Despre rugaciunea mintii

Despre rugaciunea mintii

La rugăciunea minţii se cuvine să ţinem mintea în inimă, înaintea Domnului. După măsura osârdiei întru rugăciune şi a smereniei noastre, Dumnezeu dăruieşte primul Său dar minţii noastre - adunarea minţii la rugăciune. Când luarea-aminte către Domnul nu mai cunoaşte împrăştiere, atunci harul lui Dumnezeu se face lucrător înăuntrul inimii noastre.

De la rugăciunea minţii se trece apoi către rugăciunea inimii, care se lucrează înăuntru acesteia. Insă acest pas se face cu purtarea de grijă a unui învăţător încercat. Când mintea şi inima noastră se umplu de iubirea de Dumnezeu, împlinim atunci o asemenea rugăciune numită a inimii.

In Evanghelie se spune: „Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea..." (Mar- cu 8, 34). Dacă ne raportăm la aceste cuvinte în ceea ce priveşte rugăciunea, atunci pot fi tâlcuite astfel: „Cine vrea să se nevoiască întru rugăciune să se lepede de voia sa, de propriile sale gânduri şi apoi să-şi ia crucea - adică nevoinţa cea sufletească şi cea trupească, cerută neapărat de această lucrare." Predându-ne cu totul voii lui Dumnezeu, trebuie să făptuim cu smerenie această nevoinţă pentru adevăratul bine, dăruit de osârdnica rugăciune către Dumnezeu, având mereu cugetul de neclintit la Domnul.

Când această stare a minţii devine firească şi permanentă, ea este numită de Părinţi unirea minţii cu inima; în această situaţie mintea nu mai are dorinţa de a ieşi din inimă, ci, dimpotrivă, cu luare-aminte se întoarce către Dumnezeu, îndeletnicindu-se cu zidirea locaşului celui lăuntric.

La această lucrare a inimii, lumina din lăuntru îl luminează pe om, acesta văzându-şi în mod limpede gândurile, intenţiile şi dorinţele pe care de bunăvoie mintea şi inima le aduc la ascultarea de Hristos, spre a împlini porunca dumnezeiască a Părintelui Celui ceresc; orice îndepărtare de Dumnezeu, într-o astfel de stare, devine dureroasă pentru inimă. Omul, smerindu-se pe sine, nu va fi lipsit însă de harul lui Dumnezeu. Ne este cunoscut că rugăciunea minţii în inimă se dobândeşte pentru unii într-un timp scurt, iar pentru alţii este o lucrare deloc lesnicioasă. Cunosc trei oameni care au dobândit-o: unul a ajuns la rugăciunea aceasta într-un singur ceas, un altul a dobândit-o în peste şase luni, iar un altul, în peste zece luni. Iar un mare stareţ a dobândit-o abia peste doi ani. Şi de ce se întâmplă aceasta, singur Dumnezeu ştie. De asemenea, nimicirea patimilor şi curăţirea inimii de patimi, care se face cu ajutor de Sus, pentru alţii e ca un zălog al fericirii viitoare. Lucraţi în acest chip: când simţiţi că mintea este înlăuntrul inimii şi rugăciunea e aproape de aceasta, nu faceţi nimic altceva; când însă vă apropiaţi de o astfel de rugăciune şi sunteţi plini de împrăştiere, cădeţi înaintea Domnului cu smerenie, încălzindu-vă astfel inima.

Fiţi veghetori şi privegheaţi în timpul rugăciunii inimii. Nimic nu este mai plăcut lui Dumnezeu ca îndeletnicirea cu această rugăciune în care mintea să coboare în inimă. Când nu vă este la îndemână şi nu aveţi vreme să lucraţi în acest chip rugăciunea, păziţi pe cât puteţi duhul rugăciunii, având înăuntrul vostru pomenirea lui Dumnezeu, văzându-L înaintea ochilor pururea pe El, stând în faţa Domnului plini de teamă şi de iubire. Acesta este, pe scurt, duhul de rugăciune. Se cuvine să avem acest duh al iubirii de Dumnezeu la rugăciune şi pe cât ne este cu putinţă să ne plecăm Domnului jertfindu-I toate dorinţele noastre şi predându-ne pe deplin voii Lui celei sfinte. Intru toate să stăm împotriva voii noastre, a dorinţelor noastre, nefăcând nimic după voia noastră. Un astfel de duh ne şopteşte: „Nu am putere, nu am vreme să fac ceva după voia lui Dumnezeu." Cel care ascultă de duhul acesta nicicând nu se va apropia cu adevărat de rugăciune. Mai există şi duhul îndreptăţirii de sine, care luptă împotriva păcii lăuntrice şi a supunerii faţă de voia lui Dumnezeu. Acest duh al îndreptăţirii de sine înşală conştiinţa spre a nu ne îndrepta greşelile. Dumnezeu să ne păzească de astfel de duhuri rele la rugăciune!

Fragment din cartea "Părinţii de la Valaam despre rugăciune", Editura Sophia

Cumpara cartea "Părinţii de la Valaam despre rugăciune"

 

Pe aceeaşi temă

13 Aprilie 2021

Vizualizari: 2098

Voteaza:

Despre rugaciunea mintii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact