Obisnuinta cu rugaciunea

Obisnuinta cu rugaciunea

Lucrul cel mai bun la care ajunge cineva este obisnuinta cu rugaciunea. Prin mijlocirea ei, acesta dobandeste si celelalte (bunuri), iar (Domnul) care il cheama catre Sine, ii intinde mana intru ajutor.

Prin rugaciune se face partas la energia cea tainica, la sfintenia lui Dumnezeu, iar mintea lui se uneste printr-o iubire de negrait cu Domnul. Pentru ca zice (Psalmistul) : «Dat-ai veselie inimii mele» (Ps. 4, 7). Si Domnul insusi (adauga) : «imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru» (Luca 17, 21). La ce altceva s-ar putea referi faptul ca imparatia este inlauntrul (oamenilor), daca nu la bucuria cereasca a Duhului care se arata in chip real in sufletele celor vrednici ? Pentru ca sufletele cele vrednice prin partasia reala la Duhul, primesc inca de acum arvuna si parga bucuriei si veseliei celei duhovnicesti de care se vor impartasi sfintii in imparatia lui Hristos. Pentru ca, zice (Psalmistul) : «Inima si trupul meu s-au bucurat intru Dumnezeu cel viu» (Ps. 83, 2). Si : «Ca din seu si din grasime sa se bucure sufletul meu» (Ps. 62, 6). (Aceste cuvinte), câ si cele asemenea lor, acelasi lucru arata, (si anume) bucuria si mangaierea reala pe care le da Duhul.

Si fiindca lucrul cel mai mare dintre toate este rugaciunea, grija cea mai mare ei trebuie sa i se arate, ca nu cumva sa sufere vatamare din partea celui rau. Pentru ca, cu cat cineva arata grija de un mare bun, pe atat il ataca cel viclean cu si mai mare staruinta. Un astfel de om va trebui sa arate multa vigilenta, ca si mai mult, zi de zi, sa se arate roadele staruintei sale in rugaciune, (adica) iubirea, smerenia, simplitatea si bunatatea, ca progresul sau intru cele duhovnicesti sa se faca vadit si sa cheme si pe altii la un zel egal.

Dumnezeescul Apostol ( ne invata) sa staruim in rugaciune si sa ne rugam neincetat (I Tes. 5, 17), iar Domnul ne asigura ca: «Dumnezeu va face dreptate celor ce striga catre El ziua si noaptea» (Luca 18, 7). Tot El mai spune: «Privegheati si rugati-va» (Matei 26, 41). Prin urmare, se cuvine ca totdeauna sa ne rugam si sa nu ne molesim. Dar, staruind cineva in rugaciune si luand asupra-si un lucru atat de important, dator este sa dea lupta mare si nesovaelnica, pentru ca sa infranga piedicile (ce vin in calea) rugaciunii : - somnul, indiferenta, greutatea trupului, nalucirea gandurilor, instabilitatea mintii si toate uneltirile celui rau -sa treaca prin necazuri si peste razboiul pe care duhurile cele viclene il duc cu manie impotriva lui, impiedicandu-i sufletul sa caute neincetat adevarul si pe Dumnezeu si sa se apropie de Hristos.

Se cuvine ca acela care se dedica rugaciunii sa procedeze cu barbatie, sa arate zel, trezvie, rabdare, lupta spirituala si osteneala trupeasca; sa nu se moleseasca si sa nu cedeze cugetelor ce se abat de la calea (cea dreapta), somnului mult, toropelii si confuziei ; sa nu scoata tipete tulburatoare si necuvincioase ; sa nu permita mintii sa (fie preocupata) de vreun lucru de acest fel, ci sa aiba cugetul, odata cu inclinarea genunchilor, departe de orice lucru care il poate duce la ratacire; pentru ca nimic nu-l poate impiedica atunci cand, pregatindu-se, vegheaza, cand se impotriveste gandurilor de prisos, (nascute) de materie (din el), cand cerceteaza si judeca totul, cand doreste totdeauna pe Domnul, chiar daca este amagit, in diferite feluri, de rautate. Sa nu se mandreasca fata de cei ce nu pot sa staruiasca in rugaciune, ca nu cumva, impins de astfel de ispita a rautatii, sa strice lucrul cel bun si sa-l lase prada demonului celui viclean.

Iar daca rugaciunea n-o impletim cu smerenia, iubirea, simplitatea si bunatatea, atunci rugaciunea, sau mai degraba aparenta de rugaciune, ne foloseste foarte putin. Acest lucru nu-l spunem doar despre rugaciune, ci si despre orice efort si osteneala, (ca de exemplu), despre feciorie, post, privighere, psalmodiere, slujire si despre orice fapta savarsita de dragul virtutii. Pentru ca, daca nu rodeste in noi, dupa cum trebuie, iubirea, pacea, bucuria, blindetea, smerenia, credinta, indelunga rabdarea si bunavointa, la nimic bun nu duce efortul depus. Eforturile depuse vizeaza (anumite) roade si un (anumit) folos. Or, nearatandu-se intru noi roadele iubirii, zadarnica este osteneala. Ce ce afla in aceasta stare, nu se deosebesc cu nimic de cele cinci fecioare neintelepte, care, pentru faptul ca nu au avut in inimi untdelemnul cel duhovnicesc - adica virtutile savarsite cu ajutorul Duhului - au fost numite neintelepte, au fost indepartate in chip rusinos de camera cea imparateasca si nu au primit nici o rasplata pentru osteneala fecioriei.

Ca dupa cum cineva, lucrand intr-o vie, isi da toata silinta si osteneala, in speranta (ca va obtine) roade, iar daca roadele nu apar, zadarnica se arata lucrarea lui - tot asa si noi, daca ajutati de lucrarea Duhului, nu vedem inlauntru nostru, nu marturisim, cu toata indrazneala si simtirea duhovniceasca roadele iubirii, ale pacii, ale bucuriei si ale celorlalte virtuti, pe care le-a enumerat Apostolul, n-avem nici un folos de la osteneala fecioriei, a rugaciunii, a psalmodierii, a postului si a privegherii. Se cuvine, deci, dupa cum am spus, sa ne ostenim cu trupul si cu sufletul tocmai in speranta (ca vom dobandi) roade spirituale; aceste roade ale virtutilor vor aduce in sufletele cele smerite si credincioase bucuria si placerea de negarit a Duhului.

Dar separat sa se socoteasca osteneala de fruct, dupa cum si sunt separate. Pentru ca, daca cineva cugetand gresit, consdiera propria silinta si osteneala, drept fruct al Duhului, pe sine se inseala si se lipseste de roadele cu adevarat mari ale Duhului.

Dupa cum cel ce s-a detat cu totul pacatului se lasa prada, ca unor lucruri firesti, patimilor care il necinstesc si care sunt impotriva firii, adica desfraului, lacomiei, urei, vicleniei si celorlalte fapte ale rautatii, tot asa si cel ce este cu adevarat si cu desavarsire crestin, implineste, cu bucurie si placere duhovniceasca, cu usurinta si fara osteneala, ca pe niste lucruri firesti - pentru ca nu mai are a se lupta cu patimile cele rele - toate virtutile si toate roadele Duhului cele mai presus de fire, adica iubirea, pace, rabdarea, credinta, smerenia si pe oricare alta din acest lant cu adevarat de aur al virtutii. (Realizeaza aceasta) intrucat a fost cu desavarsire izbavit de Domnul si a primit in inima, de la Duhul cel bun, pacea desavarsita si bucuria lui Hristos.
Un astfel (de om) s-a unit cu Hristos si face cu El un singur duh.

Sfantul Macarie Egipteanul

.
Pe aceeaşi temă

16 August 2013

Vizualizari: 4778

Voteaza:

Obisnuinta cu rugaciunea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact