Religiile monoteiste si crestinismul

Religiile monoteiste si crestinismul

 

Religiile monoteiste si crestinismul

 

Crestinismul nu este singura religie teista, care se refera la existenta unui singur Dumnezeu, principiu creator, revelator, proniator, pe baza unor revelatii divine pastrate in scrieri sacre. Exista religii, credinte si sisteme religioase care au in centrul lor credinta intr-o realitate divina transcendenta, absoluta, cu caracter personal sau impersonal, careia i se atribuie diverse nume sau personificari, realitate ce poate fi cunoscuta pe multiple cai. Aceasta realitate divina ultima, transcendenta si ima­nenta in acelasi timp, poate fi numita si invocata ca Iahve-Domnul Savaot (iudaism), ca Alah - islamism, ca zeitate intreita : Osiris, Isis, Horus (religia egiptenilor), ca divinitate compusa : Brahma, Vishnu si Shiva (re­ligia Trimurti, a indienilor), ca principiu universal care guverneaza in­treaga ordine creata si umanitatea (religiile asiatice orientale), ca prin­cipiu al armoniei cosmice (budism), ca legea sau Calea suprema (taoism), ca prezenta a divinului in natura (Shinto) etc.

 

Crestinismul are caracterul sau propriu, atat in ce priveste conti­nutul revelatiei divine, cat si perspectiva religioasa asupra realitatii istorice, umane. Acest caracter nu poate fi invocat nici pentru a motiva un antagonism contra celorlalte religii, nici pentru a propune un sincretism teologic artifical.

       

Elementele proprii crestinismului :

a.  Revelatia divina personala in istorie. Dumnezeu insusi Se reve­leaza in persoana istorica a lui Iisus Hristos. Cunoasterea lui Dumnezeu e bazata pe actele Sale revelatoare in istorie, pe experienta personala  a acestor acte.  Pentru celelalte religii  "revelate", Dumnezeu vorbeste prin profeti, trimite mesajul Sau printr-un "instru­ment", intr-un anumit spatiu si timp.

 

b.  Dogma intruparii. Dumnezeu este o fiinta in trei persoane, din care una Se intrupeaza, ia trup uman, istoric, pe care-l transfigureaza, in centrul crestinismului sta credinta ca Iisus Hristos este Fiul lui Dum­nezeu (cf. I Ioan 2, 22 ; 3, 23 ; 4, 15 ; cf. Matei 16, 16), trimis de Tatal ca "mantuitor al lumii" (cosmos) (I Ioan 4, 14).

 

c. Misterul lui Dumnezeu cel intreit. Dumnezeu Se reveleaza ca treime de persoane, deoarece in constitutia si fiinta Sa este un Dumnezeu perso­nal. Cele mai multe religii orientale au accen­tuat dimensiunea de mit a lui Dumnezeu, deoarece pentru ele absolutul este o transcendenta impinsa la extrem, incat isi pierde caracterul perso­nal. De unde, o teologie prea "negativa" si simbolica, o mentalitate reli­gioasa care se exprima numai in paradoxuri si mituri (la extrema cealalta sta mentalitatea prea rationalista).

 

Problema este cum se trateaza teologic aceste religii si sisteme re­ligioase care dau lui Dumnezeu diverse nume si ii atribuie multiple sen­suri ? Ce sugereaza aceste religii, in special cartile lor sacre, pentru in­terpretarea crestina a lui Dumnezeu, pentru sensul crestin al mantuirii, pentru teologia crestina ? Cum se trateaza "teologic" aceste revelatii ? Cum se trateaza istoria unica a lui Hristos in istoria mantuirii propusa de aceste religii ?      

                            

Aceste religii teiste si uni­versaliste (iudaism, islamism, hinduism, budism, religiile africane etc.) nu numai ca nu pun la indoiala existenta unui Dumnezeu transcendent - ul­tima realitate care transcende fiinta fara nume - ci si-au formulat pro­pria lor teologie, sub forma de definitii metafizice si explicatii ale fiintei ultime, precum si o spiritualitate care e bazata pe experienta lui Dumne­zeu ca ultimul, sau Altul.

 

Pentru credinta religioasa, istoria este un mediu al prezentei si actiunii lui Dumnezeu. In felul acesta, crestinismul poate colabora cu aceste religii in multe domenii practice sociale : dreptatea, pacea, libertatea.

 

Pavel n-a ezitat sa predice intelectualilor din Atena - care venerau un "Dumnezeu necunoscut", ca, ei crestinii adora un Dumnezeu care este inima intregului univers. "In El noi traim si ne mis­cam si suntem" (Fapte 17, 28). Crestinismul apostolic si patristic s-a aco­modat in contextul mentalitatii ebraice din Palestina, al iudaismului ele­nistic si lumea greco-romana. Teologia si exegeza crestina au fost determinate de timp si loc, de contextul cultural si situatia istorica a celor ce au facut experienta lui Dumnezeu in intalnirea cu Hristos.

 

Fireste, exista diferite conceptii si idei false despre fiinta lui Dumne­zeu in multe credinte si speculatii zis religioase. Vechiul si Noul Testa­ment se ridica viguros impotriva politeismului si idolatriei (Deut. 5, 7-9; Fapte 7, 41-43).

 

 

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 14048

Voteaza:

Religiile monoteiste si crestinismul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact