Icoana paradisiaca a Postului

Icoana paradisiaca a Postului

 

'La inceput, cand a facut Dumne­zeu omul, stiind ca postul trebuie sa-i fie mai cu seama leacul pentru mantuirea sufletului, indata, chiar de la inceput, i-a dat celui intai-zidit aceasta porunca/sfat si i-a zis: Din tot pomul cel din rai sa man­cati, dar din pomul cunostintei bi­nelui si raului sa nu mancati [Facere, 2,16-17]. Icoana a postu­lui a fost ceea ce Dumnezeu a spus: Din aceasta mananca! si Din aceasta nu manca!` (Sfantul loan Hrisostom, Omilii la Facere, l, 2).

Cuvintele sfantului loan Hrisos­tom fac parte dintr-un ansamblu omiletic amplu ce cuprinde nu mai putin de 67 de predici dedicate primei carti biblice canonice. Omi­liile la Facere ale parintelui antio-hian au fost rostite in perioade con­secutive ale anului bisericesc: pri­mele 32, in cea mai mare parte a Triodului - incepand din Duminica lasatului sec de branza pana la sfar­situl celor patruzeci de zile de post, intrerupand intreprinderea sa in miercurea din Saptamana Mare - iar urmatoarele 35, dupa Sapta­mana Luminata, in perioada Penti-costarului.

Prima dintre omilii, prezentata in Duminica lasatului sec de branza, cuprinde un `cuvant de sfatuire la inceputul sfantului post de patru­zeci de zile`. Insa nu doar despre postul mare vorbeste aici sfantul loan, ci despre sensul duhovnicesc si moral al postului crestin, in­dependent de perioada de timp care il reclama. Pe autorul omiliei il intereseaza ca fiecare credincios sa perceapa `folosul postului`, asimi­land `filosofia credintei` din inva­tatura vechi- si noutestamentara.

Construindu-si astfel demersul, importanta pentru Hrisostom este reliefarea in cheie biblica a sen­sului postului, asa incat, atat postul Pastilor sau cel al Craciunului, cat si oricare alt interval randuit de Biserica pentru postire, sa se cons­tituie intr-o provocare existentiala pentru crestini. [Este si motivul pentru care am ales aceasta mar­turie patristica, desi cuvintele pre­zentate de mine sunt rostite intr-o alta perioada de post decat cea pe care o traversam acum.] De aceea, postul este prezentat ca remediu duhovnicesc, initiator al intelep­ciunii si al virtutilor, generator al unei axiologii consistente, si sarba­toare a omului care recupereaza modul primordial de vietuire pen­tru a se uni desavarsit cu Dumne­zeu cel intrupat, mort si inviat.

Sfantul loan Hrisostom rapor­teaza experienta postului la mo­mentul genezei omului. Conform perspectivei sale asupra postului, porunca amintita de Moise in Fa­cere, 2,16-17 este prima confrun­tare a omului cu aceasta provocare. Nu momentul caderii face necesar postul, ci `mantuirea sufletului`, prioritara pentru intalnirea edenica dintre Dumnezeu si om. Mantuirea si postul sunt pana la urma expresii ale modului paradisiac de vietuire, pe care este chemat omul sa-l im­plineasca.

In acelasi timp, este in rai o ten­siune produsa in mare parte de responsabilitatea oamenilor fata de lume. Porunca sau sfatul divin, inteles ca icoana a postului, nu face decat sa prezinte modul in care trebuie asumata aceasta directie a destinului uman. Ceea ce omul pri­meste prin aceasta porunca nu doar ca sfat, ci ca dar facator de viata, este posibilitatea de a se exprima liber in relatie cu Dumnezeu si cu lumea. Darul libertatii este ratiunea ultima a postului conform expe­rientei paradisiace umane.

Caderea doar a modificat condi­tiile postului, ale exersarii libertatii umane. In continuare, sfantul loan arata ca Adam nu a pazit porunca si, fiind biruit `de neinfrangerea pantecelui, a fost osandit la moar­te`. Vrajmasul a urmarit sa desfiin­teze tocmai posibilitatea omului de a se raporta liber la Dumnezeu si la zidirea intreaga. Urmarea este moartea, nu doar a celui intai-zidit, ci a intregii creatii, in sensul ca ig­norarea postului de catre oameni provoaca di solutia spirituala a fa­pturii.

Pentru cei rascumparati din moarte de Hristos, icoana paradi-siaca a postului, despre care vor­beste parintele antiohian, continua sa reprezinte chemarea divina la asumarea libera a existentei. In cele din urma, postul implinit dupa modelul Mantuitorului este (si) ras­punsul eclesial la aceasta chemare duhovniceasca...

 

preot Nicolae-Cristian Cada

Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

09 Martie 2023

Vizualizari: 4699

Voteaza:

Icoana paradisiaca a Postului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact