Cifra sapte in Sfanta Scriptura

Cifra sapte in Sfanta Scriptura Mareste imaginea.

Numarul sapte are o importanta deosebita atat in Vechiul Testament, cat si in Noul Testament. "Aceasta este compusa din adunarea cifrei 3 (insusirea lui Dumnezeu in trinitate) cu 4 (simbolul lumii prin punctele sale cardinale), din acest considerent cifra 7 fiind considerata unirea dumnezeiescului cu lumescul. Sapte sunt zilele saptamanii, zidul Ierihonului a fost inconjurat de 7 preoti in sapte zile, avem sfesnicul cu sapte brate, psalmistul David lauda pe Dumnezeu de sapte ori intr-o zi; apoi, in Noul Testament, avem cele sapte ceruri, in Apocalipsa sunt cele sapte coarne ale mielului, pacatele sunt iertate de 70 de ori cate 7; intalnim pomenirea mortilor care se face la sapte ani, apoi cunoastem cele sapte daruri ale Duhului Sfant; Mantuitorul Iisus Hristos rosteste sapte cuvinte pe Cruce; sunt sapte epistole sobornicesti, iar Sfantul Apostol Pavel a scris 14 epistole (2x7); in istoria Bisericii avem cele sapte Sinoade Ecumenice."

Cifra sapte in Vechiul Testament

Sfantul Simeon al Tesalonicului spunea despre obiceiul ca Sfantul Maslu sa fie savarsit de sapte preoti, scotand in evidenta simbolismul pe care cifra sapte l-a avut in Vechiul Testament (adica, simbolizeaza desavarsirea), dand in acest sens mai multe exemple din scriptura Vechiului Testament. El considera ca aceasta Taina poate fi savarsita si de trei preoti (dupa numele Sfintei Treimi), dupa cum poate fi savarsita si de mai multi preoti decat sapte, dar nu se cuvine sa fie savarsita de un singur preot."

In Vechiul Testament, cifra sapte apare in diferite momente cheie, ceea ce poate demonstra caracterul de cifra perfecta: "asa, de pilda, in ziua a saptea S-a odihnit Dumnezeu de toate lucrarile Sale pe care le facuse (Fac. 2, 1-2); sapte perechi de animale si pasari curate a poruncit Dumnezeu lui Noe sa bage in corabie inainte de a incepe potopul (Fac. 7, 2-3). Iarasi i-a spus ca dupa sapte zile va veni potopul (Fac. 6 si 7). In luna a saptea si in ziua a 27-a s-a oprit corabia pe Muntii Ararat (Fac. 8, 4). Dupa sapte zile a dat drumul Noe a doua oara porumbelului din corabie, iar acesta s-a intors avand in cioc o ramura de maslin verde (Fac. 8, 10), iar in luna a doua, in 27 ale acestei luni, pamantul era uscat (Fac. 8, 14). Avraam a dat lui Abimelec imparatul sapte mielusele, ca marturie intre ei amandoi (Fac. 21, 28-30). Iacov patriarhul s-a inchinat de sapte ori cu fata la pamant in fata fratelui sau Isav (Fac. 33, 1-3). Faraon a visat sapte vaci grase si sapte slabe, sapte spice pline si sapte seci (Fac. 41). Lui Moise i-a spus Dumnezeu ca intre alte lucruri ce va face pentru sfantul lacas sa faca si un sfesnic de aur curat si deasupra lui sa puna sapte candele ca sa lumineze (les. 25, 31-37). Tot lui Moise i-a poruncit Dumnezeu sa spuna israelitilor sa numere sapte saptamani de zile (Lev. 23, 15), iar, a cincizecea zi, sa le fie sarbatoare sfanta, inainte de a manca Pastele, sapte zile sa manance paine nedospita (les. 12, 19). Pe langa alte daruri ce aveau porunca sa le aduca, in acea zi trebuiau sa aduca sapte miei (Lev. 23,15-18). Apoi, sa numere sapte saptamani de ani, iar al cincizecilea sa fie an de slobozire (Lev. 25, 8-10; Isaia 61,1-4; Luca 4, 16-21). Pe Mariam, sora lui Moise, fiindca a cartit, sapte zile a lovit-o Dumnezeu cu lepra (Num. 12). Lui Iosua Navi i-a poruncit Dumnezeu sa puna sapte preoti cu sapte trambite sa inconjoare Ierihonul de sapte ori, iar a saptea oara sa sune in trambita de sapte ori si vor cadea zidurile Ierihonului (Iosua 6). In sapte zile s-a plinit sfintirea lui Aaron si a fiilor sai de catre Dumnezeu, prin Moise (Lev. 8, 33-35). De sapte ori in zi, David proorocul lauda pe Dumnezeu (Ps. 118, 164). Ieremia a proorocit ca evreii vor fi robi saptezeci de ani in Babilon (Ier. 25, 11-12; 29, 10). Sapte candele cu sapte brate a vazut Sfantul Prooroc Zaharia (Zah. 4,1-2). Sapte funii, ca pe o ata putreda a rupt Samson, cel ce avea sapte suvite de par care-i dadeau putere (Jud. 13-16). Sapte sunt darurile Duhului Sfant: 1. Frica; 2. Buna credinta; 3. Intelepciunea; 4. Taria; 5. Sfatuirea; 6. Priceperea; 7. Cunostinta (Isaia 11, 2-3). Sapte sunt stalpii peste care intelepciunea lui Hristos a zidit casa Sa (Biserica) (Pilde 9, 1). Saptezeci au fost barbatii care au tradus Biblia pe vremea faraonului Ptolemeu Filadelful (283 i.d.Hr.). De sapte ori s-a scaldat Neeman Sirianul in Iordan si s-a curatit de lepra (IV Regi 5, 14)."

Locurile prezentate mai sus, nu sunt singurele unde apare cifra sapte, dar acestea sunt cele mai importante, reusind sa puna intr-o lumina pozitiva si sa confere numarului cu pricina, adevarata valoare.

Sfintii Parinti vorbesc de foarte multe ori despre prezenta cifrelor in cadrul Sfintei Scripturi, spre exemplu, Sfantul Chiril al Alexandriei in PSB 39 - Glafire, la cartile lui Moise - explica versetul 15 cap. 4 din Cartea Facere: "Nu va fi asa pentru ca cel ce il va ucide pe Cain se va pedepsi de sapte ori" - "Iar daca ar voi cineva sa spuna si ca vor fi sapte la numar pedepsele ce le va lua lui Cain, nu va gresi intru nimic. Primul pacat al lui Cain a fost ca nu a deosebit in chip drept, nici n-a oferit lui Dumnezeu cele mai bune roduri. Al doilea, ca afland de pacatul lui, nu s-a intors spre pocainta si n-a indreptat greseala prin savarsirea celor bune, ci s-a aprins de manie si s-a infuriat de pretuirea data aproapelui, pe care trebuie sa caute sa-l imite, nu sa-l socoteasca dusman si sa-l priveasca cu ochi nedrepti. Al treilea pacat, care e ca un ados la uciderea salbatica, este pisma neimpacata. Al patrulea, invitatia: sa iesim la camp, care e dovada vicleniei si a inselarii. Al cincilea e crima uciderii nelegiuite. S-ar putea socoti ca al saselea pacat al lui, mintirea lui Dumnezeu. Al saptelea, socotinta ca poate scapa fara voia lui Dumnezeu de pedeapsa, putand fi eliberat fara voie de viata in trup."

Cifra sapte in Noul Testament

In Noul Testament, cifra sapte, dar si multiplul acesteia, este folosit in unele momente de insusi Mantuitorul Iisus Hristos:

"Mantuitorul porunceste sa iertam de saptezeci de ori cate sapte (Luca 17, 3-4; Matei 18, 22). Oranduiala Bisericii lui Hristos tot pe numarul sapte este intemeiata: 1. apostolii; 2. proorocii; 3. invatatorii; 4. facatorii de minuni; 5. cei ce au darul tamaduirilor; 6. cei ce au darul vorbirii in limbi; 7. cei ce au darul de a talmaci sau a explica Sfintele Scripturi norodului (I Cor. 12,28-30).

Sapte sunt duhurile care stau inaintea lui Dumnezeu si a scaunului Sau de domnie (Apoc. 1, 4). Sapte sunt sfesnicele cele de aur dinaintea Mantuitorului si sapte sunt stelele din dreapta Sa (Apoc. 2, 1). Sapte sunt Bisericile la care a fost trimis Sfantul Ioan Evanghelistul sa le scrie (Apoc. 1,11). Sapte sunt urgiile apocaliptice (Apoc. 15, 6-8; 16). Sapte peceti avea cartea pe care a vazut-o dumnezeiescul Ioan evanghelistul in mana lui Dumnezeu (Apoc. 5, 1-4). Sapte sunt duhurile lui Dumnezeu pe care le trimite in tot pamantul (Apoc. 5, 6), in Biserici (Apoc. 1,4). Sapte sunt pacatele de moarte: 1. mandria; 2. iubirea de argint (zgarcenia); 3. desfranarea; 4. pizma sau invidia; 5. lacomia; 6. mania; 7. lenea (neingrijirea sufletului). Sapte sunt cele vrednice lui Hristos: 1. puterea; 2. bogatia; 3. intelepciunea; 4. taria; 5. cinstea; 6. slava; 7. binecuvantarea (Apoc. 5, 12)."

In lucrarea Talcuirea Apocalipsei de la Sfinti Parinti pana in zilele noastre, scrisa de pr. Ioan Sorin Usca, se pot identifica comentarii directe ce fac referire la cifra sapte si rolul acesteia in Cartea Apocalipsei, spre exemplu: Apoc. 1,4 Bisericile din ea (enumerate in versetul 11) sunt selectate in functie de 7, simbolul plenitudinii si al universalitati.

Pentru a observa numarul aparitiilor cifrei sapte (strict sub aceasta forma in limba greaca epta) in cuprinsul Noului Testament, am consultat Bible Works NT (NA27), si am constatat un numar total de 88 de aparitii, iar cea mai mare pondere o regasim in Cartea Apocalipsei(30).

Sfanta Scriptura, editia Sinodala si Sfanta Scriptura, versiunea Bartolomeu Anania, in cuprinsul Noului Testament intalnim un numar de 92 de aparitii ale cifrei sapte (sub aceasta forma fixa), ceea ce arata o mica diferenta fata de textul original din limba greaca.

Stefanita Cristian Chiru

Sursa: Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

01 Octombrie 2012

Vizualizari: 16683

Voteaza:

Cifra sapte in Sfanta Scriptura 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE