“. Aşa ceva nu se poate, deoarece noi avem ca al doilea filon documentar Sfânta Tradiţie. Aceasta a înregistrat realităţi veridice, care au fost acceptate de Sfinţii Părinţi ai Bisericii şi reprezintă un izvor la fel de puternic precum datele scrise. În legătură cu puterea Tradiţiei, Sfântul Vasile cel Mare a dat două exemple. Primul este despre cinstirea Sfintei Cruci. El spune, în lucrarea sa Despre Sfântul Duh: „Cine ne-a învăţat pe noi să ne întoarcem cu faţa la răsărit şi să ne facem semnul crucii? Aşa am pomenit, aşa s-a transmis din generaţie în generaţie, de la Apostoli încoace“. Al doilea e­xemplu pe care îl dă Sfântul Vasile cel Mare face referire la cântarea de la Vecernie, Lumină lină. El spune aşa: „Noi am moştenit această cântare, care este foarte veche, şi în ea spunem aşa că cinstim pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Dumnezeu. De ce să-L nedreptăţim pe Sfântul Duh în legătură cu cinstirea care I se acordă când Tradiţia a făcut-o“? Deci în istoria creştinismului ope­rează şi Tradiţia.

Astfel, prima şi cea mai veche tradiţie care menţionează pre­zenţa Sfântului Apostol Andrei pe teritoriul românesc a fost consemnată de Origen în secolul al III-lea. Origen spune că atunci când Apostolii s-au adunat şi au stabilit aria de misiune pentru fiecare, şi acest lucru s-a făcut probabil la Sinodul Apostolic din 49/50 d.Hr., potrivit Tradiţiei, lui Andrei i-a revenit Sciţia. Ce este Sciţia? În Antichitate, două mari popoare dominau spaţiul acesta: sciţii, care locuiau în sudul Rusiei şi al Ucrainei, şi tracii, care locuiau în Peninsula Balcanică şi o mare parte din Asia Mică. Sciţii aceştia s-au extins şi în Dobrogea, şi în secolul I erau nişte regate scitice în Dobrogea de Sud, pe la Man­galia, de aceea şi provincia a fost numită Sciţia Mică, identificată cu Dobrogea. Aria geografică de misiune a Sfântului Apostol Andrei este stabilită la Sinodul Apostolic din Ierusalim. Între timp s-au mai descoperit şi alte izvoare, în special provenite din Occident, care se bazează pe izvoare mai vechi. Acestea sunt alcătuite în secolul al IX-lea şi au fost publicate în ultimii 20 de ani. În acestea, predica Sfân­tului Apostol Andrei în Sciţia este atestată. Aceste izvoare occi­dentale au stat la baza Martirologiului Roman al Bise­ricii Occidentale. Dacă Biserica Occidentală are tradiţia ei şi istoria ei bazată pe aceste izvoare, de ce noi să nu le luăm în considerare ca fiind valabile şi pentru teritoriul ţării noastre? Astfel, în momentul de faţă nu mai avem dubii că documen­tarea nu ne sprijină.

Domnule academician, ce se ştie astăzi despre ucenicii Sfântului Apostol Andrei? A predicat singur cuvântul Evangheliei pe teritoriul românesc sau a fost însoţit de cineva?

Sfântul Andrei a avut fericirea să fie primul care să meargă la Mântuitorul Iisus Hristos. În martirologiile occidentale este menţionat faptul că Sfântul Apostol Filip l-a ajutat pe Sfântul Andrei la pro­povăduirea Evangheliei, şi nu este nimic nelogic în această afir­maţie. De exemplu Sfântul Apostol Petru a fost ajutat de Sfântul Apostol Andrei. Sfântul Apostol Pavel a fost ajutat de Barnaba şi de alţi Apostoli, încât colaborarea aceasta între Sfântul Filip şi Sfântul Andrei este de înţeles. Ei proveneau din acelaşi oraş, Betsaida, iar relaţiile acestea din copilărie sunt foarte puternice. Pe de altă parte citim în Noul Testament, în Evanghelia Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan, cap. 1, versetele 35-44, că după ce Sfântul Andrei L-a cunoscut pe Iisus, primul la care s-a gândit să-l ducă la Mesia a fost fratele său Petru. Imediat, următorul adus la Hristos a fost Filip, deci prietenul lui. Filip a fost a treia persoană care L-a cunoscut pe Mântuitorul Iisus Hristos. Activitatea Sfântului Andrei trebuie legată şi de cea a Sfântului Filip, deoarece şi el l-a ajutat. Avem astfel doi Apostoli care au predicat la noi. Deci problema activităţii Sfântului Apostol Andrei pe teritoriul românesc este astăzi justificată atât în baza izvoarelor, cât şi a tradiţiei. Având siguranţa predicii Sfântului Apostol Andrei, Biserica l-a adoptat ca sfânt ocrotitor al poporului român. Patronajul acesta al Sfântului Apostol Andrei şi l-au împropiat şi alţii, spre exemplu ruşii.

Unde a murit Sfântul Apostol Andrei şi ce s-a întâmplat cu moaştele sale?

Este o rânduială dumne­zeiască faptul că moaştele pri­mului Apostol al Mântuitorului Iisus Hristos au venit de două ori în România. Nu este fără o justificare lucrul acesta. Trebuie să ne gândim că este pronia dumnezeiască. După ce a predicat aici, pe teritoriul românesc, Sfântul Andrei s-a stabilit la Patras, unde a convertit pe foarte mulţi păgâni. Chiar soţia guvernatorului, care se numea Egeas, s-a convertit la creşti­nism. Sfântul Andrei a murit la Patras şi documentele spun că guvernatorul de atunci l-a răstignit pe un măslin, i-a legat braţele cu frânghii şi l-a răstignit în formă de X, ca să se chi­nuie mai mult. De aceea crucea Sfântului Apostol Andrei este în formă de X, după forma trupului sfântului, care a fost răstignit cu mâinile şi picioarele date în formă de cruce. Mai târziu, Împăratul Constantin cel Mare a construit o catedrală unde a vrut să aducă moaştele celor 12 Apostoli şi unde să fie înmormântat şi el. Catedrala a fost terminată de Constanţiu, în 357, care a adus cele mai apropiate moaşte în catedrală, adică cele ale Sfântului Andrei, păstrate la Patras. Populaţia s-a opus, dar în cele din urmă a cedat, mai ales că era voinţa imperială, iar moaştele au fost duse la Cons­tan­­tinopol. Singurul Apos­tol care a fost adus întreg la Ca­tedrala Sfinţilor Apostoli a fost Sfântul Andrei. Moaştele sale au rămas la Constantinopol până în secolul al IX-lea, când îm­pă­rat al Bizanţului era Vasile I Ma­cedoneanul, fondatorul di­nas­tiei macedonene. Acesta a cu­noscut la Patras o doamnă, Da­­nielis, care, venind la Cons­tan­­­tinopol, l-a înduplecat pe Vasile I Macedoneanul să îi dea capul Sfântului Andrei, pe care avea să îl ducă la Patras. Capul Sfântului Andrei a rămas acolo până astăzi. Celelalte moaşte, fără cap, au rămas la Constan­ti­nopol. În 1204 a fost în­fiinţat Imperiul Latin de Ră­sărit. Moaştele au rămas acolo până în anul 1247, când un rege fran­cez, Ludovic cel Pios (este cano­nizat, Ludovic cel Sfânt), venind la Constan­ti­nopol, a dorit să ia cât mai multe vestigii le­gate de Per­soana Mân­tui­to­rului: co­roana de spini, cuiele din Sfânta Cruce, dar şi moaş­tele Sfântului Andrei. Nu a reuşit să le ia, însă o parte din ele au ajuns în Italia şi aici s-au împărţit. Astăzi, moaştele Sfân­tului Andrei, în afară de cap, sunt împărţite în întreaga lume creştină.

Diac. ştefan Sfarghie
Sursa:ziarullumina.ro

Pe aceeaşi temă

29 Noiembrie 2015

Vizualizari: 5322

Voteaza:

Sfantul Andrei, parintele crestinismului romanesc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact