Quo vadis

Quo vadis Mareste imaginea.

Quo vadis este un film despre crestinismul primar, putand foarte bine sa fie chiar un film realizat dupa fapte reale. Filmul vorbeste despre puterea care este invinsa de credinta, despre credinta care aduce dragostea si despre dragostea care a schimbat Roma din timpul lui Nero. Pe langa marele aport istoric si documentar al filmului, acesta infatiseaza si o poveste cutremuratoare de dragoste, intre tanara crestina Ligia si patricianul roman Marcus Vinicius.

„Quo vadis” este titlul unui roman istoric, scris de Henryk Sienkiewicz, in anul 1896. Romanul infatiseaza in chip minunat si deosebit de viu civizilatia din Roma si persecutiile suferite de crestini, in perioada imparatului pagan Nero, pe fundalul unei curate povesti de dragoste. Pentru opera lui literara, in anul 1905, autorului polonez i s-a decernat Premiul Nobel.

Titlul cartii, insemnand in limba latina „Unde mergi?”, face aluzie la o intamplare din cartea apocrifa „Faptele lui Petru”, datand din jurul anului 200. Potrivit acestei carti apocrife, datorita greutatilor si persecutiilor din Roma, Apotolul Petru a vrut sa fuga din oras. Pe cale insa, lui ii va aparea inainte Hristos, indreptandu-se spre Roma. Vazandu-L, Apostolul L-a intrebat: „Unde mergi, Doamne?”, intrebare la care Hristos a raspuns, zicand: „Merg in Roma, sa fiu rastignit a doua oara.” Intelegandu-si slabiciunea si frica, Apostolul se va intoarce in Roma, unde va si muri ca martir.

Filmul despre crestinismul primar - Quo vadis

Dupa cartea lui Henryk Sienkiewicz au fost turnate mai multe filme, in diferiti ani. Ultimul film realizat dupa cartea amintita este cel din anul 2001, ingrijit de catre regizorul polonez Jerzy Kawalerowicz.

Filmul "Quo vadis"

Actiunea filmului se petrece in Roma, in anul 64, in vremea domniei imparatului pagan Nero. Ofiterul roman Marcus Vinicius, care tocmai se intorsese dintr-un razboi din Asia Minor, ajunge acasa la unchiul sau Petronius, prieten al imparatului Nero.

Vinicius ii destainuie lui Petronius ca s-a indragostit de o fata frumoasa si misterioasa, pe nume Ligia, tanara crestina, de sorginte ligiana, pe care a intalnit-o in casa generalului Aulus Plaucius. Dorind sa-l ajute pe tanar, Petronius ii propune sa-i faca o vizita lui Plaucius. Acolo, Petronius realizeaza ca Vinicius are dreptate, hotarand astfel sa-l ajute pe nepotul sau.

Petronius pune la cale aducerea Ligiei in palatul imperial, la un mare festin in cinstea imparatului Nero. Vinicius va fi si el prezent la acest banchet, insa imbatat de bauturi si de muzica, se va aprinde de pofta asupra Ligiei. Ligia este luata de sus de pazitorul ei, Ursus, un barbat foarte puternic, de acelasi neam cu ea, care il va si lasa pe Vinicius fara cunostinta.

Ursus si Ligia se vor retrage in comunitatea crestina, unde vor ramane cat se poate de ascunsi. Vinicius cere din nou ajutorul unchiului sau, Petronius. Acesta din urma va apela la un om foarte vilean, pe nume Chilon, care o descopera pe Ligia in randul crestinilor.

Intr-o noapte, Vinicius si puternicul Kroton sunt condusi de catre Chilon intr-un cimitir din afara orasului, unde crestinii se adunasera spre a-l asculta pe Sfantul Petru. Tentativa de rapire le este impiedicata de catre acelasi ligian puternic, numit Ursus.

Ranindu-l pe Vinicius, Ursus il va lua cu el, in comunitatea crestina, spre a i se acorda ingrijirile necesarel. Aici, cei doi tineri se vor cunoaste mai bine, amandoi indragostindu-se definitiv. Cu toate acestea, Ligia se va feri inca o vreme de Vinicius, el nefiind crestin.

Vinicius, patrician roman pagan, se va converti la crestinism, in urma intalnirii cu Apostolul lui Hristos. In cele din urma, botezandu-se si el, cei doi vor primi binecuvantarea spre a se casatori. Abia dobandita linistea, cei doi vor intampina greutati de neinchipuit.

In nebunia si plictiseala lui, Nero va incendia Roma, aruncand vina pe crestini, care vor fi urmariti si persecutati in mod salbatic. Multimii romanilor li se promite pedepsirea celor vinovati in timpul unui spectacol public. O multime de crestini vor fi rastigniti si arsi de vii, o parte ajungand chiar in Coloseum, prada animalelor salbatice, spre deliciul nebun al romanilor dornici de "paine si circ”.

Ligia va fi si ea arestata de catre soldatii romani, urmand a fi aruncata la fiarele salbatice din Coloseum. Fiica cea mica a imparatului Nero, murind in chip necunoscut, duce la acuzarea Ligiei de farmece, in scurta perioada in care aceasta a sezut la palat. Aceasta se datoreaza geloziei pe Ligia a uneia dintre femeile de la curtea imparatului, care il iubea pe Vinicius. Astfel, imparatul o va pastra pe tanara crestina Ligia pentru sfarsitul sprectacolului.

Scena de la finalul filmului este monumentala. Puternicul ligian Ursus se lupta, cu mainile goale, cu un taur urias, pe spatele caruia sta legata tanara Ligia. Taurul va ramane fara suflare in mainile intarite de Dumnezeu ale ligianului. Castigand astfel multimea, impotriva vointei lui, imparatul se vede nevoit sa ii elibereze pe cei doi.
Finalul filmului este odihnitor, alte cateva mari schimbari de actiune avand loc.

Teodor Danalache

Quo vadis

Despre autor

Filme Crestine Filme Crestine

Editor
17 articole postate
Publica din 10 Februarie 2011

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 12233

Voteaza:

Quo vadis 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Simona IliasaPostat la 2011-02-27 19:55

    Minunat film. Merita vazut!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE