Mladite amare ale betiei

Mladite amare ale betiei

Anacharsis, înţelept vestit la elinii cei din vechime, spune că viţa de vie odrăsleşte trei mlădiţe: prima este mlădiţa desfătării, a doua - a îmbătării, iar a treia - a întristării. Filosoful a tâlcuit spusele sale astfel: întrebuinţarea cu măsură a vinului slujeşte omului spre mulţumire şi sănătate, fiindcă şi setea o potoleşte, şi pe om îl întăreşte, şi inima o veseleşte; iar întrebuinţarea lui fără de măsură naşte certuri, aprinde mânia, stârneşte la ocări şi la bătăi, după care urmează de obicei necazuri nu puţine. In ceea ce ne priveşte, dacă vom vrea să cercetăm puterea beţiei cu luare-aminte şi dacă o vom numi „viţă", vom afla pe ea nu trei mlădiţe care aduc omului vătămare şi întristare, ci mult mai multe, şi anume zece.

Cea dintâi mlădiţă este întunecarea minţii, înceţoşarea judecăţii, pierderea cunoştinţei - fiindcă de la stomacul preaplin de băutură aburii se ridică la cap, lucrează asupra creierului şi întunecă mintea. Drept aceea, când sunt la beţie, mulţi nu mai ştiu de ei, nu îşi dau seama ce fac şi vorbesc, la fel ca nişte nebuni, şi orice rău, necinstire sau bătaie ar păţi, a doua zi nu-şi aduc aminte. Asupra celor de acest fel se împlineşte zisa Scripturii: Bătutu-m-a şi nu m-a durat, ocărâtu-m-a şi eu n-am ştiut (Pilde 23, 34).

Cea de-a doua mlădiţă este neruşinarea: beţivul nu se ruşinează de nimeni, ci, pierzându-şi conştiinţa, rosteşte vorbe spurcate, hulitoare, prosteşti, jignitoare pentru un auz cu întreagă-înţelepciune; gura lui se aseamănă unui grajd de dobitoace, plin de necurăţie împuţită, iar limba - unei lopeţi cu care se aruncă această necurăţie... Ce altceva este inima acestui om, fără numai locaş al multor rele, din care nu poate să iasă altceva decât rău, după cuvântul Evangheliei: Omul cel rău din vistieria cea rea a inimii sale scoate cele rele, că din prisosinţa inimii grăieşte gura lui (Lc. 6, 45).

Cea de-a treia mlădiţă din viţa beţiei este nepăzirea tainei. Cel beat povesteşte tuturor şi fiecăruia, fără fereală, toate tainele, ale sale şi străine, pe care le oblăduia cu osârdie în adâncul sufletului său, păzindu-le întru tăcere, cât era treaz. Şi nu numai atât: el pomeneşte şi ceea ce a trecut demult şi s-a dat uitării. Şi este tot atât de obişnuit lucru pentru beţiv să descopere tainele precum îi este să verse mâncarea din stomac: nici mâncarea, nici tainele nu rămân în beţiv.

Cea de-a patra mlădiţă din sodomitica viţă a beţiei e aţâţarea poftei trupeşti, drept care Apostolul şi îndeamnă: Nu vă îmbătaţi cu vin, întru care este curvia (Efes. 5, 18).

Cea de-a cincea mlădiţă, plină de otravă şerpească, este iuţimea, mânia, vrajba, certurile, bătaia şi vărsarea de sânge. îmbătându-se cu vin, oamenii se scoală cu întărâtare unul asupra altuia. Iată de ce vorbeşte cu dojană Parimiastul: Cui este vai? Cui sunt gâlcevi? Cui judecăţi? Cui necazuri şi sfezi? Cui zdrobirea în zadar? Cui sunt ochii urduroşi? Au nu celor ce zăbovesc la vin şi celor ce pândesc unde se fac ospeţe? (Pilde 23, 28-29). Şi înţeleptul fiu al lui Sirah grăieşte: La vin nu te face viteaz, că pe mulţi i-a pierdut vinul (Sir. 31, 29).

Cea de-a şasea mlădiţă, plină de fiere, este vătămarea sănătăţii, slăbirea puterilor trupeşti, tremurul mâinilor, durerea de cap, slăbirea vederii, pătimirea stomacului, gemetele, neputinţele, bătrâneţea înainte de vreme, împuţinarea anilor vieţii şi moartea nefericită.

Cea de-a şaptea mlădiţă e risipirea avuţiei, pierderea bogăţiei, lipsirea de foloase: Lucrătorul beţiv, grăieşte fiul lui Sirah, nu se va îmbogăţi (19, 1). Ce mulţi sunt oamenii care din pricina beţiei au ajuns de la mare bogăţie în cea mai de pe urmă sărăcie!... Exemplu avem în fiul curvar, care e zugrăvit în pilda evanghelică.

Cea de-a opta mlădiţă amară este pierderea mântuirii. La fel ca bogăţia materială, şi comorile duhovniceşti se risipesc în urma beţiei, fiindcă beţivul spre toate păcatele cutează. De ce păcat se îngreţoşează, se teme ori se ruşinează omul când este treaz, nu se mai ruşinează, nu se mai teme, nu se mai îngreţoşează când este beat.

Bine zice despre aceasta Sfântul Ioan Gură de Aur: „Dacă beţia află în cineva şi întreagă-înţelepciune, şi ruşinea cea după Dumnezeu, şi bună înţelegere, şi blândeţe, şi smerită cugetare - pe toată le aruncă în adâncul fărădelegii!“ Iar omul care prin beţie s-a lipsit de toate faptele bune, oare nu se lipseşte de mântuire şi nu se înstrăinează de moştenirea cerească ? Pe bună dreptate zice Apostolul: Beţivii împărăţia Cerurilor nu vor moşteniţi Cor. 6, 10).

Cea de-a noua mlăcliţă a viţei este mânia lui Dumnezeu: călcând poruncile lui Dumnezeu, beţivul stârneşte spre mânie cu păcatele sale pe însuşi Dumnezeu. Iată de ce strigă Prorocul Isaia: Vai celor ce se scoală de dimineaţă şi umblă după băutură beţivă până seara, că vinul îi va arde pe ei (Is. 5, 11).

Cea de-a noua şi cea mai amară mlădiţă a beţiei este pieirea de tot a sufletului... Alţi păcătoşi se pot pocăi şi pot avea părere de rău pentru păcatele lor când le soseşte ceasul morţii, fiindcă mintea lor este trează - însă beţivul care moare cum poate să se pocăiască, dacă el nu ştie de sine, dacă nu-şi dă seama că îi vine moartea, pe care nicidecum nu o aştepta? Iar pentru cel ce moare fără pocăinţă gheena este cu neputinţă de ocolit.

Iată mlădiţele acestei vii sodomitice care este beţia: măcar că la gust par dintâi dulci, după aceea dulceaţa lor se preface în amărăciune de fiere, în otravă de şerpi şi de aspide!

din scrierile Sfântului Dimitrie al Rostovului

Fragment din cartea "Cand sufletul este bolnav"

Cumpara cartea "Cand sufletul este bolnav"

 

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2019

Vizualizari: 1769

Voteaza:

Mladite amare ale betiei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

consumul de alcool betia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact