Familia, imparatie a iubirii jertfelnice

Familia, imparatie a iubirii jertfelnice

Randuiala casatoriei este una dintre cele sapte Sfinte Taine ale Bisericii Ortodoxe. Prin primirea binecuvantarii si harului Sfintei Treimi, casatoria reprezinta pentru cei doi miri o cale de participare la realitatile dumnezeiesti ale Imparatiei Cerurilor. Ea reprezinta totodata o cale de redobandire a demnitatii imparatesti a omului, pierduta prin pacat. Acest lucru este subliniat de folosirea simbolica a cununiilor (coroanelor), fapt care a si dat numele randuielii, acela de Taina Cununiei (Taina Incununarii).

Omul, neam imparatesc

Demnitatea imparateasca a omului se intemeiaza pe actul creator, acesta fiind creat dupa "chipul si asemanarea” "Imparatului cerului si al pamantului”. Sfintii Parinti ne spun ca omul insusi a fost adus la existenta ca imparat al intregii creatii. In acest sens, da marturie si Psalmul 8 al lui David: "Ce este omul ca-ti amintesti de el? Sau fiul omului, ca-l cercetezi pe el? Micsoratu-l-ai pe dansul cu putin fata de ingeri, cu marire si cu cinste l-ai incununat pe el. Pusu-l-ai pe dansul peste lucrul mainilor Tale, toate le-ai supus sub picioarele lui. (Ps. 8, 4-6)

Prin pacat, omul pierde cinstea de imparat al creatiei, devenind rob patimilor si lumii create. Actul caderii omului in pacat a dat prilej diavolului sa se afirme ca "stapanitor al acestei lumi”, supuse stricaciunii si mortii.

Iconomia mantuirii omului, lucrata prin intruparea lui Hristos, Moartea si Invierea Sa, Inaltarea la Cer si Pogorarea Sfantului Duh, proclama biruinta vietii asupra mortii, atat eliberarea omului din aceasta robie a mortii si stricaciunii, precum si restabilirea acestuia in demnitatea sa imparateasca dintai. Omului ii este redeschisa calea spre a redeveni imparat, peste patimi si lume, alegand sa vietuiasca liber in Biserica, prin participarea la Sfintele Taine.

Chipul imparatesc al familiei crestine

Taina Nuntii ni se infatiseaza in ansamblul ei drept o recapitulare a creatiei si a istoriei mantuirii neamului omenesc.

De aceea, auzim in rugaciuni pomenite pe de-o parte, numele lui Adam si Eva, parintii neamului omenesc, fiind chemati sa nu mai intrebuintam in mod gresit libertatea, adica spre pacat, asemenea lor, iar pe de alta, numele a numeroase personaje biblice vechi-testamentare, numerosi patriarhi biblici si sotiile lor, ca unii ce sunt stramosii dupa trup ai lui Hristos.

Familia isi are asadar rolul ei insemnat in iconomia intruparii lui Hristos si a mantuirii neamului omenesc. De aici reiese si rolul sau fundamental in ceea ce priveste mantuirea celor doi soti si, dupa caz, a copiilor.

Familia ni se infatiseaza drept chip al Bisericii, loc in care omul este chemat "sa-si lucreze” "asemanarea cu Dumnezeu”. Insa asa cum Biserica este chip al Imparatiei Cerurilor, tot asa se arata a fi si familia.

Cununiile ce sunt puse pe capul mirilor in Taina Nuntii sunt simboluri biblice ce exprima triumful vietii asupra mortii, trimitand la viata cea vesnica in Imparatia lui Dumnezeu.

Cununile (stephana) simbolizeaza slava si cinstea pe care Dumnezeu le daruieste familie prin aceasta Sfanta Tainei. O cantare din cadrul Tainei Cununiei, ce urmeaza "incununarii” mirilor tocmai acest fapt il subliniaza: "Doamne Dumnezeul nostru cu slava si cu cinste incununeaza-i pe dansii”.

Mirele si mireasa sunt incununati ca imparat si imparateasa in propria lor imparatie, familia, pe care trebuie sa o conduca cu intelepciune, dreptate si sfintenie. Este un fapt care ii responsabilizeaza profund pe cei doi miri.

Cununia pusa pe capul mirelui arata ca acesta este proroc, preot si imparat al familiei si casei sale.

Sotul este proroc deoarece datoria sa este aceea de a reaminti intotdeauna celor din familie, dreapta credinta, planul lui Dumnezeu cu privire la ei si cu privire la lume.

Sotul este preot deoarece el se cere a fi pilda de rugaciune in familie, invatandu-i si calauzindu-i si pe ceilalti membri catre viata in Hristos in Biserica.

Sotul este imparat ce trebuie "sa imparateasca” peste toti ai lui intru iubire.

La randul ei, sotia trebuie sa fie o imagine in oglinda a sotului, marturisind ceea ce este bine, drept si sfant. Este o imparateasa ce trebuie tratata de sotul ei cu aceeasi dragoste pe care Dumnezeu o poarta Bisericii.

Chipul mucenicesc al familiei crestine

Exista insa un continut si mai profund al cununiilor pe care ni-l descopera Taina Nuntii. In Biserica, cununa imparateasca se indentifica cu cea a muceniciei.

Acest fapt face ca in slujbele sfintilor mucenici sa intalnim imagini ale muceniciei ca nunta cu Mirele Ceresc, precum in acest tropar: "Mieluseaua Ta, Iisuse (N), striga cu mare glas: pe Tine, Mirele meu, Te iubesc si pe Tine cautandu-Te ma chinuiesc si impreuna ma rastignesc, si impreuna ma ingrop cu Botezul Tau; si patimesc pentru Tine, ca sa imparatesc cu Tine; si mor pentru Tine, ca sa viez pentru Tine; ci ca o jertfa fara prihana, primeste-ma pe mine ceea ce cu dragoste ma jertfesc Tie. Pentru rugaciunile ei, ca un milostiv, mantuieste sufletele noastre.”

Pe de alta parte, in Slujba Nuntii, intalnim imagini ale muceniciei, in rugaciuni fiind pomeniti cei 40 de Mucenici din Sevastia Armeniei, Sfantul Mucenic Procopie,  in timpul cand are loc procesiunea in jurul mesei, se canta: "Sfintilor Mucenici care bine v-ati nevoit si v-ati incununat, rugati-va Domnului, sa se mantuiasca sufletele noastre.” (Cantare din slujba cununiei)”.

Fara indoiala, viata de familie traita spre mantuire necesita tarie si credinta de mucenic. Prin coroanele puse pe capul lor, mirilor li se reaminteste conditia esentiala ce face din unirea dintre ei una cu adevarat in Hristos. Aceasta conditie este primirea Evangheliei lui Hristos, purtarea Crucii, pentru a participa la biruinta Sa, in Imparatia Cerurilor.

In vechime, cununiile erau legate printr-un lant ce simboliza unirea dintre mire si mireasa in Hristos. Acestea erau purtate timp de opt zile, ca ei sa nu se poata departa unul de altul, trimitand mai ales la evitarea "divortului sufletesc” dintre ei.

Astazi, cununile sunt indepartate de pe capul mirilor la sfarsitul slujbei rostindu-se o rugaciune in care se aminteste: "Primeste cununile lor in imparatia Ta, pazindu-i curati, fara prihana si neasupriti in vecii vecilor”.

Aceste cununi sunt numai chipuri ale cununilor din Imparatie pe care le vor primi de la Hristos daca vor trai intru El. Astfel, iubirea dintre barbat si femeie devine partasa veacului ce va sa vina, sotilor aratandu-li-se ca sunt chemati a primi in Imparatie cununile cele vesnica impreuna cu martirii si sfintii, de la Hristos Insusi.

Am intalnit la cineva explicatia potrivit careia cuvantul "casnicie" ar proveni de la "cazna". Prin urmare, casnicia este truda, staruinta, osteneala, in vederea mantuirii. Putem vorbi, asadar, de o mucenicie a vietii de familie, prin daruire totala. Pomenirea mucenicilor si indentificarea cununiilor cu simboluri ale martiriului in Taina Cununiei, nu implica insa o invocare morbida a "suferintei” ca element constituent al casatoriei crestine. Sa nu uitam ca, in rugaciuni, mirelui si miresei le sunt fagaduite fericirea si bunastarea, nu suferinta. 

Mirii sunt chemati sa moara lumii si patimilor, sa moara lor insile, sa-si puna viata pentru Hristos si semeni, incepand din sanul propriei familii, spre a se bucura vesnic in Imparatia Cerurilor.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

11 Iunie 2020

Vizualizari: 9695

Voteaza:

Familia, imparatie a iubirii jertfelnice 4.00 / 5 din 3 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Elena GrecuPostat la 2012-12-28 17:43

    Daca esti inca necasatorita, nu dispera si nu deznadajdui, Dumnezeu te va ajuta sa-ti gasesti perechea. Eu am 31 de ani, sunt casatorita si am doi copii.M-am casatorit la varsta de 27 de ani, dupa o relatie de prietenie de doar sase luni cu sotul meu.Acum suntem bine si multumim lui Dumnezeu pentru binecuvantarile pe care le revarsa peste noi, insa nu a fost foarte usor pentru niciunul din noi. Amandoi ne doream casatoria, dar nu reuseam sa gasim persoana potrivita.Povestea ta este apropiata de ceea ce am trait noi inainte de a ne cunoaste, de aceea indraznesc sa-ti dau un sfat: roaga-te si vei dobandi ceea ce-ti doresti, chiar daca cei din jur te preseaza, tu roaga-te. Eu am avut norocul sa ajung la Biserica Podeanu(Bucuresti, Piata 1Mai) unde sunt moastele Sfantului Simon Zilotul, mirele din Cana Galileii.Acolo am participat la Sf. Maslu si m-am rugat Sfantului pentru ajutor. La doua luni distanta mi-am cunoscut sotul.Ulterior am aflat ca si el a fost la aceasta biserica, dar cu doi ani inaintea mea. Chiar daca nu poti merge la aceasta biserica (poate nu esti din Bucuresti),te poti ruga Sfantului si cu siguranta vei dobandi cele de folos. Dumnezeu sa te ajute!

  • Madalina MateiPostat la 2012-07-25 09:05

    Foarte bun articolul dumneavoastra! Eu am 32 de ani si nu am avut inca parte de aceasta Sfanta Taina, am iubit persoane nepotrivite despre care am aflat ca nu sunt demne de iubire,am gasit o persoana potrivita dar care are probleme de sanatate destul de semnificative... Trecerea timpului precum si parintii ma preseaza si grabesc lucrurile si ma forteaza sa ma casatoresc si fara iubire spunand ca voi ajunge pe parcurs sa-l iubesc pe sotul meu ceea ce va fi, cu siguranta, imposibil! Mama mea (ca si mine de altfel) urmeaza toate sfaturile crestine insa ea nu are rabdarea necesara sa le duca pana la capat! Ma preseaza sa ma casatoresc cu o persoana demna de mine, este foarte adavarat si sutine ca iubirea mea nu are importanta daca el ma iubeste! Ma intreb atunci ce sa mai caut in Sfanta Biserica sa ma cunun cu un barbat pe care nu-l iubesc doar ca sa ma aflu maritata? Cum sa depun in Sfantul Lacas un juramant de iubire stramb cand Dumnezeu ne-a oferit ajutor in tot ce am realizat pana acum si cand stiu ca ma va ajuta mereu? Am discutat ca parintii mei, in repetate randuri acest aspect, ei sustin ca sunt constienti ca nu se poate o casnicie fara iubire insa, faptic, imi demonstreaza contrariul spunand ca ei nu mai rezista! Ma rog cu mare nadejde la Dumnezeu sa ma ajute in rezolvarea acestei probleme dar, in repetate randuri, imediat dupa rugaciuni s-a intamplat ca sa am discutii cu parintii mei amenintand mereu ca ei vor muri si ca eu ii omor cu buna stiinta daca eu nu ma casatoresc cat mai curand, cu sau fara sa-i port dragoste sotului meu! Atitudinea parintilor mei simt ca ma duce la disperare, ma asperie foarte tare ca ma ameninta ca ii voi avea pe constiinta! Preotii si apropiatii, care cunosc foarte bine situatia, i-au sfatuit sa nu mai procedeze astfel dar ei nu vor sa inteleaga si sustin acelasi lucru absurd, va rog din suflet sa ma ajutati cu un sfat in acest sens! Eu imi iubesc parintii si nu vreau sa ajunga sa pateasca ceva dar pentru asta nu sunt dispusa sa platesc un pret mizerabil pentru ca asta nu ar rezolva problema ci, dimpotriva, voi ajunge la pierzanie atat eu cat si ei! Dumnezeu sa va aiba in paza!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact