Ectenia catehumenilor mai este de actualitate?

Ectenia catehumenilor mai este de actualitate?

In Biserica primara, cei care doreau sa devina crestini erau catehizati inainte de a se boteza. Astfel, prin intelegem persoanele din trecut care se pregateau sa primeasca . Erau instruiti in adevarurile credintei si introdusi treptat in viata liturgica a Bisericii. Ei puteau participa la Sfanta Liturghie pana la inceperea rugaciunilor pentru prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele Domnului. Dupa ce se citea si talcuia Evanghelia, diaconii ii invitau pe catehumeni (pe cei chemati sa devina crestini) sa paraseasca biserica. Incepea o taina pentru care nu erau pregatiti. continua cu participarea doar a celor botezati.

Cu timpul, odata cu generalizarea , institutia catehumenilor a disparut. In aceasta situatie ne intrebam daca ecteniile catehumeniilor (pentru cei chemati) mai sunt de actualitate, daca mai este nevoie ca ele sa fie rostite astazi de preot, in cadrul Sfintei Liturghii.

Sunt persoane care sustin: „Nu stim pentru cine se roaga comunitatea atunci cand diaconul pronunta: „Rugati-va cei chemati Domnului”... Nu stim pe cine vizeaza diaconul sa paraseasca adunarea de rugaciune, cand spune: „Cei chemati (catehumeni) iesiti”... Cei chemati nu mai exista, iar Biserica se roaga in acest sens pentru cei pe care nu-i are in randul madularelor sale...”.

Pentru a intelege de ce e nevoie ca aceasta ectenie sa fie prezenta in , voi reda cuvintele Parintelui Dumitru Staniloae: „In sens restrans, chemati (catehumeni) sunt cei ce n-au intrat inca in Biserica Ortodoxa, dar in sens larg toti credinciosii sunt mereu chemati... Cum se poate impaca ideea ca toti credinciosii sunt in sens larg mereu chemati, cu faptul ca la sfarsitul primei parti a Liturghiei se spune: „Cei chemati iesiti... ca nimeni din cei chemati sa nu ramana”, ele pot fi intelese ca o invitatie adresata credinciosilor de a nu ramane in starea in care se afla, ci de a iesi din aceasta inaintand spre starea de credinciosi vrednici de a participa la aducerea jertfei euharistice, in sensul in care considera ca toata viata crestinilor este un sir de „epectaze”, un sir de „iesiri” si de „intrari”, de iesire de la trepte mai de jos si de intrari la trepte mai inalte.”

Dincolo de aceasta precizare a parintelui Staniloae, mentionez ca bisericile ortodoxe grecesti au exclus aceasta ectenie. Inalt Preasfintitul Bartolomeu Anania marturiseste ca „adevarul e la mijloc. Pe de-o parte, ecteniile pentru cei chemati nu-si mai au ratiunea rostirii; pe de alta, nici nu pot fi ignorate pe de-a’ntregul. A le ocoli nu e un pacat, a le rosti nu e un exces. Acolo unde in tipicul bisericesc exista alternative provenind din traditii diferite, se aplica regula arbitrajului: „cum va voi cel mai mare”.

Nu sunt eu in masura sa spun cum e mai bine. Insa, un lucru merita supus atentiei: nu putem lua drept criteriu „omul contemporan” pentru a afirma - crestinismul este invechit. In acest caz e bine sa luam seama la cuvintele Parintelui : „Cand se vorbeste despre un obicei sau o traditie invechita, este totdeauna necesar sa fim precauti si sa nu punem intrebarea in ce masura corespunde sau nu „contemporaneitatii”, ci in ce masura exprima prin sine, in crestinism, ceva vesnic si esential, chiar daca in aparenta pare invechit”.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

14 Iunie 2012

Vizualizari: 5079

Voteaza:

Ectenia catehumenilor mai este de actualitate? 4.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • malanca marcel Postat la 2009-06-24 17:19

    ectenia nu are nimic a face cu timpul sau actualitatea. are ratiunea ei si trebuie inteleasa din prisma faptului ca in biserica sunt si vor fi mereu catehumeni, indiferent de forma lor de manifestare. Sunt momente in istorie si vor fi in viitor cand se petrec increstinari masive. A fost cazul RUSIEI intr-un moment al istoriei si este acolo unde se trece de la ideologie ateista la crestinism, acolo undese se fac increstinari masive, acolo unde sunt f multe secte sau culte eterodoxe, acolo unde intoarcerea la Dumnezeu se petrece in chpuri diferite. Gasesc chiar inutila discutarea "actualitatii" ecteniei catehumenilor. Ea pur si simplu are ratiunea ei si se manifesta acronoligic. Cum ramane cu rugaciunile preotului din timpul acestor ecteni??? Nu e vorba doar despre ceea ce se aude ci si despre ce se spune in taina!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact