Impotriva “spitalizarii” Bisericii

Impotriva “spitalizarii” Bisericii

Sunt multe voci astazi care sunt de parere ca Biserica ar trebui sa-si revizuiasca atitudinea, si “sa se puna pe treaba” in scopul prioritar al ajutorarii semenilor: saracilor, bolnavilor, copiilor neajutorati etc. “Vocile” i-ar permite Bisericii si rugaciunea si viata liturgica, dar in plan secund, in paralel cu “misiunea sa” cea mare si adevarata.

Care ar fi deci, dupa acesti “binevoitori”, aceasta “misiune” pe care o traseaza Bisericii? Sa aduca bunastarea lumeasca acolo unde ei si statul nu pot si nu vor s-o faca. Sa faca Biserica ceea ce ar trebui sa faca ei in imediata lor apropriere, si statul la nivelul intregii tari. Faptul ca nici ei si nici statul nu fac aceste lucruri, este motivul pentru care aceste voci sunt pline de ipocrizie, de fatarnicia celor care nu-si vad barna din ochii proprii, dar se pretind vindecatori ideologici ai problemei paiului din ochii tuturor celorlalti.

Vocile ridica insa o problema interesanta in ce priveste relatia dintre Biserica si oameni. Problema este interesanta pentru ca in aceasta privinta sunt doua abordari. Prima abordare este a credinciosilor, adica a membrilor Bisericii, care vad in Ea pe Maica lor, Corabia mantuirii care are ca scop sa-i duca la “liman”, in viata vesnica. Pentru ei, lumea in care traiesc este trecatoare, si toti oamenii sunt muritori si doar “pelerini” prin viata catre un scop mai inalt. A doua abordare este a necredinciosilor (inclusiv a celor cvasi-credinciosi), pentru care Biserica este doar o institutie in fond ca oricare alta. In Biserica ei vad doar o abominatie istorica, un clericalism amagitor ridicat la proportii mondiale. Pentru ei, lumea este scopul imediat, real si concret. Viata de zi cu zi, sanatatea, ajungerea la ziua de maine, indepartarea bolilor, a frigului si a foamei sunt realitatea cea mai inalta si singurul scop pentru care merita sa lupti.

De aici si conflictul in care se afla, totdeauna, Biserica si lumea. Ele sunt, asa cum spunea Parintele Rafail Noica, intr-o tensiune permanenta, pana la sfarsitul lumii. Biserica doreste, ca si Dumnezeu, “ca toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina”, considerand ca “aceasta este viata vesnica”: cunoasterea lui Dumnezeu si a lui Iisus Hristos. Ca atare, Biserica incearca din rasputeri sa se extinda in sufletele tuturor necredinciosilor, a celor ce, constinent sau inconstient, refuza prezenta ei.

De cealalta parte, lumea doreste si ea sa se extinda si sa inghita in ea Biserica, sa o introduca in marele ei malaxor in care toate nazuintele, toata spiritualitatea, toata constiinta omeneasca se indreapta inevitabil catre un singur scop final: lumea insasi. Pentru ca in ultima analiza, daca se dezlipeste de Dumnezeu (si s-a dezlipit!), lumea nu mai poate avea alta ratiune de existenta intrinseca decat existenta ei insasi, supravietuirea ei in aceasta forma. De aici si filosofia ei fundamentala care nu poate fi alta decat hedonismul, divinizarea placerii, a saturarii pantecelui, a incalzirii trupului, a traiului imbelsugat si cat mai lung.

Realitatea acestei filosofii este motivul pentru care necredinciosii sunt atat de radical contra Bisericii, intrucat ea este un scandal, o nebunie: pentru ea nici satisfacerea foamei, nici incalzirea trupului si nici viata lunga nu sunt scopuri valide. Ea pe toate acestea le subsumeaza mai inaltului scop al eliberarii omului tocmai de aceste necesitati. La adevar, ea tocmai impotriva acestora lupta. Ea ii cinsteste pe unii care nu mancau cate o saptamana, pe altii care au trait zeci de ani pe stalpi, iar la baza credintei sale se afla Unul care, complet nevinovat si fara sa fie silit de cineva, de bunavoie si-a dat viata in cele mai groaznice chinuri pentru “fratii Lui mai mici”, care sunt chiar membrii Bisericii si ai omenirii.

De aceea Biserica trebuie sa pastreze un echilibru foarte clar intre misiunea ei adevarata si lucrarile ei lumesti, asa cum a facut si Sfantul Vasile cel Mare, cel care a fost intemeietorul primelor spitale si azile organizate (“Vasiliada”, despre care – sic! – niciuna dintre aceste “voci” nu mentioneaza nimic), dar care a prioritizat totdeauna lupta pentru Ortodoxie, pentru marturisirea adevarului, chiar impotriva puterii lumesti la cel mai inalt nivel imaginabil (Imparatul Imperiului Roman).

Desigur, Biserica trebuie sa faca – si face – cat mai multe pentru cei aflati in suferintele de tot felul. Dar trebuie sa faca si mai mult pentru cei aflati in suferintele sufletesti, pentru ca ea este, in realitate, un “spital duhovnicesc”, asa cum au numit-o Sfintii Parinti din cele mai vechi timpuri. In ea, doctorii lucreaza cu uneltele duhovnicesti: rugaciune, cuvant, fapta buna. Toate, cu administrarea harului divin care coboara prin lucrarea Duhului Sfant si fara de care toate actiunile doctorilor nu sunt decat maimutareli formaliste. Iar daca nu isi pastreaza incordarea si concentrarea fizica si duhovniceasca la dobandirea si pastrarea acestui har, Biserica se usuca cu totul si din ea dispare tocmai sursa existentei ei. Pierzand Duhul Sfant, degeaba isi va umple curtile bisericilor cu spitale, ea isi va fi pierdut menirea ei adevarata; transformandu-se intr-o fundatie cartabila mai mare, pentru ea si pentru lume Dumnezeu nu va mai fi o realitate, ci cel mult o amintire.

De aceea Biserica trebuie sa reziste acestei ispite lumesti. Ea trebuie sa faca ajutorare dupa modelul Sfantului Vasile, care lucra la Vasiliada zi si noapte, pana la epuizare, mobilizand in sprijinul nevoiasilor toata Capadocia. Dar daca Vasiliada nu ar fi insemnat si viata bisericeasca autentica, daca in acele spitale si azile nu s-ar fi auzit mai mult vocea lui Dumnezeu decat cea a medicului, cu siguranta Marele Vasile ar fi inchis-o, oricat de draga i-ar fi fost. Pentru ca nu exista suferinta mai mare decat ca durerea si nevoia fizica sa inabuse si sa anihileze aspiratia si lucrarea duhovniceasca. Fara aceasta din urma, fiinta noastra aluneca, in culmea sanatatii trupesti, catre neant.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

23 Aprilie 2014

Vizualizari: 2792

Voteaza:

Impotriva “spitalizarii” Bisericii 4.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Ciprian Negoita Postat la 2014-03-14 11:29

    Frumos si la obiect spus. Felicitari!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact