De la suferinta crucii, la crucea suferintei

De la suferinta crucii, la crucea suferintei

In zilele noastre se manifesta adesea tendinta de a confunda suferinta crucii cu crucea suferintei. Se intampla astfel deoarece cuvantul cruce este mai degraba asociat cu suferinta decat cu jertfa. Jertfa nu este straina de suferinta. Insa, in starea de jertfa intalnim mai mult decat simpla suferinta asumata. Altfel, aceasta nu ne-ar face decat sa fim resemnati in fata suferintei. In jertfa intalnim suferinta orientata spre un scop mai inalt, binecuvantat. Jertfa este un dar oferit unei alte persoane, un semn al iubirii jertfelnice. Din acest motiv jertfelnicia este aducatoare de bucurie duhovniceasca.

Mantuitorul a propovaduit celor ce cred in El purtarea crucii, indeosebi a suferintelor fizice si morale, a renuntarilor si sacrificiilor de tot felul: “Oricine vrea sa vina dupa mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-Mi urmeze Mie” (Mc. 8,34) sau “Sa-si ia crucea in fiecare zi si sa-mi urmeze Mie” (Lc. 9, 23).

Fiecare dintre noi avem “propria cruce” in viata si mai ales in vietuirea in Hristos si cu El, urmandu-L.

“Crucea neputincioasa”

Nu orice suferinta este mantuitoare deoarece nu orice suferinta este o asumare si o purtare a Crucii in Hristos. Exemplul concret il avem in cazul celor doi talhari rastigniti alaturi de Hristos, unul de-a dreapta si unul de-a stanga. Dintre ei numai unul a auzit “Astazi vei fi cu mine in rai”. Cel care s-a rugat Mantuitorului:”Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta”.

Amandoi au impartit aceeasi suferinta a crucii, fiecare dintre ei aflandu-se la fel de aproape de Hristos. Unul insa s-a ales cu Imparatia, pe cand celalalt, a carui inima a ramas ferecata, cu suferinta vesnica. Crucea celui din urma s-a aratat neputincioasa pentru ca el n-a voit sa cheme numele lui Hristos in suferinta. Nu si-a asumat crucea suferintei, ramanand doar cu suferinta crucii.

Calea de la suferinta crucii la asumarea crucii suferintei in Hristos, suntem chemati a o urma fiecare dintre noi, pentru a putea da raspuns bun la Judecata, cu atat mai mult, cu cat Crucea nu este un semn si o realitate doar a vietii de aici, ci si a veacului viitor.

"Ultima Cruce”

Sfanta Cruce este unul din semnele (semnul Fiului Omului) care vor vesti a doua venire a Domnului si Mantuitorului pentru judecata: "Atunci se va arata pe cer semnul Fiului Omului si vor plange toate neamurile pamantului si vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere si cu slava multa (Matei 24, 30).

Fericitul Augustin spune ca "atunci se vor tangui si vor plange toate semintiile pamantului, vazand pe parasul lor Crucea. Caci Crucea ii va mustra pe ei si cu aratarea sa se va cunoaste pacatul lor si vor marturisi nebunia lor si robirea lor, dar fara de folos. ...Crucea care mai inainte era semn al dragostei si al pacii, nadejdea celor pacatosi, mangaierea celor scarbiti, scaparea celor deznadajduiti, atunci cand se va arata pe cer, va fi semn al tuturor pedepselor si ingrozirea tuturor paganilor si necredinciosilor, spaima infricosata a celor pacatosi spre pierzarea celor care au fost hulitori ai Crucii.”

Crucea este semn si al invierii mortilor, caci la aparitia ei pe norii cerului, insotind a doua venire a Domnului, la Parusia, vor invia toti mortii, din veac adormiti. De aceea, Crucea strajuieste si in cimitire la mormintele celor adormiti, in nadejdea invierii si a vietii vesnice.

Astfel, Crucea Domnului este nu numai hotarul dintre cele doua Testamente, ci si hotarul dintre lumea actuala, trecatoare, si cea vesnica, sau intre veacul de acum si intre cel ce va sa fie, Crucea insotind pe Domnul in vesnicie.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

16 Septembrie 2020

Vizualizari: 5032

Voteaza:

De la suferinta crucii, la crucea suferintei 4.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact