Armura infranarii

Armura infranarii

Este o mare diferenta intre "nu pot" si "nu vreau".  Prima varianta o auzim mai des. "Nu vreau" este mult mai hotarat; este definitiv. "Nu pot", pe de alta parte, este o scuza ce poate fi uneori inteleasa. Astfel, foarte putini oameni vor afirma ca nu vor sa mearga la biserica in timp ce multi vor invoca unele motive scuzabile explicand de ce nu pot. Dar nu suntem singurii care folosim acest cuvant. Domnul nostru il foloseste in Scriptura. Il auzim in Evanghelia care se citeste la slujba inmormantarii. Mai precis, atunci auzim cuvintele Domnului, consemnate in Evanghelia dupa Ioan, despre invierea de obste si despre cum Dumnezeu Tatal a oferit Fiului “autoritatea de a judeca”. Dar in privinta acestei judecati Domnul afirma foarte clar: “Eu nu pot sa fac de la Mine nimic; precum aud, judec; dar judecata Mea este dreapta, pentru ca nu caut la voia Mea, ci voia Celui care M-a trimis.” Domnul nostru nu poate face nimic! Ce lucru infricosator. Mai ales atunci cand ne gandim ca se intampla astfel chiar atunci cand multi vor sa mearga catre Dumnezeu - cand acestia nu pot face nimic de unii singuri. 

Presupun ca libertatea are in mare masura legatura cu aceasta. Dumnezeu l-a creat pe om din iubire si i-a oferit cel mai mare dar ca o expresie a dragostei Sale: vointa libera. Timp de multe secole Biserica a recunoscut vointa libera a omului in Scriptura. Mai tarziu, cand s-a ivit Reforma Protestanta, vointa libera a fost pusa sub semnul intrebarii. Martin Luther, de exemplu, a afirmat ca aceasta nu este decat o iluzie si ca in loc sa fim liberi suntem robi, ori ai lui Dumnezeu, ori ai lui Satan. El si alti protestanti au fost influentat de Fericitul Augustin, Episcopul de Hippo, din secolul al V-lea care, dupa cum se pare, a preluat ideea greaca de destin. Prin urmare, acesta a invatat ca Dumnezeu hotaraste - predestineaza - pe cei care vor trai impreuna cu El pentru vesnicie si pe cei care vor salaslui in “focurile vesnice”.

Perspectiva ortodoxa asupra libertatii este diferita. Sfantul Ioan Gura de Aur scrie, “Totul intr-adevar depinde de Dumnezeu, dar nu intr-un asemenea fel incat vointa noastra libera sa fie impiedicata... ”  Este invatatura sfintei noastre Biserici ca si dupa caderea in pacat omul isi pastreaza libertatea vointei; desi raniti si cazuti, nu suntem complet pervertiti. Cu alte cuvinte, din perspectiva ortodoxa nu este loc pentru “nu pot”, ci doar pentru “nu vreau” si daca alegerea noastra este ca “nu vrem”, atunci prea putin mai poate face Dumnezeu pentru noi. 

Ne aflam acum in acele zile sfinte ale anului bisericesc cand trebuie sa dovedim ceea ce vrem sa facem pentru mantuirea noastra. Sau, asa cum cantam in ajunul Postului Mare, in Duminica lasatului sec de branza:“Vremea este aproape/ sa incepem lupta cea duhovniceasca si sa biruim asupra puterilor diavolesti/ sa ne imbracam in armura infranarii”.

Inaintea acelui moment despre care Mantuitorul spune ca “nu poate face nimic” El asteapta rabdator - si asteapta - pentru ca noi sa facem ceva pentru mantuirea noastra. El doreste ca toti oamenii sa se mantuiasca. Or, asa cum scrie Sfantul Apostol Petru, “Domnul... indelung rabda pentru voi, nevrand sa piara cineva, ci toti sa vina la pocainta.” (2 Petru 3:9).

Putem dobandi mult folos duhovnicesc in timpul acestor zile ale Postului Mare, doar daca alegem sa facem acest lucru. Potrivit cuvintelor Sfantului Petru, suntem incurajati sa “luam armura lui Dumnezeu”, postul si rugaciunea.

Asa cum imnul amintit mai sus afirma, vremea se apropie. Cugetand la acele cuvinte de dinaintea Postului care ne cheama la “lupta duhovniceasca”, conchidem ca oricat de multe lucruri vom fi capabili a savarsi in aceasta perioada a Postului Mare, putem sa le indeplinim spunand: “in sfarsit, sa incepem”.

Post binecuvantat tuturor!

Parintele Milovan Katanic

Sursa: serborth.org

Traducere: Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2080

Voteaza:

Armura infranarii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact