Cultul penticostal

Cultul penticostal Mareste imaginea.


Penticostali

 

 

 Originea cultului penticostal

 

Numele de „penticostali" vine de la cuvantul Pentecosta (Cincizecime), sustinand ca ei sunt botezati cu Duh Sfant si cu foc, daruri primite de catre Apostoli la Cincizecime sau la Pogorarea Duhului Sfant.

In 1901 Carol Parham, pastor baptist din Kansas sustine ca asupra sa si a unui grup de 13 persoane s-a pogorat Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in limbi.

 

Punctele doctrinare importante din Marturisirea de credinta a Cultului penticostal

 

Ritualuri: ungerea cu untdelemn a bolnavilor, consacrarea pastorilor si a caselor de rugaciune, prin punerea mainilor.

 

Duhul Sfant este loctiitorul lui Hristos pe pamant, coborandu-Se din cer, de la Tatal, in ziua Cincizecimii.

Ingerii sunt fapturi duhovnicesti create de Dumnezeu, fara pacat, si puse in slujba Sa.

Botezul sau ceremonia filiala este oficiat de pastor si are dublu aspect cu multiple efecte:

a) Botezul in apa este poruncit de Hristos. Acest botez il oficiaza pastorii pentru cei care accepta „credinta" noua. El este un simbol al mortii fara de pacat si al invierii la o viata noua. Oricine crede in Hristos, potrivit Evangheliei, urmeaza a fi botezat in apa, in numele Tatalui, al Fiului si al Duhului Sfant. Botezul in apa se poate accepta inainte si dupa primirea botezului cu Duhul Sfant. El se oficiaza prin scufundare in apa o singura data, iar in cazul cand prima data nu s-a oficiat dupa Cuvantul lui Dumnezeu, se poate administra a doua oara sau chiar de mai multe ori.

Copiii adeptilor se boteaza la varsta cand acestia pot sa inteleaga singuri ca Hristos este Mantuitorul lor personal. Ei sunt totusi admisi la casa de rugaciuni spre a fi binecuvantati.

b) Botezul Duhului Sfant este imbracarea celor nascuti din nou cu putere de sus, pentru ca ei sa poata rezista ispitelor si incercarilor, pe de o parte, iar pe de alta parte, sa poata marturisi Evanghelia prin puterea lui Dumnezeu.

Botezul cu Duhul Sfant se poate primi atat prin punerea mainilor, cat si fara aceasta practica, atat inainte de botezul in apa, cat si dupa primirea lui. Acest „botez" ofera puterea darurilor.

Cina Domnului este al doilea asezamant, dupa penticostali, ca forma exterioara, in Biserica Iui Dumnezeu. Cina Domnului se oficiaza cu paine nedospita (azima) si rodul vitei, nefermentat.

Cina Domnului se savarseste ori de cate ori este posibil, fara deosebire de zi sau data.

 

Alte practici si ceremonii:

Curatirea sau spalarea picioarelor unul altuia (Matei XXVI, 28; I Corinteni XI, 23-29;Ioan XIII, 13-17), un obicei pe care unii pastori il leaga de ceremonia Cinei, altii il separa.

Casatoria - Cuvantul lui Dumnezeu opreste legarea in casatorie a unui credincios cu un necredincios (adica nepenticostal).

Se poate dezlega casatoria cand cealalta parte a cazut in adulter dovedit. Recasatorirea este permisa de Cuvantul lui Dumnezeu si atunci cand unul din cei doi a incetat din viata.

 

Darurile Duhului in Comunitatile penticostale

Acestea sunt in „numar" de noua si le imparte Duhul cui voieste. Darurile duhovnicesti ajuta propovaduirea Evangheliei depline. Nu toti credinciosii poseda astfel de daruri, insa toti adeptii sunt indemnati a le ravni si a umbla pe calea cea mai aleasa a dragostei;

Darul feluritelor limbi - Prin „darul feluritelor limbi se intelege vorbirea supranaturala prin care adeptul pocait, „inzestrat" cu acest dar, vorbeste intr-o limba pe care niciodata n-a invatat-o; ea este o vorbire a Duhului Sfant, care utilizeaza organele vorbirii pentru reproducerea ei; e o minune a vorbirii si o descoperire personala a lui Dumnezeu pentru fiecare crestin penticostal. Exprimarea vine din chemarea lui ca urmare a botezului cu Duhul Sfant. El simte prezenta puterii lui Dumnezeu, ca efectul unui „curent electric", insotit insa de o bucurie dulce care ii inunda intreaga fiinta. Aceasta stare de inaltare sufleteasca provoaca in viata credinciosului nostru (penticostal) schimbari morale profunde. Darul vorbirii in diferite limbi se manifesta prin intermediul duhului nostru, care intrebuinteaza organele vocale pentru exprimare. Exprimarea se poate face fie intr-o limba omeneasca, cunoscuta de cineva dintre ascultatori, fie necunoscuta. Ea poate fi si o limba necunoscuta pe pamant (o limba care astazi nu se mai vorbeste); mai poate fi si o limba „ingereasca".

 

 

Dizidente

1. In anul 1929, in cadrul „Bisericii lui Dumnezeu apostolice" care functiona la Arad, ca asociatie religioasa condusa de Gheorghe Bradin, s-a constituit o dizidenta, noua grupare intitulandu-se: Crestinii botezati cu Duhul Sfant. Apoi a avut sediul la Bucuresti si era condusa de Sodoy Alexandru (venit din Ungaria), Isbasa Alexandru (Lugoj), Bodor Eugen si G. Cojocarii, din Bucuresti.

2. In scurta vreme, din ramura de la Arad s-a desprins o noua fractiune, care s-a intitulat: Ucenicii Domnului lisus Hristos si era condusa de Ioan Popa din Sebis (Arad) si Ioan Crisan.

3. Biserica Apostolica de Ziua a 7-a sau „Penticostalii de Ziua a Saptea".  Gruparea a aparut in satul Valea Florilor din comuna Ploscos (judetul Cluj). Dizidenta porneste de la premisa ca in cadrul cultului nu se respecta unele practici si sarbatori prevazute in Vechiul Testament si nu se pastreaza regimul alimentar prescris acolo.

Revenind de pe front, unde a trecut prin mai multe incercari care i-au „intarit credinta", dupa anul 1950, Ioan Boer, initiatorul gruparii, a luat legatura cu alte elemente dizidente din judetele Cluj, Hunedoara, Maramures, Suceava, Caras-Severin, Arad etc, in vederea largirii gruparii dizidente si pentru intocmirea unor memorii in scopul obtinerii recunoasterii lor drept cult.

Cum insa gruparea respectiva nu avea nimic comun cu notiunea de cult, nu se putea pune problema recunoasterii acestor calitati, neintrunind nici una din conditiile necesare: existenta unei credinte unitar-marturisite in mod statornic si public de un numar suficient de adepti, cat si exteriorizarea acestei credinte printr-un ansamblu de practici constituite intr-un ritual unitar si stabil.

Dupa anul 1958, gruparea a incercat sa se incadreze in Cultul penticostal, cu conditia ca membrilor ei sa li se permita continuarea practicilor proprii. Ulterior, a incercat, fara succes, sa fuzioneze si cu Cultul advetist de ziua a saptea, in aceleasi conditii.

4. Biserica lui Dumnezeu cea Apostolica botezata cu Duhul Sfant (Universalistii).  Miscarea a aparut si s-a dezvoltat in ultimii 25 de ani. in prezent, numarul adeptilor nu se cunoaste. Fondatorul miscarii este Victor Chirila din Arad.

Membrii gruparii exclud sub orice fel de forma contactul cu statul.

5. Gruparea „al 13-lea Apostol" sau „Penticostalii negri".

Gruparea a aparut in anii '70 si are aderenti in judetele Timis, Arad, Bihor, Hunedoara, Caras-Severin etc.

Printre practicile acestor adepti retinem: intensificarea „vorbirii in limbi" si facerea de proorociri, sustinand ca au „glasul Domnului"; sub influenta Duhului Sfant, fiecare membru face noi „descoperiri" pentru ceilalti.

6. In cadrul cultului penticostal se manifesta si alte curente dizidente care, pe plan local, au luat diferite denumiri, cum ar fi: a) Crestinii liberi; b) Misiunea populara libera, cu aderenti in orasul Cugir (jud. Alba), (la specific, gruparea insista pentru necesitatea celui de al doilea botez pentru toti cei ce cred (penticostali); admit ca fiinta suprema doar pe Dumnezeu si tagaduiesc rolul lui Iisus si al Duhului Sfant; propaga ideea unirii tuturor credinciosilor crestini intr-o singura adunare (penticostala) pentru a capata forta si traire.

7. Credinta Nouapostolica sau Biserica Nouapostolica Internationala.  Secta a aparut inainte de „constituirea" penticostalilor clasici (dupa 1913).


Patrunderea si dezvoltarea in Romania

Acest cult isi are originea in America la inceputul secolului al XX-lea.

In Romania penticostalii au patruns prin Pavel Bur din Arad plecat in SUA, inainte de 1910. Revenit in tara „convertit" si cu sprijinul unor maghiari instariti, da „nastere” acestiu cult in Banat si Transilvania.

Ion Bododea, pescar din Brailita, fost pastor baptist, paraseste „credinta" veche pentru „gustul" vorbirii in limbi.

Pe seama lui Pavel Budeanu se pune si traducerea in limba romana a „marturisirii" de credinta penticostala: Declararea fundamentului adevarat al Bisericii lui Dumnezeu.

In Romania se poate considera deschisa prima casa de adunare penticostala, cea din casa sotilor Bradin, la 10 septembrie 1922. In 1923, s-a organizat a doua adunare in comuna Cuvin. Siguranta statului de atunci, afland de existenta acestei secte, a interzis-o.

La 29 ianuarie 1925, Ministerul Cultelor si Artelor, prin Decizia 5734, a inclus in randul sectelor interzise si pe aderentii penticostali. Aceasta decizie, fiind publicata in ziare, opinia publica a fost interesata sa cunoasca natura si credinta acestei secte. Luand adresa din decizie, prin scrisori si vizite personale, fratele Gh. Bradin a fost solicitat sa dea unele lamuriri. Multi sectanti desprinsi din cultele neoprotestante ale vremii sau nemultumiti de pastorii lor s-au unit cu penticostalii.

O data cu schimbarea climatului politic din tara noastra, la 23 August 1944, penticostalii au iesit din ilegalitate, comunistii i-a declarat pe penticostali egali cu Biserica Ortodoxa Romana.

La 20 mai 1945, in orasul Arad, a avut loc o conferinta foarte restransa, in cadrul careia s-a discutat reorganizarea Asociatiei religioase penticostale si reeditarea unei reviste intitulate „Vestitorul Evangheliei". Gheorghe Bradin a fost in fruntea acestei organizatii, ca presedinte.

La 14 noiembrie 1950, prin Decretul nr. 1203, s-a primit recunoasterea juridica sub titulatura: Cultul Penticostal sau „Biserica lui Dumnezeu Apostolica".

 

Structura organizatorica a bisericii penticostale din Romania

Cultul penticostal din Romania este alcatuit din adunari, comunitati si uniuni, incercandu-se uniformizarea. Se incearca un model de organizare local. Cultul are in frunte un presedinte al Comitetului Bisericesc Penticostal, de fapt seful cultului.

Pe aceeaşi temă

17 Iulie 2012

Vizualizari: 206676

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Comentarii (7)

  • anca bucurPostat la 2013-09-05 14:02

    Ohooo.....frumos articol, sa va spun povestea mea: ortodoxa de origine, neam din neam toti ortodocsi. Si iata ca , cu cativa ani in urma cunosc un baiat penticostal, cu care am fost prieteni 5 ani, fara sa stiu ca e penticostal. Cand gluma s-a ingrosat si s-a pus problema casatoriei,vai si-amar pe capul meu: certuri cu mama, cu rudele...nimic ca ma dau la ei(minte de copil, cu toate ca aveam un pic peste 20 de ani), ei, dragostea era mare.Si totusi, Dumnezeul cel Adevarat al crestinilor adevarati, nu m-a lasat, mi-a deschis mintea, asa ca am rupt relatia- greu, fff greu, cu suferinte, dar.. am rupt-o- lucru de care nu regret nicicand. Ei acu-i acu: dupa 2 ani de zile, am intalnit alt baiat....cu toate calitatile cum suntbaietii cand se indragostesc fetele. Nici nu indrazneam sa-l intreb ce religie e(daca secta penticostala se poate numi religie). Si ia ghiciti- telenovela nu gluma- baiatul penticostal. Asa ca am rupt din start relatia si iarasi bine am facut. Nimic nu m-a speriat mai mult la cultul penticostal, decat faptul ca ei urasc SFANTA CRUCE, cea pe care noi o cinstim si prin care am obtinut posibilitatea de mantuire.Nu stiu exact de ce o urasc, dar cred ca ei considera vinovat lemnul Sf. Cruci pt Rastignirea lui Hristos, si nu faptul ca Dumnezeu a pregatit RASTIGNIREA UNICULUI SAU FIU, pt. mantuirea noastra. Acum sunt casatorita cu un ortodox, avem un copil si nu regret nici o clipa ca atunci, candva, nu am facut alt pas. Binecuvantarea SFINTEI TREIMI sa fie peste noi, in veci, AMIN!

  • Cristina RaduPostat la 2013-04-01 14:54

    Tudor Rafael: Si eu am trecut prin exact acelasi lucru.De curand am cunoscut un baiat,ne placem foarte mult,insa nu putem face nimic in legatura cu asta,din cauza religiei.Mama lui ii cere sa se intalneasca cu fete de aceeasi religie cu ei.Din cate am aflat de la bunicul unei prietene,nu ne considera egali.Penticostalii se considera mai credinciosi fata de noi!Nu stiu cand vor intelege cu totii ca acel Dumnezeu,Iehova,Alah(etc) in care credem cu totii,e unul si acelasi!E trist sa vezi ca iti e interzis sa fi cu persoana,care poate ti-ar schimba viata!

  • tudor rafaelPostat la 2011-10-08 00:21

    Buna ziua. Recent am intalnit o fata care imi place foarte mult. Eu sunt crestin iar ea penticostala. Stiu ca ma place si ea stie ca o plac. Am invitat-o la un suc si tot refuza desi sunt convins ca isi doreste asta. Nu li se permite sa iasa cu un baiat la un suc? de fiecare data cand ne intalnim ma intreaba cum vreau sa fie persoana cu care vreau sa ma casatoresc si daca mi-ar placea o persoana ca ea? In eventualitatea in care s-ar ajunge la o posibila casatorie...ar fi un impediment sa se casatoreasca cu un crestin ortodox? Si vreau sa va mai intreb de ce refuza sa iesim la un suc?

  • marius mariusPostat la 2011-04-09 02:52

    Pt. Ana Emanuela...intradevar penticostali(pocaiti, dupa cum isi zic ei) fac foarte mare diferenta in ei si noi restul si intradeavr se cred foarte credinciosi si alesi de duhul sfant lasand pe restul la o parte si le este interzisa casatoria cu altii din alte religii si aici ma refer la ortodoxi, pt ca sunt ortodox.sunt foarte individuali si fac nunti doar intre ei,intre frati si fratii din America daca se poate.pe restul ne considera pacatosi...Dumnezeu zice...iubeste pe aproapele tau ca pe tine insuti(aproapele tau este tot omul din jur,toti suntem egali lui dumnezeu)...ei ne marginalizeaza pe noi si nu ne considera asa...daca tot ei sunt alesi de ce nu ne ajuta?!ne considera necredinciosi si ne lasa deoparte, chiar daca nu ne-o zic in fata...Si nu poti fi crestin indiferent de cult pt ca Isus ne invata in evanghelie cum sa ne rugam cum sa fim drept credinciosi si crede-ma ei nu sunt(Isus zice... cine are urechi sa auda sa auda si cine are ochi sa vada sa vada).Dumnezeu nu vrea ca noi sa modificam biblia si invataturile din biblie.ei au biblii de maxim 100 ani(interpretate si traduse dupa cativa americani de acum 100 si un pic de ani)noi avem biblii de mii de ani nemodificate.asa ca nu poti fi crestin indiferent de cult.a fi crestin inseamna a respecta biblia.citeste evanghelia(din biblie) si vei sti.intradevar trebuie sa fie o unitate...insa nu datorita unei "culte","secte" ce datorita dreptei credinte in dumnezeu tatal,duhul sfant si Isus. Pt. Diana Filipoi...Dupa cum am zis...conteaza din ce religie faci parte pt. ca toate noile "religii" cum sunt penticostalii ca de ei vorbim acum au modificat cuvantul lui Dumnezeu(biblia)l-au interpretat cum au vrut ei ca sa poata crea o noua religie,practic sa obtina un anume tip de putere pe care mi-ar place sa o intelega toti.si daca o sa analizezi ai sa observi ca nu fac cuvantul lui Dumnezeu chiar daca tu ii vezi si ii auzi cum cand ori cum predica.daca privesti dincolo de cuvinte,predici de versuri,melodii fel de predicare si interpretare a cantecelor pe scena vei observa un licru diavolesc...mandrie,fala,lauda,se cred cei alesi prin care lucreaza duhul si prin care vorbeste duhul in limbi..., dar care duh?! de ce prin ortodoxi ori alti crestini nu a vorbit duhul si nu au vorbit in limbi de 2000 de ani.a ales oare duhul lui dumnezeu sa vorbeasca pri ei?inventati de un american acum 100 de ani?!eu nu as crede.Isus zice...studiati duhurile ,caci nu toate vin de la mine...vor veni lupi la voi imbracati in haina de oaie...sper ca intelegi asta. exista o singura cale dreapta o singura credinta,religie... respecta evanghelia cat de mult poti si vei cunoaste pe Dumnezeu.iubirea de aproapele nostru ca pe noi insine,vorbirea corecta despre dumnezeu,nerusinarea despre credinta in dumnezeu(Isus zice...cel ce nu se rusineaza sa vorbeasca despre mine nu ma voi rusina nici eu sa vorbesc despre el la tatal in ziua judecati). nu am citit toata biblia...insa din cat am citit asta am inteles...stiu ca nu exista padure fara uscaturi...important este sa observam unde gresim si sa ne corectam.

  • Ana EmanuelaPostat la 2011-03-11 10:08

    Referitor la ce s-a spus mai sus: "Casatoria - Cuvantul lui Dumnezeu opreste legarea in casatorie a unui credincios cu un necredincios (adica nepenticostal)". Penticostalii nu considera ca cei care nu apartin acestui cult sunt necredinciosi, asa cum am citit in acest articol. Poti fi crestin, indiferent de cult (evident, vorbim de cultele crestine, nu de budism, hinduism etc.), insa, in ceea ce priveste casatoria intre crestini de diferite culte, acest lucru se intampla mai rar,nu neaparat datorita religiei, ci datorita faptului ca trebuie sa fie o unitate, nu? Doar nu o sa mearga la biserici separate, unul la penticostali, altul la baptisti, ortodocsi etc. Nu este, insa, imposibil, dar, de regula, in astfel de cazuri, unul dintre cei doi frecventeaza biserica celuilalt.

  • Eliza Diana FilipoiPostat la 2011-01-17 15:55

    Cei dintai crestini au fost aceia care dupa predica lui Petru au ramas strapunsi in inima si au crezut evanghelia iar apoi s-au botezat in numele lui Isus spre iertarea pacatelor. Nu conteaza din ce religie faci parte, conteaza sa implinesti Cuvantul lui Dumnezeu, sa faci voia Lui.

  • Vali CostinPostat la 2010-05-08 20:39

    Stiam de caracteristica "instabilitate" a sectelor, dar in acest caz vad ca grupuletele au inflorit ca intr-o vesnica primavara...

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE