Armura infranarii

Armura infranarii

Este o mare diferenta intre "nu pot" si "nu vreau".  Prima varianta o auzim mai des. "Nu vreau" este mult mai hotarat; este definitiv. "Nu pot", pe de alta parte, este o scuza ce poate fi uneori inteleasa. Astfel, foarte putini oameni vor afirma ca nu vor sa mearga la biserica in timp ce multi vor invoca unele motive scuzabile explicand de ce nu pot. Dar nu suntem singurii care folosim acest cuvant. Domnul nostru il foloseste in Scriptura. Il auzim in Evanghelia care se citeste la slujba inmormantarii. Mai precis, atunci auzim cuvintele Domnului, consemnate in Evanghelia dupa Ioan, despre invierea de obste si despre cum Dumnezeu Tatal a oferit Fiului “autoritatea de a judeca”. Dar in privinta acestei judecati Domnul afirma foarte clar: “Eu nu pot sa fac de la Mine nimic; precum aud, judec; dar judecata Mea este dreapta, pentru ca nu caut la voia Mea, ci voia Celui care M-a trimis.” Domnul nostru nu poate face nimic! Ce lucru infricosator. Mai ales atunci cand ne gandim ca se intampla astfel chiar atunci cand multi vor sa mearga catre Dumnezeu - cand acestia nu pot face nimic de unii singuri. 

Presupun ca libertatea are in mare masura legatura cu aceasta. Dumnezeu l-a creat pe om din iubire si i-a oferit cel mai mare dar ca o expresie a dragostei Sale: vointa libera. Timp de multe secole Biserica a recunoscut vointa libera a omului in Scriptura. Mai tarziu, cand s-a ivit Reforma Protestanta, vointa libera a fost pusa sub semnul intrebarii. Martin Luther, de exemplu, a afirmat ca aceasta nu este decat o iluzie si ca in loc sa fim liberi suntem robi, ori ai lui Dumnezeu, ori ai lui Satan. El si alti protestanti au fost influentat de Fericitul Augustin, Episcopul de Hippo, din secolul al V-lea care, dupa cum se pare, a preluat ideea greaca de destin. Prin urmare, acesta a invatat ca Dumnezeu hotaraste - predestineaza - pe cei care vor trai impreuna cu El pentru vesnicie si pe cei care vor salaslui in “focurile vesnice”.

Perspectiva ortodoxa asupra libertatii este diferita. Sfantul Ioan Gura de Aur scrie, “Totul intr-adevar depinde de Dumnezeu, dar nu intr-un asemenea fel incat vointa noastra libera sa fie impiedicata... ”  Este invatatura sfintei noastre Biserici ca si dupa caderea in pacat omul isi pastreaza libertatea vointei; desi raniti si cazuti, nu suntem complet pervertiti. Cu alte cuvinte, din perspectiva ortodoxa nu este loc pentru “nu pot”, ci doar pentru “nu vreau” si daca alegerea noastra este ca “nu vrem”, atunci prea putin mai poate face Dumnezeu pentru noi. 

Ne aflam acum in acele zile sfinte ale anului bisericesc cand trebuie sa dovedim ceea ce vrem sa facem pentru mantuirea noastra. Sau, asa cum cantam in ajunul Postului Mare, in Duminica lasatului sec de branza:“Vremea este aproape/ sa incepem lupta cea duhovniceasca si sa biruim asupra puterilor diavolesti/ sa ne imbracam in armura infranarii”.

Inaintea acelui moment despre care Mantuitorul spune ca “nu poate face nimic” El asteapta rabdator - si asteapta - pentru ca noi sa facem ceva pentru mantuirea noastra. El doreste ca toti oamenii sa se mantuiasca. Or, asa cum scrie Sfantul Apostol Petru, “Domnul... indelung rabda pentru voi, nevrand sa piara cineva, ci toti sa vina la pocainta.” (2 Petru 3:9).

Putem dobandi mult folos duhovnicesc in timpul acestor zile ale Postului Mare, doar daca alegem sa facem acest lucru. Potrivit cuvintelor Sfantului Petru, suntem incurajati sa “luam armura lui Dumnezeu”, postul si rugaciunea.

Asa cum imnul amintit mai sus afirma, vremea se apropie. Cugetand la acele cuvinte de dinaintea Postului care ne cheama la “lupta duhovniceasca”, conchidem ca oricat de multe lucruri vom fi capabili a savarsi in aceasta perioada a Postului Mare, putem sa le indeplinim spunand: “in sfarsit, sa incepem”.

Post binecuvantat tuturor!

Parintele Milovan Katanic

Sursa: serborth.org

Traducere: Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2132

Voteaza:

Armura infranarii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact