De ce nu e permis sa fie mai multi nasi la Taina Nuntii?

De ce nu e permis sa fie mai multi nasi la Taina Nuntii?

Aţi pomenit de naşi, de perechile acelea de naşi. Să clarificăm puţin lucrurile: De ce nu e permis să fie mai mulţi naşi? Adică mărturisirea aceea să fie mai întărită de „comunitatea naşilor"?

De ce nu facem sobor de naşi? V-am mai spus eu o dată spusa părintelui Bria la o Liturghie, în care fiecare preot şi-a scos de prin buzunare ochelarii... Zicea părintele: „De atâţia ochelari, pixuri, creioane, nu se mai vede Potirul". De atâtea coate pe masă nu se mai vede Potirul. Este şi situaţia aceasta: de atâţia naşi, să nu mai vezi mirii. Şi, în general, lucrurile astea se fac aşa, exact pentru estetica aceasta socială.

Să vedem ce spune Sf. Simeon, Arhiepiscopul Tesalonicului, în Scurta învăţătură despre nuntă, capitolul 280, „Pentru nuni": „Se cuvine a şti că nunii cei primitori ai curăţiei şi ai unirii, fiind părinţi şi învăţători ai unirii într-un gând şi ai însoţirii, trebuie să fie ortodocşi iubitori de Dumnezeu. Se cuvine a şti aceasta că, de vor vrea să se cunune cei logodiţi, îndată după logodnă, aşa precum sunt strânşi în biserică, numaidecât începe..." - şi aici ne spune despre ce se întâmplă acolo. Şi urmează tâlcuirea cealaltă. Nu există o bipaternitate. Nu poţi să ai doi taţi de tată şi două mame de mamă. Una din ele îţi devine într-un fel sau altul mamă maşteră - cuvântul e dur un pic, dar e mamă maşteră. Există o singură maternitate şi o singură paternitate. E drept că de cele mai multe ori tată îţi este cel care te creşte, nu cel care te naşte. Dar, în esenţă, Biserica accentuează asupra unicităţii actului Botezului, unicităţii actului Hirotoniei, unicităţii actului Căsătoriei şi, într-un fel sau altul, unicităţii tuturor actelor pe care le petrecem, pentru că noi nu clonăm Liturghiile, noi le retrăim în mod unic în toată viaţa noastră şi celelalte toate la fel.

Unicitatea aceasta mai este dată de ceva. Hai să facem un scenariu, că tot suntem noi bolnavi de scenarită! Dar acesta chiar merită făcut, ca un exerciţiu care să ne pună în gardă. Sunt două perechi de naşi, naşul l o simpatizează pe naşa 2 şi rup căsătoria lor de dragul simpatiei lor. S-a dus cu totul toată năşia! Sau: naşul l este un tip plin de bani, belfer. Naşul 2 e un tip mai smerit. La nuntă, se ceartă care a dat darul mai mare - c-avem şi cazuri din astea! Naşul l e un tip care crede în Dumnezeu şi nu crede..., aşa, un băşcălios. Naşul 2 e un tip foarte evlavios. Iar se rup lucrurile. Este exact motivul pentru care, am spus-o şi data trecută, eu cred în esenţa unicităţii duhovnicului, în familie. Un duhovnic, o rânduială spirituală, o biserică participativă. Adică mă duc eu, soţul, cu soţia şi copiii, la o singură biserică. Nu nevasta cu copiii se duc în dealu' ăla şi eu mă duc în dealu' ălălalt, că-vreau să arat că sunt mai evlavios decât ei!

Lucrurile din Biserică nu se fac de unul singur. Bine, cu excepţia familiilor de preot, unde preotul chiar stă în altar singur şi unde nu-şi poate lua soţia cu el. Dar în ce chip minunat îşi ia el soţia cu el, pentru că soţia îl ajută să-şi ducă Liturghia până la capăt. Soţia este cea care-i îngăduie să slujească Liturghia. Modul ei smerit de a se purta, curăţia ei este cea care îi întăreşte smerenia lui în purtarea şi curăţia de dinaintea Sfântului Altar. Şi acum o spun din experienţă: iar când în faţa ta stă feciorul la prefacerea Darurilor şi-l simţi acolo, lângă tine, ridicându-şi rugăciunea, crezând în vocaţia ta ca preot, nu-ţi mai trebuie nimic!

Ce se întâmplă în momentul în care rămâi fără naş? Să zicem ca, după o scurtă perioadă, prin deces sau prin părăsirea credinţei, iti pierzi naşii.

Nu-i poţi schimba! Aici e şi frumuseţea lucrului. In fond, evlavia ta trebuie să fie identică faţă de naşii tăi de cununie. Tu chiar nu ai nicio vină! Şi, în esenţă, trebuie să cauţi...

Vine momentul Botezului, de exemplu, şi naşii între timp au divorţat. Acum să vezi distracţie maximă! E greu. Pentru năşitul copilului poţi să cauţi pe altcineva, pentru că în momentul în care au divorţat, ei nu mai pot da mărturie că sunt aşa de ortodocşi cum par. Deci morala lor este una socială, nu una bisericească ortodoxă, în care totul se face pentru a menţine unitatea familiei. Dar presupunem, prin absurd, că s-a întâmplat asta. Nu poţi să-l alegi pe unul naşul copilului şi pe celălalt să-l dai afară. Nu poţi să-l laşi să boteze cu celălalt, cu care e chiar atunci în relaţii foarte apropiate şi uite, hai, ne-am gândit noi să-ţi botezăm că, uite, eu din divorţ am rămas şi am o mândruţă cu care aş vrea să botez copilul! Nu poţi face asta din două motive: o dată pentru că nu-i cinstit (pentru că la botez naşul trebuie să fie într-o rânduială morală oarecare, minimală măcar) şi, în al doilea rând, pentru că îl faci soţ duhovnicesc deja al femeii cu care este împreună, înainte de a se cununa ca atare. Ei devin amândoi părinţii unui copil. O maternitate şi paternitate comună spirituală asupra unui copil.

Lucrurile sunt foarte ample. De aici temperanţa şi nevoia de foarte bună cunoaştere a elementului uman din pastoraţie. Pentru ca să nu confunzi borcanul de dulceaţă cu cel de motorină.

Pr. Conf. Dr. Constantin Necula
Fragment din cartea "Portile cerului. Cateheze radio-difuzate", Editura Agnos

Cumpara cartea "Portile cerului. Cateheze radio-difuzate"

 

Pe aceeaşi temă

14 Decembrie 2016

Vizualizari: 22899

Voteaza:

De ce nu e permis sa fie mai multi nasi la Taina Nuntii? 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • E SPostat la 2017-05-29 00:05

    Buna seara, as avea nevoie, va rog, de putina indrumare. Ma casatoresc anul viitor, iar nasii pe care eu si logodnicul meu ni-i dorim si care sunt cei mai potriviti pt. noi (sora lui si logodnicul ei), din cauza ca au avut niste probleme cu locatia de nunta (pt. ca sunt foarte putine date bune pt. organizarea nuntii) ar trebui sa faca cununia religioasa la o saptamana dupa noi. Mai pot ei sa ne cunune daca isi fac cununia religioasa ulterior (cum ziceam, in scurt timp, e doar o chestiune de logistica), e vreo solutie de ex. sa-si faca o slujba de logodna inainte, nu se merge si pe buna credinta? Sau e imposibil sa ne fie nasi si atunci trebuie sa cautam altii, care clar ar fi alesi doar din cauza acestei constrangeri, singurul criteriu fiind ca sunt casatoriti? Multumesc, numai bine!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact