Sfintele canoane nu exprima ura

Sfintele canoane nu exprima ura

Mulţi oameni lipsiţi de înţelepciune, care cercetează lucrurile doar la suprafaţă, consideră că sfintele canoane exprimă ură şi lipsă de omenie. In realitate însă, are loc tocmai contrariul, căci prin intermediul lor trăim iubirea, dragostea faţă de om. Cunoaştem, de altfel, din experienţa şi învăţătura Bisericii că iubirea nu este un dat al sentimentelor, aşa cum cred unii, ci reprezintă readucerea omului la viaţa sa firească şi dobândirea libertăţii. Tot ceea ce desfiinţează libertatea omului nu este dragoste, fiindcă orice se săvârşeşte în lipsa libertăţii este „in-uman".

Prin urmare, omul păcătos trăieşte două realităţi cutremurătoare. Pe de o parte, duce o viaţă împotriva firii, iar pe de alta, îşi pierde libertatea, făcându-se rob al patimilor. Intr-adevăr, viaţa firească nu este viaţa păcatului, ci legătura cu Dumnezeu Care m-a zidit. Sunt un om firesc în măsura în care duc viaţa cea în Hristos. De asemenea, libertate nu înseamnă să gândesc şi să mă port după bunul plac, individualist şi egoist, ci „în Dumnezeu ", ceea ce înseamnă să stăpânesc întreaga natură, să o primesc ca pe un dar al lui Dumnezeu şi s-o aduc în dar Acestuia. Libertatea cea în Hristos, adevărata libertate, nu constă în putinţa omului de a-şi impune în mod interesat voia proprie, ci în redobândirea comuniunii de adevărată iubire cu oamenii şi cu Dumnezeu, întru Hristos, tocmai prin supunerea voii proprii.

Astfel, libertatea cea în Hristos este mai cu seamă eliberare de această pervertită iubire de sine, fapt ce ne dă putinţa de a afla părtăşia cu Dumnezeu şi cu oamenii; devenim, astfel, oameni adevăraţi289. Şi, desigur, libertatea nu este despărţită de luminarea minţii şi de îndumnezeire. Tocmai de aceea sfintele canoane, expresie a lucrării teandrice a Bisericii, dau omului un ajutor ce aduce prisos de roade, pentru ca acesta să ducă o viaţă firească şi să dobândească libertatea, să devină, aşadar, cu adevărat om.

Prin urmare, dragostea de oameni şi, în general, iubirea ce transpare din sfintele canoane, aşa cum se poate vedea în epistolele canonice ale Sfântului Vasilie cel Mare, constă în faptul că acestea păstrează adevăratul ethos ortodox şi îl ajută pe om să-l dobândească. Păstrarea credinţei şi a ethosului ortodox, netrecerea cu vederea a păcatului, putinţa pocăinţei reprezintă cea mai mare dragoste faţă de om (filantropie), deoarece acestea îl conduc la dobândirea mântuirii. Nu lipsesc nici cazurile când dragostea faţă de oameni se exprimă într-un mod diferit. Cu privire la fecioarele care, deşi au făgăduit să trăiască în curăţie, au căzut mai apoi în desfrânare şi s-au căsătorit, Sfântul Vasilie scrie: „Părinţii noştri cu bunătate şi cu blândeţe purtându-se către neputinţele celor ce se alunecă, au legiuit a fi primite după un an" (602 XVIII).

Rânduieşte, de asemenea, în cazul clericilor căzuţi în păcat, ca aceştia să fie caterisiţi, însă nu şi excluşi din comunitatea Bisericii, întrucât omul nu trebuie pedepsit de două ori pentru acelaşi păcat.

+ IPS Ierotheos

Fragment din cartea "Vremea lucrarii", Editura Sophia

Cumpara cartea "Vremea lucrarii"

 

Pe aceeaşi temă

13 Martie 2020

Vizualizari: 2261

Voteaza:

Sfintele canoane nu exprima ura 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact