Femeia cananeianca si rugaciunea de mijlocire

Femeia cananeianca si rugaciunea de mijlocire Mareste imaginea.

 

Bob Hope spunea odata: "Ma gandeam ce minunat a fost atunci cand astronautul Gordon Cooper s-a rugat in spatiul cosmic. Acela loc de rugaciune. De acolo era ca o convorbire locala!" Evanghelia de astazi ne prezinta pe cineva care a avut o "convorbire locala" cu Dumnezeu. Ea a venit la Isus, pledand cu disperare pentru fiica sa bolnava. Avem aici un minunat exemplu de rugaciune de mijlocire.

 
Ce este?

 

Rugaciunea de mijlocire este o rugaciune pentru altii, asa dupa cum mama cananeianca s-a rugat pentru fiica ei. Ne identificam cu cel care sufera si suntem dispusi sa luam asupra noastra greutatea lui. Aceasta este o expresie a iubirii; ii iubim atat de multi pe ceilalti incat suntem gata sa impartasim si greutatile lor, rugandu-ne pentru ei. Marea litanie chiar de la inceputul Liturghiei este un bun exemplu de rugaciune de mijlocire. Este o rugaciune ce imbratiseaza totul, aratand grija Bisericii pentru tot si toate din univers.

 


Avem multe exemple de rugaciuni de mijlocire in Biblie. Avem rugaciunea lui Isus pentru Petru: "Simone, Simone, iata satana v-a cerut sa va cearna ca pe grau iar Eu M-am rugat pentru tine sa nu piara credinta ta. Si tu, oarecand, intorcandu-te, intareste pe fratii tai" (Luca 22,31-32). Aici vedem puterea rugaciunii lui Cristos care il intareste pe Petru cand credinta ii este pusa la incercare. Sf. Paul scrie tesalonicenilor: "Fratilor, rugati-va pentru noi" (1 Tesaloniceni 5,25); iar romanilor: "neincetat fac pomenire despre voi" (Romani 1,9); iar colosenilor: "nu incetam sa ne rugam pentru voi" (Coloseni 1,9). Apostolul Iacob scrie: "mult poate rugaciunea staruitoare a dreptului" (Iacob 5,16). Prin rugaciunea de mijlocire, noi, crestinii, avem enormul privilegiu de a-i aduce pe semenii nostri la tronul harului lui Dumnezeu. Este iubirea in actiune. Profetul Samuel spune: "nu-mi voi ingadui sa fac inaintea Domnului pacatul de a inceta sa ma rog pentru voi" (1Regi 12,23). Crestinul se roaga nu doar pentru cei pe care ii iubeste, ci si pentru cei greu de iubit. "rugati-va pentru cei ce va vatama si va prigonesc", spune Isus in Evanghelia dupa Matei (5,44).

 

Comedianul Bob Hope era la un moment dat la bordul unui avion, in mijlocul unei furtuni. Avionul era zguduit iar pasagerii tensionati. Privind langa el, a vazut un barbat rugandu-se. Gasindu-si cuvintele chiar si in marile crize, el l-a batut pe barbat pe umar si l-a intrebat: "Asculta, poti sa ma incluzi si pe mine in rugaciunea ta?"

 

Un om avea obiceiul ca in fiecare seara, la momentul de rugaciune, sa ia cu el ziarul. El citea anunturile de nasteri si se ruga pentru bebelusii veniti pe lume in acea zi. Citea apoi anunturile de cununii si se ruga pentru cuplurile tocmai casatorite. Citea si anunturile mortuare si se ruga lui Dumnezeu sa le dea mangaiere celor care tocmai au pierdut pe cineva. Este foarte mare numarul de persoane pe care putem sa le aducem la tronul harului lui Dumnezeu prin rugaciunea de mijlocire.

 

Capelanul Senatului Statelor Unite a fost intrebat odata: "Va rugati pentru senat?" "Nu", a raspuns el. "Ma uit la senatori si ma rog pentru tara."


Rugaciunea de "inaltare".

 

Acum catva timp, o sotie de preot scria ca foloseste rugaciunea de "inaltare" pentru o anumita persoana. Iata cum explica ea rugaciunea: "In numeroase randuri de-a lungul vietii am simtit o inaltare a spiritului care nu putea sa insemne decat un singur lucru: cineva se ruga pentru mine. Acest sentiment ma trimitea in genunchi pentru a ma ruga si eu pentru cineva. Nu incerc sa ii spun lui Dumnezeu de ce are nevoie respectiva persoana: stie El bine. Tot ce urmaresc este sa inalt acea persoana la Dumnezeu, sa simta iubirea Lui." Daca cineva nu s-a purtat frumos cu tine, inalta-l in prezenta lui Dumnezeu. Daca un copil este dificil, inalta-l la Dumnezeu ca sa fie imbratisat de El. Prieteni, dusmani, partener, vecini, liderii lumii - pe fiecare inaltati-i in prezenta iubirii lui Dumnezeu. Cine poate sa spuna cum ar arata lumea daca mai multi oameni ar face aceasta zi de zi?

 

O femeie casnica a gasit un nou mod de a se ruga pe cand calca haine. Se gandea la cate linii exista - linii de autobuze, linii de telefonie, linii vestimentare si altele. "De ce nu si o linie de rugaciune?", s-a intrebat ea. Si-a facut o astfel de linie cu o sfoara intinsa, ca pentru pus rufe la uscat. Doar ca pe aceasta sfoara-linie isi punea hartii cu numele cunoscutilor, ale celor bolnavi, ale celor aflati in necazuri. Si in timp ce calca, femeia se roaga pe rand pentru cate unul.

 

Sf. Ioan of Kronstadt scria: "Roaga-te pentru toti asa cum te-ai ruga pentru tine, cu aceeasi sinceritate si fervoare; priveste la infirmitatile si bolile lor ca si cum ar fi ale tale, la ignoranta lor spirituala, la pacatele si poftele lor, ca la ale tale, la tentatiile lor, la nenorocirile si intristarile lor, ca si cum ar fi ale propriei tale persoane. O astfel de rugaciune va fi acceptata cu mare bucurie de Tatal Ceresc, Tatal tuturor, a carui iubire nelimitata imbratiseaza toate fapturile."


Cineva se roaga pentru tine.

 

Poate ca simtiti ca atunci cand va rugati pentru altii, nimeni nu se roaga pentru voi. Va atrag atentia atunci sa nu uitati ca exista Cineva care mereu se roaga pentru noi: este acel Mijlocitor din ceruri care sta in fata tronului Dumnezeului Tata si se roaga pentru noi neincetat, Isus, Aparatorul nostru, care a varsat lacrimi pentru noi, care si-a varsat si sangele pentru noi, care se roaga pentru noi cum s-a rugat si pentru Petru, sa ramana tare in credinta.

 

Frank C. Laubach scria: "Majoritatea dintre noi nu vor intra niciodata in Casa Alba sa ii dea vreun sfat presedintelui. Probabil nici nu va avea timp sa ne citeasca scrisorile. Dar putem sa ii dam ceva ce este mult mai important decat un sfat. Putem sa il ridicam in prezenta lui Dumnezeu, sa il facem avid de intelepciunea divina, cel mai mare lucru pe care cineva il poate face pentru un semen. Putem vizita Casa Alba cu rugaciunea de mai multe ori pe zi si fiecare astfel de vizita va face un canal intre Dumnezeu si presedinte." ("Rugaciunea, cea mai mare forta din lume"). Cu adevarat, nu este loc in care rugaciunea sa nu poata sa ajunga, nici o usa de care sa nu poata sa treaca.

 

Laubach crede de asemenea in ceea ce el numeste rugaciunile "trase" in oamenii de pe strada, din autobuz sau de oriunde te-ai afla. El povesteste cum sta in autobuz si priveste imprejur pasagerii. Alege fata cea mai descurajata si tinteste cu rugaciunea spre ea, spunandu-i in minte de cateva ori: "Isus te va ajuta". "Tragand tir de rugaciuni intr-o persoana ce sta in autobuz, repetand 'Isus. Isus. Isus.' va avea in final efect: va fi ca si cum ai vorbi direct cu ea." Laubach povesteste cum privirea incruntata este inlocuita de un zambet datorita rugaciunilor si iubirii "trase" in oameni.


Exemple vii.

 

O impresionanta relatare despre rugaciunea de mijlocire a spus-o odata un alcoolic, ce fusese dus la spital acum cativa ani. Se afla intr-o camera cu alti trei pacienti, care nu faceau decat sa geama de durere. Cand a venit noaptea, el s-a rugat sa poata sa adoarma, dar gemetele continuau. Deodata s-a hotarat sa faca altceva: a inceput sa se roage pentru cei trei colegi de camera. "Fie ca Dumnezeu sa va dea pacea", spunea el soptind. Gemetele s-au oprit. "Mai mult", spunea alcoolicul, "ceva s-a schimbat si in mine. M-am simtit eliberat de tensiuni. M-am simtit liber." In scurt timp si-a revenit si a parasit spitalul.

 

Va voi impartasi o alta experienta ce a avut loc in propria noastra comunitate. Grupul de rugaciunea de vinerea se ruga pentru un credincios care trecea printr-o perioada foarte dureroasa si periculoasa dupa o operatie. Exact cand grupul era reunit in rugaciune, pacientul, care dormea, a simtit prezenta lui Dumnezeu cum nu o mai simtise pana atunci. I se parea ca un preot este langa patul sau, rugandu-se. Visul a fost atat de real, incat cand s-a trezit era mirat ca in camera nu mai era de fapt nimeni, decat el. Dar prezenta lui Dumnezeu pe care o simtise atat de clar a ramas cu el, si s-a dovedit benefica pentru acel moment al bolii lui. Mult mai tarziu am descoperit, povestind cu el, ca prezenta lui Dumnezeu o simtise exact cand grupul de credinciosi se ruga pentru el.

 

In 1938, un calugar a murit la Muntele Athos: arhimandritul Sofronie. Era un om foarte simplu, un taran venit din Rusia. Mult timp el a condus unul dintre atelierele manastiresti de pe Muntele Athos, unde tarani rusi veneau sa lucreze un an sau doi, dupa care mergeau cu banii acasa la familiile lor. Intr-o zi, un calugar l-a intrebat: "Parinte Sofronie, cum se face ca oamenii de la tine de la atelier lucreaza atat de bine, fara sa ii supraveghezi, pe cand noi petrecem atata timp urmarindu-i, iar ei continua sa ne insele?" Parintele Sofronie a raspuns: "Nu stiu. Pot doar sa va spun ce fac eu. Cand vin dimineata, inainte ma rog pentru acesti oameni cu inima plina de compasiune si de iubire pentru ei, iar cand intru in atelier am lacrimi de iubire in inima pentru ei. Ma duc apoi in chilie si incep sa ma rog pentru fiecare in parte. iar cand ziua se termina le spun cateva cuvinte si ne rugam impreuna, dupa care merg sa se odihneasca." Iata rugaciunea de mijlocire combinata cu iubirea si compasiunea sincera.

 
Folosirea eronata a rugaciunii de mijlocire.

 

Ca orice lucru bun, rugaciunea de mijlocire poate sa fie folosita gresit. Oricat de straniu ar parea, poate sa devina un mod de a ne spala pe maini de oameni. "Ma rog pentru tine" poate fi o scuza pentru a nu te implica. Asa dupa cum spunea cineva odata: "Eram singur, iar tu te-ai dus de langa mine ca sa te rogi pentru mine."

 

Trebuie sa subliniem aici faptul ca rugaciunea este un efort comun al lui Dumnezeu si al nostru. Odata ce ne-am rugat, trebuie sa cautam sa facem ca rugaciunile sa devina adevarate. Trebuie sa le sustinem cu toate fortele noastre. Nu are sens sa ne rugam ca cei singuri si tristi sa gaseasca mangaiere daca nu suntem noi dispusi sa facem ceva pentru acestia. Rugaciunea nu impinge toata munca spre Dumnezeu. Dumnezeu nu incepe sa ne ajute pana cand nu incepem noi sa ne ajutam. Doua scurte exemple ar putea sa ne ajute sa intelegem mai bine.

 

Un preot i-a cerut odata Papei sa se roage pentru sotia paralizata a unui prieten. "Putem face mai mult decat atat", a spus Papa. S-a urcat imediat in masina si i-a spus soferului sa mearga direct la casa femeii paralizate, unde a stat cu ea ceva timp si s-a rugat pentru ea, spre bucuria femeii si a familiei ei. Rugaciunea a fost combinata cu o vizita pentru a arata iubirea si atentia.

 

Un fermier sarac a avut intr-o zi un accident si si-a rupt piciorul. Aceasta insemna ca trebuia sa stea intins multa vreme, fara sa poata lucra. Familia sa era numeroasa si avea nevoie de ajutor. Cineva a organizat o intalnire de rugaciune la biserica, pentru aceasta familie. In timp ce oamenii se rugau in biserica lui Dumnezeu pentru acea familie, a batut cineva la usa. Usa s-a deschis si a intrat un baiat care a spus: "Tatal meu nu a putut sa vina seara aceasta la rugaciune, dar si-a trimis rugaciunile in aceasta caruta." In spatele lui era caruta plina cu rosii, cartofi, mere si alte de-ale gurii. Iata ce inseamna rugaciunea de mijlocire. Nu inseamna sa scapi de implicare. Te motiveaza sa ajuti persoana pentru care te rogi in toate modurile in care poti.


Traieste asa cum te rogi.

 

Un om s-a asezat seara in genunchi si s-a rugat: "Doamne, binecuvanteaza-i pe toti, veseleste inimile celor intristati si ridica din pat pe cei bolnavi." A doua zi s-a trezit si si-a vazut cu nepasare de viata, fara sa caute sa stearga vreo lacrima, fara sa vada ce face vecinul lui bolnav. Cand ziua s-a incheiat, omul s-a pus din nou sa se roage: "Doamne, binecuvanteaza-i pe toti". Dar pe cand se ruga, auzi o voce soptindu-i: "Opreste-te, fiinta ipocrita. Ai incercat sa binecuvantezi pe cineva astazi?" Binecuvantarea lui Dumnezeu se transmite prin mainile celor care ii slujesc Lui. Barbatul si-a ascuns fata in maini si a plans: "Iarta-ma Doamne, ca am mintit. Lasa-ma sa traiesc inca o zi, si voi trai asa cum ma rog."

 

Duminica a XVII-a dupa Rusalii, 5 februarie 2006

Lectura: Matei 15,21-28

pr. Anthony M. Coniaris

asp?predici=dum17drconiaris" target=_blank>profamilia.ro

.

18 Septembrie 2006

Vizualizari: 9432

Voteaza:

Femeia cananeianca si rugaciunea de mijlocire 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Newsletter

Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro