Ortodoxia ca mod de viata

Ortodoxia ca mod de viata

Nu stiu sa existe o alta descriere atat de simpla si totodata atat de cuprinzatoare a credintei Ortodoxe, ca aceea de a fi un mod de viata in Biserica lui Hristos. Ortodoxia nu poate fi caracterizata numai de un mod particular de a gandi deoarece menirea Bisericii nu este aceea de a pregati si forma ganditori religiosi, ci de a ne curati, a ne sfinti, a ne face partasi vietii dumnezeiesti si Imparatiei.

In Biserica suntem chemati asadar la o dubla marturisire a credintei prin cuvant si prin fapta, Ortodoxia impletindu-se, in chip minunat in viata crestinului, cu Ortopraxia. Pana si natura dihotomica a omului, suflet si trup, arata indoita lucrare a persoanei umane, intelegatoare si faptuitoare.

Viata liturgica a Bisericii s-a dezvoltat de-a lungul timpului astfel incat sa preschimbe omul intreg, suflet si trup, in “templu al Sfantului Duh”. Toate randuielile si Tainele Bisericii nu sunt decat participare la viata dumnezeiasca prin unirea cu Hristos in Duhul Sfant. Prin toate acestea omul este facut partas vietii dumnezeiesti ca unul ce se afla madular al Trupului lui Hristos (Biserica).

Auzim in Liturghie, “ale Tale dintru ale Tale , Tie aducem de toate si pentru toate”, auzim de multe ori si “toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam”. In Biserica, omul isi explica taina existentei ca pe un dar. De aceea, i se pare firesc sa il intoarca lui Dumnezeu in virtutea aceluiasi dialog al iubirii.

Dumnezeu L-a dat pe Fiul Sau spre moarte pentru viata lumii pentru ca si noi sa putem trai si muri pentru El. Aceasta este marturia vietii crestine autentice in Biserica. Aceasta este marturia tuturor sfintilor si a celor ce au bineplacut lui Dumnezeu. Avem exemplul martirilor, al cuviosilor, al crestinilor de rand marturisitori care au vietuit astfel.

Omul din zilele noastre a ales sa nu-si mai inchine viata lui Dumnezeu, ci lumii. Nici lumea si nici timpul nu le mai jertfeste Domnului, ci siesi. Omul devenit astfel masura a tuturor lucrurilor a pierdut sensul trairii vietii pentru “un altul”. Omul, cu “masura” lui, a pierdut insasi esenta crestinismului.

Credinta crestina este redusa cel mult la o serie de invataturi morale, exterioare insa nevoilor sale existentiale reale. Acesta nu mai intelege vocatia comunitara a Bisericii. Este trist ca pana si in Biserica am ajuns sa intalnim indivizi.

Lumea ii propune omului contemporan o serie de alternative, nenumarate moduri de viata lumesti. Este de ajuns sa deschidem televizorul si, pe numeroase canale de televiziune, esti pur si simplu bombardat cu indicatii despre “lifestyle”, oferite in fel si chip. Acestea insa, fac omul mai frumos si mai sanatos decat numai la suprafata. Problema omului se afla in adancurile sale. Uratenia si boala omului tin de taina inimii sale.

Intr-o lume faramitata politic, economic si chiar religios, Biserica Ortodoxa isi savarseste peste veacuri lucrarea tainica, dupa porunca lui Hristos, pentru “ca toti sa fie una”. Dezbinarii lumii acesteia, ea ii propune  “Taina Unitatii”, Sfanta Euharistie. Asta pentru ca stie ca desi s-a insotit cu pacatul, omul creat, in fiinta lui, continua sa inseteze si sa flamanzeaza dupa “Cel necreat”. Este nefiresc ceea ce se intampla in prezent in biserici atunci cand Sfanta Euharistie este  primita  cu precadere de catre prunci si batrani, de parca numai acestia ar avea nevoie sa “guste din Izvorul Cel fara de moarte.”

In ochii multora, Biserica Ortodoxa este considerata traditionalista si invechita pe nedrept. In realitate, modul de viata pe care aceasta il propune omului, nu se adreseaza nici unor anumite grupe de varsta si nici doar unor anumite perioade istorice. Insasi viata Bisericii si  cea a membrilor sai, este acea buna vestire vesnica a mantuirii in Hristos.

Numai Biserica ne propune modelul de viata al Sfintei Treimi, ca una ce marturiseste ca numai aceasta viata este demna de noi, din moment ce am fost creati dupa Chipul dumnezeiesc si chemati la asemanarea cu Sine. De aceea, doar in cadrul eclezial, in adunarea Bisericii, invatam de fapt sa traim  cu adevarat, parcurgand in acelasi timp acest  drum de la Chip la Asemanare.  Dar nu numai invatam, ci chiar traim, pentru ca aici ni se ofera Viata.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

04 Noiembrie 2019

Vizualizari: 4744

Voteaza:

Ortodoxia ca mod de viata 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact