Tu si cu mine unul suntem

Tu si cu mine unul suntem

Text
„Adesea pelerinii îi cereau Părintelui să se roage pentru ei şi pentru cei dragi ai lor, şi întotdeauna Părintele le făgăduia că o să se roage. [...] L-am întrebat: «Şi ce spuneţi, Părinte, în rugăciunea voastră pentru toţi aceşti oameni?» Şi Părintele mi-a răspuns în chipul cel mai firesc: «Ei bine, iată, întâi spun: Doamne Iisuse Hristoase, ai milă de mine!» «Spuneţi: Ai milă de mine! Dar ei vă cer să vă rugaţi pentru ei, nu pentru dumneavoastră», i-am spus, mirându-mă. Şi el, o dată mai mult, m-a făcut să mă minunez, spunându-mi: «Bine, dar tu nu ştii că dacă Dumnezeu nu are milă de mine, nu are milă nici de tine? Nu ştii că tu şi cu mine unul suntem?» Intr-o altă convorbire, Părintele mi-a spus că în această simţire a unităţii noastre cu celălalt se ascunde taina vieţii în Hristos." ( Extras din Pr. Porfirie, Anthologie de conseils, Ed. L'Âge d'Homme, Lausanne, 2006; în rom., voi. cit.)

Comentariu
Cine iubeşte pe aproapele său şi îl pomeneşte în rugăciunile sale, încet-încet începe să se simtă una cu el; nu e aici filosofie despre „fiinţa" şi „firea" omenească, ci simţire vie a frăţiei lor, cu întreit temei şi întreite laturi, întâi, pentru că suntem toţi de o fire, moştenită de la strămoşul Adam, chiar dacă în fiecare firea cea una altfel se oglindeşte. E a firii unitatea dintre noi, dar nu e doar firească, ci are şi ceva dumnezeiesc: întâiul om a fost creat după chipul lui Dumnezeu, şi noi, urmaşii, suntem pecetluiţi cu acelaşi chip. De aceea, pentru cel duhovnicesc comuniunea cu aproapele e o comuniune în Dumnezeu, prezent în fiecare om prin chipul Său.

Apoi, pentru că Domnul ne-a adunat în El când S-a îmbrăcat în firea noastră omenească.

Şi, iarăşi, pentru că Fiul lui Dumnezeu, lucrând la mântuirea noastră, ne-a dăruit puterea de a ne face fii ai Tatălui ceresc, iar fiii aceluiaşi Tată au, fireşte, simţire frăţească.
Adevărurile acestea însă le pricepe numai cine-i smerit, iubitor şi om al rugăciunii. Ruga Domnului, „ca toţi să fie una", arată că unitatea cea aievea din firea omenească se cuvine împlinită de noi cei mulţi în cuget şi în faptă, prin trai duhovnicesc.

Ochiul duhovnicesc nu vede unitatea ca pe o contopire, în care „totul e în toate şi toate sunt în tot", cum spun budiştii, care socotesc deosebirile între oameni drept iluzii ce ne împiedică să vedem că toate făpturile, fără de chip şi nume, se pierd în Unul, Şinele, Neantul. Omul înduhovnicit îi vede aievea una în Dumnezeu pe toţi, însă pe fiecare deosebit cum e de alţii, şi pe Dumnezeu deosebit cum e de toţi.

Părintele Porfirie ne dă aici şi un alt temei al unităţii noastre cu ceilalţi: grija de sufletul fratelui. Când spui: „Tu şi cu mine suntem unul", spui: Soarta mea în veşnicie e legată de soarta ta; păcatul tău e păcatul meu, şi pentru mine, şi pentru tine mă căiesc; mă rog şi pentru mântuirea mea, şi pentru ca tu să fii mântuit odată cu mine; cum aş putea să gust de unul singur din bunătăţile dumnezeieşti şi să am parte de răsplata din împărăţie? Când strigă omul către Dumnezeu: „Ai milă de mine", îi cere: „Ai milă de fratele meu", spune Părintele Porfirie.

Cum să cer: „Ai milă de fratele", dacă nu cer mai întâi: „Ai milă de mine"? Cum să primesc de la Dumnezeu har spre folosul fratelui când nu mi-am agonisit har pentru sufletul meu, prin credinţă, curăţie, căinţă, smerenie? Intr-un duh cu marii bărbaţi duhovniceşti ai vremii noastre - Sfântul Siluan Athonitul, Iosif Isihastul, Paisie Aghioritul -, Părintele Porfirie spune răspicat: Nu putem despărţi mântuirea noastră de mântuirea tuturor.

Jean-Claude Larchet

DESPRE IUBIREA CREŞTINĂ, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "Despre iubirea crestina"

 

Pe aceeaşi temă

15 Octombrie 2015

Vizualizari: 4351

Voteaza:

Tu si cu mine unul suntem 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact