Nimeni nu a exprimat mai limpede decat Nietzsche "revelatia" nihilista. "Revelatia" aceasta in forma ei filosofica, se reduce la propozitia "adevarul nu exista". Forma alternativa, mai explicit teologica, in care Nietzsche o exprima, este tema recurenta a "profetului" (insasi folosirea acestui cuvant este semnificativa) inspirat, Zarathustra; iar prima ei aparitie in scrierile lui este in cuvintele "extaziate" ale unui nebun: "Dumnezeu este mort!" Aceste cuvinte exprima un oarecare adevar: desigur, nu despre firea lucrurilor, ci despre starea omului modern; ele constituie o incercare de a descrie un fapt pe care, fara indoiala, nici un crestin nu il va nega.
Dumnezeu este mort in inima omului modern: acesta este intelesul "mortii lui Dumnezeu", fapt adevarat atat in cazul ateilor si satanistilor care se bucura de el, cat si in cazul multimilor de oameni simpli dinauntrul carora simtul realitatii spirituale a disparut pur si simplu. Omul si-a pierdut credinta in Dumnezeu si in Adevarul dumnezeiesc care il sustinea odinioara; apostazierea la lumesc, caracteristica pentru epoca moderna inca de la inceputurile ei, devine la Nietzsche constienta de sine si gaseste cuvinte pentru a se exprima. "Dumnezeu este mort": adica "ne-am pierdut credinta in Dumnezeu"; "adevarul nu exista": adica "am devenit nesiguri de tot ceea ce este divin si absolut."
Dar la un nivel mai profund decat cel al faptului subiectiv exprimat de "revelatia" nihilista se afla o vointa si un plan care merg mult mai departe decat o simpla acceptare a unui "fapt". Zarathustra este "profet"; cuvintele sale sunt in chip limpede menite sa fie o contrarevolutie indreptata impotriva Revelatiei crestine. Intr-adevar, pentru cei care accepta noua "revelatie" -adica pentru cei care o simt ca fiind o marturisire despre ei insisi sau care vietuiesc ca si cum ea ar fi o asemenea marturisire - se deschide un univers spiritual cu totul nou, in care Dumnezeu nu mai exista, in care, si mai semnificativ, oamenii nu doresc ca Dumnezeu sa existe. "Nebunul" lui Nietzsche stie ca oamenii L-au "ucis" pe Dumnezeu, ca si-au omorat propria credinta.
Prin urmare, este neindoielnic gresit sa il privim pe nihilistul modern, in orice forma ar fi el, ca fiind "agnostic". "Moartea lui Dumnezeu" nu este ceva ce i s-a intamplat pur si simplu, ca un fel de catastrofa cosmica, ci, mai degraba, el a dorit-o in mod activ - nu direct, desigur, dar, in mod la fel de eficient, prin faptul ca a preferat altceva Dumnezeului celui adevarat. Nihilistul nici nu este cu adevarat ateu, sa remarcam. insasi existenta "ateismului" poate fi pusa la indoiala, caci toti cei care Il neaga pe Dumnezeul cel adevarat se dedica slujirii unui dumnezeu fals; ateismul care este posibil pentru filosof (desi filosofia lui, bineinteles, este o filosofie proasta) nu este posibil pentru omul obisnuit.
Anarhistul Proudhon (a carui doctrina o vom cerceta mai indeaproape in capitolul urmator) si-a dat seama desul de bine de acest lucru si s-a declarat a fi nu ateu, ci "anti-teist"; "Revolutia nu este ateista, in sensul strict al cuvantului [...] ea nu neaga absolutul, ci il elimina [...]”. "Prima datorie a omului, dupa ce devine inteligent si liber, este sa goneasca mereu ideea de Dumnezeu din mintea si din constiinta lui. Caci Dumnezeu, daca exista, este in mod esential ostil fata de natura noastra[...]. Fiecare pas cu care inaintam este o victorie in care zdrobim Divinitatea." Omenirea trebuie sa fie facuta sa vada ca "Dumnezeu, daca exista, ii este dusman". Albert Camus invata aceeasi doctrina atunci cand ridica "razvratirea" (si nu "necredinta") la rangul de principiu prim. Nici Bakunin nu s-a multumit sa "dovedeasca falsitatea" existentei lui Dumnezeu; "Daca Dumnezeu chiar ar exista, credea el, ar fi necesar sa fie nimicit". Iar "ateismul" bolsevic din secolul nostru a fost, foarte evident, un razboi pe viata si pe moarte impotriva lui Dumnezeu si a tuturor lucrarilor Lui.
Nihilismul revolutionar sta impotriva lui Dumnezeu in mod irevocabil si explicit; dar nihilismul filosofic si existentialist - fapt care nu intotdeauna este la fel de limpede - este la fel de "antiteist", prin faptul ca presupune ca viata moderna trebuie sa continue de acum incolo fara Dumnezeu. Armata vrajmasilor lui Dumnezeu este recrutata in aceeasi masura din randul celor multi, care isi accepta pasiv pozitia din ariergarda, si din cel al entuziastilor activi, putini la numar, care stau in frunte. Este insa mai important sa remarcam ca randurile antiteistilor sunt ingrosate nu numai de "antiteisti" activi si pasivi, ci si de multi care se considera "persoane religioase" si se inchina unui "dumnezeu" oarecare. Robespierre a intemeiat un cult al "Fiintei supreme", Hitler recunostea existenta unei "forte supreme", un "dumnezeu dinauntrul oamenilor", si toate formele de vitalism au un "dumnezeu" asemanator cu al lui Hitler. Razboiul impotriva lui Dumnezeu este capabil de diferite stratageme, printre care se numara folosirea numelui lui Dumnezeu sau chiar a numelui lui Hristos. Dar, fie ca este in mod explicit "ateist" sau "agnostic", fie ca ia forma venerarii unui "dumnezeu nou", la temelia nihilismului se afla o declaratie de razboi impotriva adevaratului Dumnezeu.
Ateismul formal este filosofia unui nebun (daca ne este ingaduit sa parafrazam in acest fel cuvintele Psalmistului); antiteismul insa este o boala mai profunda. Fara indoiala, literatura an-titeismului este tot atat de plina de neconcordante si de contradictii ca si literatura oficial ateista; insa, in vreme ce aceasta din urma rataceste fiindca este copilareasca (omul cel mai sofisticat intr-o anumita disciplina poate foarte usor sa fie un copil in ceea ce priveste teologia si viata duhovniceasca) si pentru ca este pur si simplu nesimtitoare fata de realitatile spirituale, mistificarile celei dintai provin dintr-o patima adanc inradacinata, care, recunoscand aceste realitati, doreste sa le distruga. Argumentele marunte ale lui Ber-trand Russel (cu toate ca si ateismul lui este pana la urma, bineinteles, un fel de antiteism) pot fi explicate si respinse cu usurinta si nu constituie o primejdie pentru o credinta neclintita; insa atacul profund si hotarat al lui Proudhon este altceva, caci el nu izvoraste dintr-o argumentatie sofistica apatica, ci dintr-o mare inflacarare.
Ajunsi in acest punct, trebuie sa privim in fata un fapt pe care l-am sugerat deja, dar pe care nu l-am cercetat inca pe deplin: nihilismul este insufletit de o credinta la fel de puternica, in felul ei, si cu radacini spirituale ca si credinta crestina pe care el incearca sa o distruga si sa o uzurpe; reusita si exagerarile lui nu pot fi explicate altfel.
Credinta crestina, dupa cum am vazut, este contextul spiritual in care Dumnezeu, Adevarul si Autoritatea capata inteles si inspira acordul oamenilor. In mod asemanator, credinta nihilista este un context, un spirit specific care sta la temelia doctrinei nihiliste si ii confera inteles si putere. Reusita nihilismului din vremea noastra a depins de raspandirea acestui spirit si poate fi masurata dupa ea; argumentele lui par a fi convingatoare nu in functie de adevarul lor, ci in functie de masura in care acest spirit i-a pregatit pe oameni sa le accepte.
Prin ce se caracterizeaza, atunci, credinta nihilista? Ea este opusul desavarsit al credintei crestine si, de aceea, nici nu este corect sa fie numita "credinta". In vreme ce credinta crestina este plina de bucurie, de siguranta, este senina, iubitoare, smerita, rabdatoare, supusa in toate voii lui Dumnezeu, replica ei nihilista este plina de indoiala, banuiala, dezgust, invidie, gelozie, mandrie, nerabdare, razvratire, hula - una sau mai multe dintre aceste trasaturi fiind predominante in orice personalitate data. Ea este o atitudine de nemultumire: de sine, de lume, de societate, de Dumnezeu; nu stie decat un lucru: ca nu va accepta lucrurile asa cum sunt, ci trebuie sa isi inchine energia fie schimbarii lor, fie fugii de ele. Ea a fost descrisa bine de Bakunin ca fiind "sentimentul razvratirii, aceasta mandrie satanica, ce respinge cu dispret supunerea fata de orice stapan, fie el de natura divina sau umana."
Razvratirea nihilista, asemenea credintei crestine, este o atitudine spirituala ireductibila, fundamentala, care isi are izvorul si puterea in sine insasi - precum si, desigur, in creatorul suprafiresc al razvratirii. Nu vom putea intelege natura sau succesul nihilismului, nici existenta unor reprezentanti sistematici ai lui precum Lenin si Hitler, daca nu ii cautam izvorul in vointa satanica originara de a nega si de a se razvrati. Majoritatea nihilistilor, bineinteles, socotesc ca aceasta vointa este ceva pozitiv, o sursa de "independenta" si de "libertate"; insa chiar limbajul pe care oameni precum Bakunin il considera necesar pentru a se exprima tradeaza intelesul mai profund al cuvintelor lor, pentru oricine este dispus sa le ia in serios.
Asadar, respingerea nihilista a credintei si institutiilor crestine reprezinta nu atat o urmare a pierderii credintei in ele si in originea lor divina (cu toate ca si acest scepticism este prezent, fiindca nici o forma de nihilism nu este pura), ci, mai degraba, o urmare a razvratirii impotriva autoritatii pe care o reprezinta ele si impotriva supunerii pe care o impun. Tema permanenta a literaturii umanismului, socialismului si anarhismului din secolul al XlX-lea este non serviam: Dumnezeu-Tatal, impreuna cu toate institutiile si toti slujitorii Lut trebuie sa fie detronat si zdrobit, iar Omul triumfator trebuie sa se urce pe tronul Lui, pentru a domni cu de la sine putere. Aceasta literatura, mediocra din punct de vedere intelectual, isi datoreaza forta si influenta continua indignarii ei "drepte" fata de "nedreptatile" si "tirania" Tatalui si a reprezentantilor Sai de pe pamant: cu alte cuvinte, inflacararii ei, iar nu faptului ca ar fi adevarata.
Deoarece aceasta razvratire, aceasta inflacarare mesianica ce insufleteste pe cei mai mari revolutionari, este o credinta inversata, ea este mai putin preocupata de a distruge temelia filosofica si teologica a Vechii Ordini (aceasta sarcina poate fi lasata sufletelor mai putin inflacarate) si mai mult de a nimici credinta potrivnica ei, care i-a dat viata acestei temelii. Doctrinele si institutiile pot fi "reinterpretate", golite de continutul lor crestin si umplute cu un continut nou, nihilist; insa credinta crestina, sufletul acestor doctrine si institutii, singura in stare sa perceapa aceasta "reinterpretare" si sa i se impotriveasca in mod eficient, trebuie sa fie distrusa intru totul inainte de a putea fi ea insasi "reinterpretata". Aceasta este o necesitate de ordin practic, daca se vrea ca nihilismul sa triumfe; mai mult, este o necesitate psihologica si chiar spirituala, caci razvratirea nihilista simte nelamurit ca Adevarul se afla in credinta crestina, iar invidia si constiinta ei neimpacata nu se vor domoli pana cand nimicirea totala a credintei nu ii va justifica pozitia si nu va "dovedi" ca este adevarata. La scara mica, aceasta este psihologia celui care a apostaziat de la credinta crestina; la scara mare, este psihologia bolsevismului.
Campania bolsevica sistematica de distrugere a credintei crestine, continuata si atunci cand aceasta in mod clar a incetat a mai constitui un pericol pentru stabilitatea statului ateist, nu are nici o explicatie rationala; ci ea face parte dintr-o lupta pe viata si pe moarte cu singura forta capabila sa stea impotriva bolsevismului si sa-i dovedeasca falsitatea. Nihilismul a esuat atata vreme cat mai exista credinta crestina adevarata intr-un singur om; caci acel om va fi o pilda vie a Adevarului, care va dovedi desertaciunea tuturor realizarilor lumesti impresionante de care este capabil nihilismul si va dovedi false, prin propria sa persoana, toate argumentele impo-triva lui Dumnezeu si imparatiei cerurilor. Mintea omeneasca este maleabila si poate fi facuta sa creada orice lucru spre care inclina vointa omului, intr-o atmosfera imbibata cu inflacarare nihilista, precum inca mai este cea din Uniunea Sovietica, argumentul cel mai concludent nu poate face pe cineva sa creada in Dumnezeu, in nemurire, in credinta; insa un om credincios, chiar si in aceasta atmosfera, poate vorbi inimii oamenilor si poate arata, prin propriul exemplu, ca ceea ce este cu neputinta lumii si celor mai bune intentii ale omului este cu putinta lui Dumnezeu si credintei.
Razvratirea nihilista este un razboi impotriva lui Dumnezeu si impotriva Adevarului; dar prea putini nihilisti sunt constienti de acest lucru. Nihilismul teologic si filosofic explicit este rezervat numai catorva suflete singulare; pentru majoritatea celorlalti, razvratirea nihilista ia forma imediata a unui razboi impotriva autoritatii. Multe persoane a caror atitudine fata de Dumnezeu si fata de Adevar poate parea ambigua isi dezvaluie foarte clar nihilismul prin atitudinea lor fata de "principiul blestemat si fatal al autoritatii", ca sa folosim cuvintele lui Bakunin.
Astfel, "revelatia" nihilista declara, in mod imediat, anihilarea autoritatii. Unora dintre apologetii ei le place sa vorbeasca despre "coruptia", "abuzurile" si "nedreptatile" din Vechea Ordine, ca justificare pentru razvratirea impotriva ei; insa aceste lucruri - a caror existenta nu o va nega nimeni - au constituit adesea un pretext, dar niciodata o cauza, pentru dezlantuirile nihiliste. Atacul nihilistului este indreptat impotriva autoritatii insesi. In sfera politicului si in cea sociala, nihilismul se manifesta in forma unei Revolutii, al carei scop nu este o simpla schimbare a stapanirii sau o reforma mai mult sau mai putin raspandita a ordinii existente, ci intemeierea unei conceptii cu totul noi despre telul si mijloacele guvernarii. In sfera religiosului, nihilismul nu urmareste o simpla reforma a Bisericii si nici chiar infiintarea unei "biserici" sau "religii" noi, ci o remodelare completa a ideii de religie si de traire spirituala. In arta si in literatura, nihilistul nu este preocupat nici de schimbarea vechilor canoane estetice privitoare la subiectul operei sau la stil, nici de crearea unor noi genuri sau traditii, ci de o abordare cu totul noua a problemei "creatiei" artistice si de o noua definitie a "artei".
Parintele Serafim Rose
(Extras din carte "Nihilismul", Editura Sophia)
-
Parintele Serafim Rose
Publicat in : Parinti
-
Suferinta - Parintele Serafim Rose
Publicat in : Editoriale
-
Nihilismul - Cuprins
Publicat in : Nihilismul
-
Acatistul Sfantului Gherman de Alaska
Publicat in : Acatiste
-
Cum anume talcuiesc Sfintii Parinti Facerea?
Publicat in : Credinta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.