Imbulzitorul religios

Imbulzitorul religios

Marile sarbatori crestine aduc in atentia publicului, prin relatarile presei, o latura mai putin placuta a societatii: imbulzelile de la slujbele religioase. Care sa fie motivele aparitiei lor? Incep prin a observa ca, totusi, fenomenul in discutie nu este majoritar sau caracteristic comunitatilor crestine. Aparenta lui amploare se datoreaza tendintei unor canale media, care aleg sa centreze relatarea sarbatorilor in cauza exclusiv pe acest aspect. Nu se relateaza despre ce anume sarbatorim sau alte laturi ale acestor sarbatori, tendinta de tabloidizare pune accent, uneori intreaga stire, doar pe micul meci de rugby, starnit spontan, undeva in multime. Insa nici nu putem sa negam total inghesuiala punerii vanjoase a mainii pe sfintenie.

Fenomenul exista, fie si la scara mai mica decat relateaza presa. Chiar inclin sa cred ca nu depaseste imbulzeala de la deschiderea unor hyper-market-uri sau de la anumite campanii promotionale. Insa urmarile lui sunt, cu siguranta, mult mai mari. Riscul cel mai mare este acela ca unii credinciosi sa se sminteasca, vazand ce se intampla. Asa ca, pentru a intelege mai bine, in speranta unei diminuari, sa incercam gasirea motivelor ce genereaza „sfanta” imbulzeala. Dupa mine, ele sunt urmatoarele:

1. Racile din comunism. Daca ne uitam cu atentie la profilul celui ce se imbranceste, vom observa ca este de varsta matura, chiar spre varsta a doua, cu un nivel de educatie undeva intre scoala profesionala si postliceal dar si cu obsesia, dobandita la cozile ceausiste, de a apuca sa puna mana pe obiectul imbulzelii (agheasma, ramuri de salcie, pasca, untdelemn sfintit etc.). Cine n-a cunoscut galantarele comuniste n-are de unde cunoaste acest demon social al riscului de a sta la coada si a auzi: “Nu mai avem! S-a terminat!”. El era capabil sa starneasca adevarate lupte „de clasa”, fiecare descurcandu-se cum putea: unii practicau „datul pe sub tejghea”, altii se luptau vartos peste tejghea.

2. Slaba educatie religioasa, cu tendinte spre superstitie si credulitate. Imbulzitorul n-are de-a face cu imblanzitorul, care ar trebui sa fie rezultatul participarii la o slujba religioasa. Dimpotriva, pentru el viata nu este decat un camp de lupta si nu doar in sens metaforic sau duhovnicesc. El imbulzitorul intelege doar in sens fizic mesajul lui Hristos: “Din zilele lui Ioan Botezatorul pana acum imparatia cerurilor se ia prin straduinta si cei ce se silesc pun mana pe ea.” In traducerea IPS Bartolomeu Anania, lucrurile sunt si mai explicite: “…imparatia cerurilor se ia prin asalt, iar cei ce dau asaltul o cuceresc.” Prin urmare, imbulzitorul are doar o perceptie materiala asupra realitatilor duhovnicesti, asemeni celor care, intelegand eronat iconografia Judecatii de Apoi, isi inchipuie ca flacarile iadului sunt doar focuri materiale, sau ca diavolii sunt chiar niste monstri cu coarne, gheare si coada. Ca si cum n-ar fi de ajuns, unii dintre acesti imbulzitori sunt in stare sa te acuze de stricarea “traditiilor stramosesti”, in ciuda tuturor evidentelor. Cazul recent al pseudo-icoanei de pe copacul de la Slobozia este elocvent. Credulii luau la rost, pe ton amenintator uneori, chiar si pe cei care sustineau ca presupusa icoana nu este o minune divina, ci doar o joaca pentru marketizarea pepenilor. Este adevarat ca orice icoana poate deveni facatoare de minuni dar.nu in orice conditii, conditia sufleteasca a inchinatorului fiind un factor important.

3. Lipsa de educatie civica. Crestinismul se fundamenteaza pe ceea ce noi am numi astazi “educatie civica” sau “bun simt”. Inutil sa mai spun ca imbulzelile mai mult alunga harul si sfintenia pe care ne straduim sa le dobandim prin materia sfintita la Biserica. Dar nici nu apucam sa ajungem aici. Din momentul in care te imbrancesti si te lupti cu semenul tau, nu mai discutam de har si sfintenie, ci, eventual, de egoism si agresivitate. Din pacate, unii dintre acesti imbulzitori sunt terenul perfect pentru a semana semintele urii, fanatismului sau extremismului religios si, in general, pentru construirea unei mase sociale de manevra. Aceasta deoarece mai apare un motiv.

4. Spiritul de turma. Conform psihologiei maselor, pentru a avea o miscare de o oarecare anvergura, sunt suficiente doua conditii: cativa lideri sau instigatori ai multimii si o multime in care majoritar sa fie profilul omului manipulabil. Asta o stiu toti organizatorii de false proteste. Aici nu avem de-a face cu nici un protest, dar asta nu inseamna ca spiritul de turma dispare. El doar se reprofileaza: este suficient ca doi-trei sa agite spiritele prin multime, ca imediat se vor gasi alti cativa care sa continue agitatia, eventual sa o propage mai departe in multime. Celebra intrebare: “Cine impinge?” nu va avea vreodata un raspuns punctual, deoarece spiritul de turma genereaza rapid o masa de oameni care imping. In ea va fi greu de definit cine impinge si care este impins.

5. Lipsa de traire religioasa autentica. Imbulzeala n-ar fi posibila daca participantii la ea n-ar suferi de o grava lipsa de traire a credintei. O spun cu regret. Unde este duhul de rugaciune la o slujba daca, imediat dupa terminarea ei (uneori chiar inainte de final) imbulzitorii trec la imbranceli si vociferari? Un om evlavios, care incearca sa patrunda in universul spiritual propus de slujbe, niciodata nu se va grabi sa fie primul la imbulzeala, mai cu seama ca stie sigur ca se va produce. Iar la acest capitol ar fi bine sa se faca mai auzita.

6. Vocea clerului. Personal, mi-as dori ca la evenimentele la care stim ca exista riscul producerii de imbulzeala, noi, clericii, sa fim mai fermi in fata propriilor credinciosi, tocmai pentru a-i feri de toate ispitele de mai sus. Clar, ferm, cu blandete, trebuie sa le explicam bine paguba sufleteasca si sociala pe care o produc. Posibil ca nu intotdeauna sa functioneze aceasta tactica. De aceea, este necesara atunci si prezenta fortelor de ordine. Sunt unii imbulzitori care, efectiv, sunt rupti de realitatea inconjuratoare. Nu aud si nu vad nimic din ce se intampla in jur, toata atentia lor fiind concentrata pe ceea ce au de pus mana. Dar asta nu inseamna sa renuntam la a-i sfatui, atentiona si indrepta, pentru ca noi, clerici, suntem cei ce avem primite aceste suflete in grija.

Nu putem sa ne transformam in niste slujbasi de rutina, ascunzandu-ne sub falsul argument ca “oricum, nu te aude nimeni”. Imi aduc aminte ce stire buna de presa a fost, prin 2011, avertizarea Patriarhului cu privire la “molima” folosirii telefoanelor mobile in timpul slujbei. Astfel de mesaje, repetate intr-un anume ton parintesc de catre noi, clericii, ar avea, poate, eficienta sporita in diminuarea unor manifestari nedorite la slujbele religioase. Chiar daca raspunsul nu va fi imediat. Educatia presupune timp si staruinta, chiar cu riscul unor declinuri trecatoare. Chiar eu am patit-o. Odata nici n-am apucat bine sa spun “Fratilor, nu va inghesuiti, ca vom pierde linistea si bucuria sfinteniei” (era ideea centrala), ca imbulzitorii erau deja asupra mea.

Din preotul care le sfintisem apa, ajunsesem obstacolul din drumul catre agheasma. Am fost atat de imbrancit de proprii credinciosi, incat am fost luat pe sus, la propriu. Anul urmator, am pus garduri de la Jandarmerie. Imediat mi-am dat seama cine erau imbulzitorii, pentru ca se apucasera sa vocifereze ca gardurile nu-i lasa sa ajunga la agheasma. De parca nu pentru ei erau.atat gardurile, cat si agheasma.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 10 Decembrie 2025

Pe aceeaşi temă

06 Ianuarie 2014

Vizualizari: 1184

Voteaza:

Imbulzitorul religios 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 71.00 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 80.00 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact