De ce nu e permis sa fie mai multi nasi la Taina Nuntii?

De ce nu e permis sa fie mai multi nasi la Taina Nuntii?

Aţi pomenit de naşi, de perechile acelea de naşi. Să clarificăm puţin lucrurile: De ce nu e permis să fie mai mulţi naşi? Adică mărturisirea aceea să fie mai întărită de „comunitatea naşilor"?

De ce nu facem sobor de naşi? V-am mai spus eu o dată spusa părintelui Bria la o Liturghie, în care fiecare preot şi-a scos de prin buzunare ochelarii... Zicea părintele: „De atâţia ochelari, pixuri, creioane, nu se mai vede Potirul". De atâtea coate pe masă nu se mai vede Potirul. Este şi situaţia aceasta: de atâţia naşi, să nu mai vezi mirii. Şi, în general, lucrurile astea se fac aşa, exact pentru estetica aceasta socială.

Să vedem ce spune Sf. Simeon, Arhiepiscopul Tesalonicului, în Scurta învăţătură despre nuntă, capitolul 280, „Pentru nuni": „Se cuvine a şti că nunii cei primitori ai curăţiei şi ai unirii, fiind părinţi şi învăţători ai unirii într-un gând şi ai însoţirii, trebuie să fie ortodocşi iubitori de Dumnezeu. Se cuvine a şti aceasta că, de vor vrea să se cunune cei logodiţi, îndată după logodnă, aşa precum sunt strânşi în biserică, numaidecât începe..." - şi aici ne spune despre ce se întâmplă acolo. Şi urmează tâlcuirea cealaltă. Nu există o bipaternitate. Nu poţi să ai doi taţi de tată şi două mame de mamă. Una din ele îţi devine într-un fel sau altul mamă maşteră - cuvântul e dur un pic, dar e mamă maşteră. Există o singură maternitate şi o singură paternitate. E drept că de cele mai multe ori tată îţi este cel care te creşte, nu cel care te naşte. Dar, în esenţă, Biserica accentuează asupra unicităţii actului Botezului, unicităţii actului Hirotoniei, unicităţii actului Căsătoriei şi, într-un fel sau altul, unicităţii tuturor actelor pe care le petrecem, pentru că noi nu clonăm Liturghiile, noi le retrăim în mod unic în toată viaţa noastră şi celelalte toate la fel.

Unicitatea aceasta mai este dată de ceva. Hai să facem un scenariu, că tot suntem noi bolnavi de scenarită! Dar acesta chiar merită făcut, ca un exerciţiu care să ne pună în gardă. Sunt două perechi de naşi, naşul l o simpatizează pe naşa 2 şi rup căsătoria lor de dragul simpatiei lor. S-a dus cu totul toată năşia! Sau: naşul l este un tip plin de bani, belfer. Naşul 2 e un tip mai smerit. La nuntă, se ceartă care a dat darul mai mare - c-avem şi cazuri din astea! Naşul l e un tip care crede în Dumnezeu şi nu crede..., aşa, un băşcălios. Naşul 2 e un tip foarte evlavios. Iar se rup lucrurile. Este exact motivul pentru care, am spus-o şi data trecută, eu cred în esenţa unicităţii duhovnicului, în familie. Un duhovnic, o rânduială spirituală, o biserică participativă. Adică mă duc eu, soţul, cu soţia şi copiii, la o singură biserică. Nu nevasta cu copiii se duc în dealu' ăla şi eu mă duc în dealu' ălălalt, că-vreau să arat că sunt mai evlavios decât ei!

Lucrurile din Biserică nu se fac de unul singur. Bine, cu excepţia familiilor de preot, unde preotul chiar stă în altar singur şi unde nu-şi poate lua soţia cu el. Dar în ce chip minunat îşi ia el soţia cu el, pentru că soţia îl ajută să-şi ducă Liturghia până la capăt. Soţia este cea care-i îngăduie să slujească Liturghia. Modul ei smerit de a se purta, curăţia ei este cea care îi întăreşte smerenia lui în purtarea şi curăţia de dinaintea Sfântului Altar. Şi acum o spun din experienţă: iar când în faţa ta stă feciorul la prefacerea Darurilor şi-l simţi acolo, lângă tine, ridicându-şi rugăciunea, crezând în vocaţia ta ca preot, nu-ţi mai trebuie nimic!

Ce se întâmplă în momentul în care rămâi fără naş? Să zicem ca, după o scurtă perioadă, prin deces sau prin părăsirea credinţei, iti pierzi naşii.

Nu-i poţi schimba! Aici e şi frumuseţea lucrului. In fond, evlavia ta trebuie să fie identică faţă de naşii tăi de cununie. Tu chiar nu ai nicio vină! Şi, în esenţă, trebuie să cauţi...

Vine momentul Botezului, de exemplu, şi naşii între timp au divorţat. Acum să vezi distracţie maximă! E greu. Pentru năşitul copilului poţi să cauţi pe altcineva, pentru că în momentul în care au divorţat, ei nu mai pot da mărturie că sunt aşa de ortodocşi cum par. Deci morala lor este una socială, nu una bisericească ortodoxă, în care totul se face pentru a menţine unitatea familiei. Dar presupunem, prin absurd, că s-a întâmplat asta. Nu poţi să-l alegi pe unul naşul copilului şi pe celălalt să-l dai afară. Nu poţi să-l laşi să boteze cu celălalt, cu care e chiar atunci în relaţii foarte apropiate şi uite, hai, ne-am gândit noi să-ţi botezăm că, uite, eu din divorţ am rămas şi am o mândruţă cu care aş vrea să botez copilul! Nu poţi face asta din două motive: o dată pentru că nu-i cinstit (pentru că la botez naşul trebuie să fie într-o rânduială morală oarecare, minimală măcar) şi, în al doilea rând, pentru că îl faci soţ duhovnicesc deja al femeii cu care este împreună, înainte de a se cununa ca atare. Ei devin amândoi părinţii unui copil. O maternitate şi paternitate comună spirituală asupra unui copil.

Lucrurile sunt foarte ample. De aici temperanţa şi nevoia de foarte bună cunoaştere a elementului uman din pastoraţie. Pentru ca să nu confunzi borcanul de dulceaţă cu cel de motorină.

Pr. Conf. Dr. Constantin Necula
Fragment din cartea "Portile cerului. Cateheze radio-difuzate", Editura Agnos

Cumpara cartea "Portile cerului. Cateheze radio-difuzate"

 

14 Decembrie 2016

Vizualizari: 22782

Voteaza:

De ce nu e permis sa fie mai multi nasi la Taina Nuntii? 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • E SPostat la 2017-05-29 00:05

    Buna seara, as avea nevoie, va rog, de putina indrumare. Ma casatoresc anul viitor, iar nasii pe care eu si logodnicul meu ni-i dorim si care sunt cei mai potriviti pt. noi (sora lui si logodnicul ei), din cauza ca au avut niste probleme cu locatia de nunta (pt. ca sunt foarte putine date bune pt. organizarea nuntii) ar trebui sa faca cununia religioasa la o saptamana dupa noi. Mai pot ei sa ne cunune daca isi fac cununia religioasa ulterior (cum ziceam, in scurt timp, e doar o chestiune de logistica), e vreo solutie de ex. sa-si faca o slujba de logodna inainte, nu se merge si pe buna credinta? Sau e imposibil sa ne fie nasi si atunci trebuie sa cautam altii, care clar ar fi alesi doar din cauza acestei constrangeri, singurul criteriu fiind ca sunt casatoriti? Multumesc, numai bine!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact