Sfintii Chiril si Metodie si culturalizarea slavilor

Sfintii Chiril si Metodie si culturalizarea slavilor

Sfintii Chiril (826–869) si Metodie (815–844) sunt praznuiti pe 11 mai. Ei sunt numiti "apostolii slavilor" pentru ca au tradus Sfanta Scriptura in limba slavona. Fratii Chiril si Metodie sunt cei care au creat alfabetul "glagolic", care vine de la slavonescul "glagol", in traducere - cuvant. Mai tarziu, alfabetul glagolitic, cu unele adaugiri ale ucenicilor, s-a dezvoltat in alfabetul chirilic.

Sfintii Chiril si Metodie, daruind slavilor un alfabet si cuvantul scris, au putut intari influenta culturala si politica a Bizantului in Balcani si Europa Centrala. Ca instrument de cultura, limba slava veche a avut o arie larga de raspandire, cuprinzand Marea Moravie (pe teritoriul Cehiei si al Slovaciei), Bulgaria veche, Serbia, Croatia si Rusia veche. Ulterior, aceasta limba a fost adoptata ca limba de cultura si in tari neslave, si anume in Tarile Romane si in Lituania.

Sfintii Chiril si Metodie

Sfintii Chiril si Metodie - Viata si lucrarea celor doi apostoli ai slavilor

Constantin (care si-a luat numele Chiril abia in ultimele luni de viata) si Metodie s-au nascut intr-o familie nobila din Tessalonic, Grecia. Fratii au invatat limba greca si probabil si limba slava, deoarece multi slavi migrasera spre sud, in Macedonia. Dupa moartea tatalui, Constantin s-a mutat la Constantinopol. Avea numai 14 ani atunci cand a calatorit spre Constantinopol impreuna cu familia unui inalt demnitar oficial. Mai tarziu a urmat cursurile universitatii imperiale beneficiind de unii dintre cei mai renumiti profesori ai vremii, printre care si Fotie, viitorul Patriarh al Constantinopolului (858-867, 877-888).

A devenit hartofilax (bibliotecar) la Sfanta Sofia iar mai tarziu profesor de filosofie la universitatea imperiala. A participat de asemenea in dezbateri teologice impreuna cu lideri bisericesti si invatati musulmani.

Metodie, intre timp, a fost numit conducator al unei regiuni in care se vorbea limba slava. Dupa cativa an in aceasta functie, s-a retras intr-o manastire greceasca din Bitinia (Asia Mica). Tot in acest asezamant monahal s-a stabilit si Constantin, in 855.

In 860, patriarhul ii va trimite intr-o misiune in randul cazarilor, o populatie care ocupa teritoriul situat in nord-estul Marii Negre. In drumul spre acest tinut, Chiril si Metodie au trecut prin localitatea Cherson, in apropierea careia o traditie spunea ca a fost omorat Sfantul Clement, papa al Romei intre anii 91 si 100. Astfel, Sfantul Chiril i-a cerut aprobarea arhiepiscopului Gheorghe al Chersonului de a cauta sfintele moaste. Acestea au fost gasite pe o insula din apropiere. La intoarceea de la cazari, Chiril a luat racla cu sfinte moaste si a dus-o la Constantinopol, iar ulterior, a daruit-o papei Adrian al II-lea, in timpul activitatii misionare in Moravia.

In 1863, Ratislav, ducele Moraviei, a trimis o cerere de ajutor imparatului bizantin, Mihail III. Poporul condus de acesta, vorbitor de limba slava, fusese evanghelizat de catre misionari veniti din Europa Occidentala. Acestia insa nu aveau o limba scrisa si nici organizare bisericeasca. Din acest motiv Ratislav a intrevazut un potential pericol in influenta politica si bisericeasca din partea triburilor germanice vecine. Spera ca ajutorul oferit de Constantinopol sa-i permita Moraviei sa ramana autonoma din punct de vedere politic si religios.

Recunoscand importanta acestei cereri, imparatul si patriarhul, Fotie, au hotarat sa-i trimita in misiune pe Metodiu si Constantin. In lunile de dinaintea calatoriei, Constantin a creat un alfabet pentru slavi. A format alfabetul din litere ebraice si grecesti (in forma sa finala, acest alfabet, chrilic, este inca folosit in rusa moderna si alte limbi slave moderne). Utilizand acest alfabet, Constantin a tradus in limba slava Evangheliile, iar ulterior Epistolele Sfantului Apostol Pavel si Psalmii lui David.

Spre sfarsitul anului 863, fratii au inceput misunea. Au navigat de-a lungul Greciei, continuand pe marea Adriatica spre Venetia, apoi au calatorit pe uscat spre Moravia, unde au fost primiti cu caldura. Activitatea lor a constat in pregatirea viitorilor clerici, predarea limbii slave scrise si traducerea cartilor liturgice.

Sfintii Chiril si Metodie

Clerul latinizat din regiune s-a opus vehement Liturghiei Slave. Potrivit acestora numai latina, greaca si ebraica puteau fi limbi liturgice.

Pentru a castiga sprijinul papei in activitatea lor, fratii au mers la Roma in 867. Pe drum, au petrecut cateva luni la sud de Dunare, in Panonia (Ungaria de astazi), unde un alt conducator slav, Kocel (r. 861– 874) i-a primit pe frati incredintandu-le un grup de tineri pentru a-i invata.

Cand fratii au ajuns in Roma, Papa Adrian al II-lea le-a oferit sprijinul legat de activitatea lor misionara. Acesta a binecuvantat totodata Liturgia in limba slava.

Dupa cateva luni, pe cand inca se aflau in Roma, Constantin s-a imbolnavit grav. Fratii au stat intr-o manastire greceasca, Constantin imbracand haina monahala. Tot acum a primit numele Chiril. In mai putin de doua luni avea sa treaca la cele vesnice.

Avand sustinerea papei, Metodie si-a continuat activitatea in Panonia, Moravia si Nitra. Dorind sa castige jurisdictia asupra acestor teritorii, papa Adrian al II-lea a trimis scrisori prin intermediul lui Metodie, aproband Liturghia Slava. In 969 papa l-a hirotonit pe acesta Arhiepiscop al Panoniei si Moraviei, avand catedrala la Sirmium (langa Belgrad, Iugoslavia). Decizia a intampinat opozitie din partea episcopilor vecini, Hermanrich de Passau, Adalwin de Salzburg, and Anno de Fresing, toti dintre ei activand in favoarea influentei politice si religioase a francilor in regiune. In 870, cu ajutorul lui Svatopluk, conducatorul din Nitra, au reusit sa-l aresteze pe Metodie, intemnitandu-l intr-o manastire in Swabia (sud-estul Germaniei). In 873, Papa Ioan VIII a ordonat eliberarea acestuia, reinstalandu-l in functie si reafirmand suportul papal referitor la Liturghia Slava.

Activitatea lui Metodie in randul slavilor se pare ca a dat numeroase roade, in pofida opozitiei din partea clerului franc si a lui Svatopluk, noul conducator al Moraviei. Acuzat de erezie, Metodie s-a aparat cu succes si a dobandit din partea papei Ioan al VIII-lea o bula care confirma ortodoxia sa, reafirmand autonomia diocezei sale,si autorizand in mod expres Liturghia in limba slava.

In timpul ultimilor ani ai vietii sale, Metodie a continuat sa intampine opozitie. Chiar si in aceste conditii, cu ajutorul a doi ucenici, a finalizat traducerea Bibliei in slava precum si pe cea a legilor civile si bisericesti.

Dupa moartea lui Metodie in 884, ucenicii sai au fost alungati de catre oponentii franci, gasind insa refugiu in sudul Poloniei, in Bulgaria si Boemia. Prin acestia, lucrarea  Sfintilor Chiril si Metodie a continuat, contribuind in mod fundamental la dezvoltarea Bisericii Ortodoxe si a culturii crestine slavone in estul Europei.

In anul 1980, papa Ioan Paul al II-lea i-a declarat pe Sfintii Chiril si Metodie patronii Europei, alaturi de Sfantul Benedict de Nursia, cu ziua de praznuire pe 14 februarie, dupa data din calendarul catolic.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

11 Mai 2015

Vizualizari: 22046

Voteaza:

Sfintii Chiril si Metodie si culturalizarea slavilor 5.00 / 5 din 3 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2015-05-11 10:34

    "În Bulgaria, aceşti sfinţi sunt sărbătoriţi pe 24 mai, ziua educaţiei şi culturii bulgare şi ziua literaturii slavone. În Republica Macedonia, 24 mai este cunoscută drept ziua Sfinţilor Chiril şi Metodie, iluminatorii slavilor. În Rusia, pe 24 mai se serbează şi ziua literaturii şi culturii slavone, iar în Cehia, 5 iulie este ziua misionarilor slavoni, Chiril şi Metodie".

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact