Religiile monoteiste si crestinismul

Religiile monoteiste si crestinismul

 

Religiile monoteiste si crestinismul

 

Crestinismul nu este singura religie teista, care se refera la existenta unui singur Dumnezeu, principiu creator, revelator, proniator, pe baza unor revelatii divine pastrate in scrieri sacre. Exista religii, credinte si sisteme religioase care au in centrul lor credinta intr-o realitate divina transcendenta, absoluta, cu caracter personal sau impersonal, careia i se atribuie diverse nume sau personificari, realitate ce poate fi cunoscuta pe multiple cai. Aceasta realitate divina ultima, transcendenta si ima­nenta in acelasi timp, poate fi numita si invocata ca Iahve-Domnul Savaot (iudaism), ca Alah - islamism, ca zeitate intreita : Osiris, Isis, Horus (religia egiptenilor), ca divinitate compusa : Brahma, Vishnu si Shiva (re­ligia Trimurti, a indienilor), ca principiu universal care guverneaza in­treaga ordine creata si umanitatea (religiile asiatice orientale), ca prin­cipiu al armoniei cosmice (budism), ca legea sau Calea suprema (taoism), ca prezenta a divinului in natura (Shinto) etc.

 

Crestinismul are caracterul sau propriu, atat in ce priveste conti­nutul revelatiei divine, cat si perspectiva religioasa asupra realitatii istorice, umane. Acest caracter nu poate fi invocat nici pentru a motiva un antagonism contra celorlalte religii, nici pentru a propune un sincretism teologic artifical.

       

Elementele proprii crestinismului :

a.  Revelatia divina personala in istorie. Dumnezeu insusi Se reve­leaza in persoana istorica a lui Iisus Hristos. Cunoasterea lui Dumnezeu e bazata pe actele Sale revelatoare in istorie, pe experienta personala  a acestor acte.  Pentru celelalte religii  "revelate", Dumnezeu vorbeste prin profeti, trimite mesajul Sau printr-un "instru­ment", intr-un anumit spatiu si timp.

 

b.  Dogma intruparii. Dumnezeu este o fiinta in trei persoane, din care una Se intrupeaza, ia trup uman, istoric, pe care-l transfigureaza, in centrul crestinismului sta credinta ca Iisus Hristos este Fiul lui Dum­nezeu (cf. I Ioan 2, 22 ; 3, 23 ; 4, 15 ; cf. Matei 16, 16), trimis de Tatal ca "mantuitor al lumii" (cosmos) (I Ioan 4, 14).

 

c. Misterul lui Dumnezeu cel intreit. Dumnezeu Se reveleaza ca treime de persoane, deoarece in constitutia si fiinta Sa este un Dumnezeu perso­nal. Cele mai multe religii orientale au accen­tuat dimensiunea de mit a lui Dumnezeu, deoarece pentru ele absolutul este o transcendenta impinsa la extrem, incat isi pierde caracterul perso­nal. De unde, o teologie prea "negativa" si simbolica, o mentalitate reli­gioasa care se exprima numai in paradoxuri si mituri (la extrema cealalta sta mentalitatea prea rationalista).

 

Problema este cum se trateaza teologic aceste religii si sisteme re­ligioase care dau lui Dumnezeu diverse nume si ii atribuie multiple sen­suri ? Ce sugereaza aceste religii, in special cartile lor sacre, pentru in­terpretarea crestina a lui Dumnezeu, pentru sensul crestin al mantuirii, pentru teologia crestina ? Cum se trateaza "teologic" aceste revelatii ? Cum se trateaza istoria unica a lui Hristos in istoria mantuirii propusa de aceste religii ?      

                            

Aceste religii teiste si uni­versaliste (iudaism, islamism, hinduism, budism, religiile africane etc.) nu numai ca nu pun la indoiala existenta unui Dumnezeu transcendent - ul­tima realitate care transcende fiinta fara nume - ci si-au formulat pro­pria lor teologie, sub forma de definitii metafizice si explicatii ale fiintei ultime, precum si o spiritualitate care e bazata pe experienta lui Dumne­zeu ca ultimul, sau Altul.

 

Pentru credinta religioasa, istoria este un mediu al prezentei si actiunii lui Dumnezeu. In felul acesta, crestinismul poate colabora cu aceste religii in multe domenii practice sociale : dreptatea, pacea, libertatea.

 

Pavel n-a ezitat sa predice intelectualilor din Atena - care venerau un "Dumnezeu necunoscut", ca, ei crestinii adora un Dumnezeu care este inima intregului univers. "In El noi traim si ne mis­cam si suntem" (Fapte 17, 28). Crestinismul apostolic si patristic s-a aco­modat in contextul mentalitatii ebraice din Palestina, al iudaismului ele­nistic si lumea greco-romana. Teologia si exegeza crestina au fost determinate de timp si loc, de contextul cultural si situatia istorica a celor ce au facut experienta lui Dumnezeu in intalnirea cu Hristos.

 

Fireste, exista diferite conceptii si idei false despre fiinta lui Dumne­zeu in multe credinte si speculatii zis religioase. Vechiul si Noul Testa­ment se ridica viguros impotriva politeismului si idolatriei (Deut. 5, 7-9; Fapte 7, 41-43).

 

 

11 Iulie 2012

Vizualizari: 14218

Voteaza:

Religiile monoteiste si crestinismul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact