Imparati, nu dictatori; Apostoli, nu tradatori

Imparati, nu dictatori; Apostoli, nu tradatori

In fiecare an, pe 21 mai, crestinatatea cinsteste pe Sfintii Imparati Constantin si mama sa Elena, ca pe niste Apostoli ai crestinismului. Anul acesta este un an jubiliar: se implinesc 1700 de ani de la Edictul de la Milan.

Asemenea Sfintilor, documentul are semnificatie istorica, contemporana, provocatoare si europeana.

Motivele pentru care cei doi sunt cinstiti ca niste Apostoli sunt numeroase. Incerc o trecere rapida in revista a catorva, care au avut un impact major asupra crestinismului. Sf. Elena a gasit lemnul Sf. Cruci pe care a fost Rastignit Domnul (de aceea a fost supranumita si Elena Crucii) si a initiat constructia catorva biserici in locurile de importanta maxima: Mormantul de la Ierusalim, Bethleem, Muntele Maslinilor (locul unde Hristos ne-a invatat „Tatal nostru“) etc. Dar ea a fost si sfetnicul crestin al fiului ei, Imparatul Constantin, supranumit cel Mare.

La randul sau, acesta a pus bazele unei relatii de dialog intre Biserica si autoritatile lumesti, la vremea aceea imperiale. Astfel, adoptand o pozitie de toleranta religioasa, contrara mentalitatilor vremii, a dat celebrul Edict de la Milan (313) prin care crestinismul era scos din randul religiilor ilegale. Apoi s-a preocupat indeaproape de lucrarile Sinodului I Ecumenic, care a stabilit calitatea divino-umana a Mantuitorului. Dincolo de evlavia sa, Imparatul avea si un motiv administrativ: nevoia de pace sociala si armonie, intrucat polemicile dintre taberele adverse ajunsesera la cote problematice.

Prin toate acestea si multe altele, cei doi Sfinti Imparati au pus, practic, bazele dezvoltarii ulterioare a civilizatiei crestine. Dar si atunci, ca si acum, s-au gasit destule voci care sa critice activitatea si importanta acordata. Motivul este unul simplu: crestinismul, prin valorile propovaduite, deseori deranjeaza. Insa multe dintre acuze (daca nu cumva toate) au consistenta unei gauri de covrig, deoarece nu poti acuza binele ca doreste raul.

Bunaoara, se sustine ca, de fapt, crestinismul este inventia dictatoriala a lui Constantin cel Mare. Dincolo de faptul ca ipoteza seamana izbitor de tare cu teoria „religia, ca metoda de control“ nu-ti ramane decat sa mori de ras, nu alta. Ma intreb, pana la el, de ce or fi murit milioane de crestini timp de trei secole? Dar initiativele de dinaintea lui Constantin ce rost au mai avut? Nerva (96-98), Alexandru Sever (225-235), Filip Arabul (224-249), Gallienus (260-268) stau marturie si azi ca, uneori, dorinta de a face bine este acuzata, securistic, de dictatura.

Dar avem si chestiuni mai serioase, ca de exemplu relatia Biserica-Stat (autoritati). Daca Imparatul a inteles ca crestinismul are un important rol social, altii (contemporani chiar) au rastalmacit aceasta viziune. Iata cum.

Unii sustineau ca Imparatul a fost smecher si s-a folosit de Biserica in scopuri electorale, bazandu-se gresit pe niste accidente ulterioare, reale dar de nedorit in relatia bizantinilor cu clerul. Teoria asta s-a propagat pana in zilele noastre, caci unii se arata foarte iritati de orice incercare de cooperare intre autoritati si Biserica.

Altii s-au gandit ei ca, de fapt, Biserica a profitat de asa-zise slabiciuni evlavioase ale Imparatului, si si-a cam asumat rolul de „Stat in Stat“. Teoria apare si astazi in criticile anticlericale.

Mai mult, Sfintii Imparati au demonstrat ca autoritatea statala se poate desavarsi ea insasi, cand reprezentantii ei implinesc binele, dreptatea si iubirea. Astazi, cand ne incapatanam sa sustinem ca autoritatea trebuie sa fie „laica“, ajungem intr-o fundatura: negand posibilitatea si chemarea la sfintenie a autoritatilor, le dam sansa de a deveni opusul. Dupa care ne mai intrebam naiv de ce ne conduc prost.

Mai vreti un exemplu? Constantin si Elena au inteles bine valoarea pro-life a crestinismului. Astazi insa, avem de-a face cu sustineri ale mortii culmea, in numele vietii. Recentele critici aduse initiativei europene „Unul dintre noi“ (care doreste stoparea crimei embrionare, in numele progresului stiintific) mi se par concludente pentru mentalitati egolatre de tipul „te ucid pe tine, ca sa ma salvez pe mine“.

Ceea ce mi se pare insa grav, de-a dreptul, este ca astazi, Europa, in mare parte fosta Imperiu Roman de Apus si de Rasarit, se face ca ploua si isi neaga radacinile crestine. In schimb, cultiva discriminarea pozitiva a unor valori reprezentate de grupuri minoritare sau interese financiare (vezi recenta intalnire intre Angela Merkel si papa Francisc). Ajungem astfel, la un paradox: in numele tolerantei, Europa tradeaza crestinismul. Curat anti-apostolat crestin.

Prin urmare, se cuvine a actualiza o celebra intrebare a unui european (Sienkiewicz): Quo vadis, Europa?

PS. Legaturile noastre cu Constantin cel Mare sunt dovedite chiar si de numele orasului Constanta, care este denumit dupa numele surorii Imparatului: Constantiana.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)
 

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 23 Iunie 2025

Pe aceeaşi temă

21 Mai 2013

Vizualizari: 4653

Voteaza:

Imparati, nu dictatori; Apostoli, nu tradatori 4.50 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact