Calea de mijloc

Calea de mijloc

"Calea de mijloc", numita adesea si "calea de aur", este drumul cel mai sigur spre mantuire.

Calea "de mijloc" este acea cale care evita extremele iar, dupa cum bine stim, orice extrema poate fi daunatoare (fatala). Lucru daunator mantuirii este deci si acea viata cand rea, cand buna, "numai echilibrata sa fie", cat si acea extrema pietista, acea evlavie lipsita de discernamant si de dragoste, izvorata din mandrie.

Calea "de mijloc" a Bisericii inseamna evitarea a doua extreme, anume pe cea a unei prea mari ingaduinte, care favorizeaza o vietuire crestina "caldicica" si neautentica, cat si pe cea a habotniciei, cand mintea luminata se opacizeaza, iar "litera" stinge "duhul".

In vremurile noastre, caracterizate de incertitudini si dileme, din prea mult zel, chiar si unii dintre crestini ajung sa cada intr-o extrema periculoasa, straina de originile Bisericii Ortodoxe. Acestia sunt cei care ajung sa mearga pe extrema cea "de-a dreapta", a unei ravne gresit infaptuite, poate la fel de vinovata ca si cea "de-a stanga", anume a complacerii in pacate.

Incepand prin a avea o ravna buna, unii dintre crestini ajung treptat la a hrani o ravna periculoasa, avand drept cauza mandria si sentimentul de "a fi alesi special", care duce numai la jertfa, uitand de mila. Hristos ne aminteste insa neincetat calea cea "de mijloc", zicand: "Mila voiesc, iar nu jertfa. Caci nu am venit sa chem pe cei drepti, ci pe pacatosi la pocainta." (Matei 9, 13)

Nu voi cauta insa a spune mai multe despre aceasta extrema a ravnitorilor, ci imi voi indrepta atentia spre aceia care ajung sa se complaca in pacate, numite de ei "pacate mici", ori "pogoraminte datorate neputintelor".

Cand este inteleasa gresit "calea de mijloc" ?

Cand un om ajunge sa inteleaga calea "de mijloc" drept o vietuire crestina "caldicica", atunci el rataceste deja de pe calea cea spre mantuire. Sa ne punem inainte cuvintele pe care unii dintre noi le vom auzi la Judecata: "Fiindca esti caldicel, am sa te vars din gura Mea." (Apocalipsa 3, 16)

Calea "de mijloc" nu este sub nici o forma slujire la doi domni, care este lucru cu neputinta. "Caci ce insotire are dreptatea cu faradelegea? Sau ce partasie are lumina cu intunericul? Si ce invoire este intre Hristos si Veliar? Sau ce are laolalta un credincios cu un necredincios? Sau ce intelegere este intre templul lui Dumnezeu si idoli?" (II Corinteni 6, 14-16)

Hristos a venit sa aduca pe pamant sabie, iar sabia adusa de El este cea mai ascutita dintre toate, ea taind si despartind vesnic cele rele de cele bune. Hristos a adus sabie impotriva pacatului si mila pentru pacatosi. "Nu am venit sa impac adevarul cu minciuna, intelepciunea si prostia, binele si raul, dreptatea si silnicia, bestialitatea si omenia, inocenta si desfranarea, pe Dumnezeu si pe mamona: ci am adus sabie, ca sa tai si sa le despart, incat sa nu se amestece. (Sfantul Nicolae Velimirovici)

Calea "de mijloc" nu inseamna a face compromisuri si neincetate pogoraminte. Pe multi i-am auzit spunand: "Lasa, ca nu strica putin din aceasta si putin din aceea (pacate), ca doar nu suntem calugari ori vietuitori in pestera". Mare inselare este a izola vietuirea crestina autentica (unica) in manastiri si pesteri, pe cand in lume sa fie lasat totul la aprecierea fiecaruia. Masura este una, iar calea este tot una. Cat despre pogoraminte, acestea au rostul de a sprijini neputintele, iar nu de a sustine patimile.

Pentru chinezii taoisti lumea este un echilibru fragil intre principii contrare aflate intr-o continua miscare. Faptele omului pot restabili echilibrul sau, din contra, pot destabiliza intregul sistem, ducand pana la ruperea armoniei universului. Ei sustin ca in fiecare lucru bun se afla si ceva rau, iar in oricare lucru rau se afla si ceva bun. Prin urmare, intr-o asemenea gandire nu conteaza "cantitatea" de rau prezent, ci numai o pastrare a unui echilibru intre cele doua forte.

Ajungand sa ascultam mai mult de invatatorii cei lumesti, decat de Evanghelia lui Hristos, care ne cere sa fim "desavarsiti precum Tatal" (Matei 5, 48), vom ajunge cu siguranta sa imbinam lucrurile cele bune cu cele rele, intr-o vietuire unica, pe care o vom mai si numi "crestina", ori "cale de mijloc".

Crestinul trebuie sa stiu una si buna: Cele contrariile nu pot fi impacate !

Calea de mijloc este o autentica vietuire intru Hristos !

Calea "de mijloc" este o autentica vietuire intru Hristos, este o schimbare radicala a vietii de mai inainte, fara a cadea insa in nici una dintre extreme. Sfintii nu au fost extremisti, in pofida tuturor nevointelor lor, adesea greu de imaginat, ei fiind oricand gata sa renunte la nevointele lor, de dragul oamenilor si pentru ascultare.

Sfantul Simeon Stalpnicul a fost primul care a practicat o asemenea nevointa. Pentru a verifica autenticitatea vietuirii sfantului, ceilalti parinti au hotarat sa-i porunceasca sa se coboare de pe stalp, caci nu ii este lucru de folos. Cand a auzit cuvantul lor, sfantul a inceput imediat a cobora de pe stalp. Vazand aceasta, parintii au cunoscut harul primit de sfant si si-au cerut iertare, ingaduindu-i sa ramana pe stalp.

Biserica Ortodoxa pastreaza, asadar, calea "de mijloc" prin reprezentantii sai cei mai inalti, adica prin sfinti. Calea "de mijloc" este deci pastrata si aratata neincetat de catre sfinti, care, desi nu au fugit de pacatosi, nu s-au amestecat cu faptele acestora. Desi sfintii nu au iesit din lume, ba inca multi dintre ei au vietuit chiar in orase si sate, ei au murit pacatelor din aceasta.

Calea "de mijloc" inseamna a intrupa Evanghelia lui Hristos si a urma sfintilor Sai.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

19 Martie 2021

Vizualizari: 14345

Voteaza:

Calea de mijloc 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • a bPostat la 2010-11-12 18:17

    frumos articol, dar cred ca titlul e putin cam derutant, ma duce mereu cu gandul la o cale a compromisului

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Zorica Latcu monahia poeta
Zorica Latcu monahia poeta Seria Apologeti de limba romana isi propune sa faca cunoscute personalitati culturale ale veacului trecut, ale caror viata si opera au devenit si modele apologetice. Formati pe bazele culturii clasice, toti cei avuti in vedere au fost, si raman, madulare 26.43 Lei
Nu ne despartim
Nu ne despartim „Intensa proză poetică a lui Han Kang aduce în prim-plan traume istorice și revelează fragilitatea vieții omenești.“ - Motivația juriului Nobel pentru Literatură, 2024 Cel mai recent roman semnat de Han Kang, un adevărat imn al prieteniei și un elogiu 58.14 Lei
Zece lucruri despre sanatatea mintala a copilului tau
Zece lucruri despre sanatatea mintala a copilului tau Ce ne facem cu copiii care nu neascultă acasă, sunt neastâmpărați la școală și nu se implică în nici o activitate constructivă?Nu există nicăieri un manual de parenting perfect, în care să găsim „instrucțiuni pentru educarea copiilor neastâmpărați“. 51.80 Lei
O moarte foarte usoara
O moarte foarte usoara În același timp confesiune, jurnal intim curajos și reflecție profundă asupra condiției umane și feminine, O moarte foarte ușoară, pe care Sartre o considera cea mai bună scriere a lui Simone de Beauvoir, consemnează minuțios declinul brusc și neașteptat 39.11 Lei
Copilul Sfantului Nectarie - Nevazatorul care vedea sfinti
Copilul Sfantului Nectarie - Nevazatorul care vedea sfinti Sfântul David din Evvia, pe când era copil, a fost chemat în chip minunat de Sfântul Ioan Botezătorul în bisericuța sa - și mai apoi a fost numit „copilul Înaintemergătorului”. O minune asemănătoare a trăit-o Valentin Burda, un copil român, orb, care 15.86 Lei
Indumnezeirea persoanei
Indumnezeirea persoanei Îndumnezeirea nu este o simplă aspirație spirituală, ci taina ultimă a ființei umane - o paradigmă ontologică ce traversează marile tradiții monoteiste, în care Legea revelată, Logosul Întrupat și supunerea eshatologică exprimă o singură chemare 72.94 Lei
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre Vă invit, deci, la o întâlnire cu sfinții mei dragi. Cu Sfântul Gavriil Georgianul, „nebunul” care ne învață singura rațiune de a fi: credința în Hristos. Cu starețul Tadei, cel ce ne învață cum să cultivăm gândurile bune. Cu Sfântul Sava cel Nou 26.43 Lei
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor Volumul de fata cuprinde cateheze ale Staretului Emilianos Simonopetritul rostite la Sfanta Manastire Ormylia intre anii 1979-1983. Ineditul volumului de fata consta in faptul ca Parintele Emilianos raspunde in aceste cuvantari la scrisori de-ale maicilor 52.86 Lei
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact