Despre metanii

Despre metanii

 

Despre metanii

 

Metaniile se impart in cele pana la pamant si cele pana la brau (inchi­naciuni); se cuvin facute, de obicei, la pravila de seara, inainte de a te linisti in somn. Cel mai bine este sa bati metanii inainte de citirea rugaciunilor de seara, adica sa-ti incepi pravila cu metanii. De la metanii corpul va obosi si se va incalzi usor, iar inima va intra in stare de zdrobire. Intr-o asemenea stare, nevoitorul se va ruga cu mai multa osardie, caldura si atentie. Va prinde un alt gust pentru rugaciune, cand ea va fi facuta dupa metanii.

 

Metaniile trebuie batute fara nici o graba, savarsind aceasta nevointa trupeasca cu plangerea inimii si cu tanguirea mintii. Cand vrei sa incepi, sa-ti pleci genunchii, sa-ti pastrezi trupul in cea mai evalvioasa pozitie: cea pe care trebuie sa o aiba robul si creatia divina in fata Domnului Dumnezeului lor. Apoi, aduna-ti gandurile din imprastiere si, fara nici un zor, rostind doar pentru tine, inchizandu-ti mintea in cuvant, zi cu inima zdrobita si smerita rugaciunea: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!"

 

Zicand rugaciunea, fa fara graba o metanie pana la pamant, cu evlavie si cu frica de Dumnezeu, fara a te aprinde; fa-o cu simtamantul celui ce se caieste si implora iertarea pacatelor sale, ca si cum te-ai afla la picioarele Domnului nostru Iisus Hristos, insusi. Sa nu alcatuiesti cu inchipuire fata sau reprezentarea Domnului, ci sa crezi ca El se uita la tine, la mintea si inima ta si ca rasplata ce ti se cuvine se afla in mainile Sale.

 

A crede ca L-ai vazut langa tine, fie si cu ochii mintii, pe Hristos in persoana este o amagire de neingaduit, care te poate duce la pieire, ca orice amagire de sine, dar credinta in omniprezenta lui Dumnezeu este un adevar sfant.

 

Batand din nou metanie pana la pamant, adu-ti intotdeauna trupul in stare de liniste si evlavie si zi iarasi fara graba, rugaciunea aratata mai inainte; rosteste-o inca odata si bate iarasi metanie, dupa cum am mai spus. Sa nu te preocupe cantitatea metaniilor. Indreapta-ti toata atentia spre calitatea rugaciunii, savarsite cu plecarea genunchilor. Facand abstractie de efectul spiritual, un numar mai mic de metanii produce asupra trupului un efect mult mai puternic, facute asa cum am aratat mai sus, decat un numar mai mare, facute la repezeala numai pentru a spori numarul. Experienta nu va intarzia sa o confirme.

 

Dupa ce te-ai trudit cu metaniile, treci la inchinaciuni pana la brau. Masura corectei indepliniri a inchinaciunii pana la brau este data de aple­carea mainii in jos, astfel incat sa atinga pamantul sau podeaua.

 

Ia-ti drept obligatie absoluta, ori de cate ori faci metanii si inchina­ciuni, o lucrare duhovniceasca prisositoare facuta cu atentie, fara zor, cucernic, cu dorinta de a arata pocainta inaintea lui Dumnezeu. Facand aceasta, nevoitorul va putea sa-si dea seama cate metanii suporta corpul sau intr-un rastimp nu prea indelungat. Scazand din acest numar cateva metanii pentru neputinta si crutare de sine in timp, calugarul isi va putea stabili, din ce a ramas, o pravila personala, zilnica, cerand apoi pentru ea binecuvantarea duhovnicului sau a altui calugar, mai mare in care are incredere si cu care se sfatuieste si astfel o va putea tine in fiecare zi.

 

Pentru zidirea duhovniceasca a preaiubitilor nostri frati nu vom pas­tra tacere asupra urmatoarelor: metaniile batute de dragul numarului, neinsufletite de o dreapta lucrare a mintii si a inimii sunt mai degraba vatamatoare decat de folos. Nevoitorul novice, facandu-le, incepe sa se bucure zicandu-si in sinea lui, asemenea cunoscutului fariseu din Evanghelie: "Iata, Dumnezeu m-a ajutat si astazi sa bat (de ex.) trei sute de metanii. Slava Domnului! Nu-i lucru usor sa bati astazi trei sute de metanii! Cine isi mai ia asupra-si o asemenea pravila!" Si asa mai departe. Trebuie amintit ca metaniile incalzesc sangele, iar sangele infier­bantat ajuta mult la intetirea activitatii mentale; ajuns intr-o asemenea stare sarmanul novice-nevoitor, fiindca nu are cunostinta de adevarata lucrare duhovniceasca, se lasa prins intr-o activitate cerebrala nociva, ganduri si amagiri de slava desarta, bizuindu-se pe izbanda lui" inchipuindu-si ca prin ea va spori duhovniceste. Nevoitorul incepator, lasandu-se prins in mreaja unor asemenea iluzii, nu se multumeste cu ele; insusindu-si-le, sadeste in sine patima pierzatoare a trufie fi. Iar aceasta se va manifesta curand prin judecarea in taina a semenilor si prin dorinta fatisa de a le da lectii. In chip vadit o asemenea dispozitie este un semn de ingamfare si amagire de sine.

 

Deci daca calugarul nu s-ar socoti pe sine mai presus de aproapele sau, n-ar cuteza in nici un chip sa-i dea lectii. La acest rezultat duce orice perfor­manta obtinuta in scop spiritual dar care ramane doar trupeasca; atunci cand aceasta nu se insoteste cu o intentie de pocainta si nu-si ia drept tel pocainta, ea ramane doar o performanta in sine si pentru sine. Adevarata sporire a nevoitorului consta in a se recunoste pe sine cel dintai dintre pacatosi.

 

"Un frate i-a spus cuviosului Sisoie cel Mare: "Vad ca mi-e gandul mereu la Dumnezeu". Cuviosul i-a raspuns: "Nu-i mare lucru ca gandul iti sta mereu la Dumnezeu; ar fi mare daca un calugar s-ar vedea mereu pe sine sub orice creatura".

 

Asa gandeau adevaratii slujitori ai lui Dumnezeu, adevaratii monahi. Un asemenea mod de gandire li s-a format prin lucrarea duhovniceasca corecta. Cand lucrarea duhovniceasca este corecta si performanta tru­peasca capata o foarte mare importanta, ca expresie a pocaintei si a smereniei. "Vezi smerenia si osteneala mea si-mi iarta toate pacatele mele" (Ps. 24, 19), striga catre Dumnezeu Sfantul David in rugaciune unind, in evlavioasa sa nevointa, osteneala trupului cu adanca pocainta si cu adanca inteleapta smerenie.

 

Asa trebuie sa gandeasca toti fratii crestini, fie ca sunt calugari, fie ca sunt mireni, luand exemplul adevaratilor slujitori ai lui Dumnezeu si strigand necontenit intocmai ca dreptul David.

 

Sfantul Ignatie Briancianinov

Pe aceeaşi temă

30 Ianuarie 2017

Vizualizari: 24651

Voteaza:

Despre metanii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact