Mesageri ai muzicii ortodoxe romanesti

Mesageri ai muzicii ortodoxe romanesti Mareste imaginea.


Mesageri ai muzicii ortodoxe romanesti

Domnul Voicu Popescu este dirijorul Corului de Copii Radio dar si dirijorul Corului SOUND, infiintat pe langa Casa de Cultura a Studentilor din Capitala. Repertoriul variat al celor doua coruri include si muzica religioasa care, nu de putine ori, a contribuit la succesele obtinute in tara si peste hotare, incantand publicul de pretutindeni cu sonoritatile specifice spatiului ortodox. Corul SOUND a revenit recent de la un foarte interesant festival de muzica religioasa din Bulgaria. Dirijorul Voicu Popescu, a avut amabilitatea sa ne impartaseasca impresii de la acest festival:
 

Dirijorul Voicu Popescu

- Domnule Voicu Popescu, cate tari au fost reprezentate in festival si cum v-a primit publicul din Bulgaria?

- Festivalul s-a desfasurat la Pomorie, in Bulgaria, in zona Burgas, pe malul Marii Negre. A fost a patra editie a Festivalului International de Muzica Ortodoxa. Ne-am putut reuni aici coruri din Rusia, Belarus, Ucraina, Macedonia, Serbia, Grecia si, in sfarsit, Romania, cu o prima prezenta in acest festival, starnind mult interes pentru ca noi suntem singurii latini ortodocsi si aceasta se simte si in creatia romaneasca si chiar in modul de interpretare. Exista, desigur, in spatiul slav o scoala consacrata in ceea ce priveste sonoritatile liturgice. In Romania insa diversitatea este putin mai mare si sonoritatile sunt foarte diferite, incepand cu cele ale corurilor de copii, ale corurilor de seminar, pana la corurile mixte, corurile mari cum este Corul Patriarhiei, deci este o gama foarte variata de moduri de lucru si de repertorii. La Pomorie a fost pentru noi o experienta deosebita pentru ca am putut asculta formatii de mare valoare si, de asemenea, de o mare diversitate, de la coruri de baieti intr 8 si 12 ani pana la coruri mari cu sonoritate masiva dar si un cor de nevazatori, un cor care a produs o foarte, foarte puternica impresie atat prin calitatea interpretarii cat si prin situatia deosebita in care acei oameni urcau si coborau de pe scena, ajutati de semenii lor. A fost un moment de-a dreptul emotionant iar muzica, desigur, a facut ca valoarea muncii lor sa fie si mai apreciata.
 

Corul SOUND

Este interesant ca la trei sute de kilometri de Bucuresti se desfasoara un festival de o asemenea tinuta si le-am promis organizatorilor ca pentru anul viitor vor avea mai multe formatii si din Romania pentru ca este un loc in care se canta cu mult interes, cu multa daruire si prezenta in permanenta a IPS Ioanichie, Mitropolitul de Sliven, a facut ca totul sa fie la un nivel foarte inalt si din punct de vedere spiritual. A fost un moment liturgic deosebit, duminica 10 iunie, cand Liturghia festiva a fost condusa chiar de IPS Ioanichie si cand s-au reunit in aceasta Liturghie patru formatii diferite, una din Grecia, una din Bulgaria, una din Rusia si noi din Romania. A fost, zic eu, un moment inedit, poate un moment unic la o astfel de Liturghie. In ceea ce priveste cele trei seri de festival, in fiecare seara au evoluat cate zece formatii in fata unui public foarte atent si foarte educat. Acest public din Pomorie a fost pentru mine o mare surpriza pentru ca reactiona foarte diferit in functie de piese, de formatie si acesta era un semn ca publicul este unul avizat. Cele patru editii ale festivalului au creat probabil deja profilul unui public cunoscator de muzica ortodoxa. Prezenta noastra acolo a fost urmarita si de o echipa de la Radio Sofia care s-a aratat vadit interesata de creatia corala romaneasca. Am fost intrebati de muzica lui Gavriil Musicescu, a lui Paul Constatinescu si chiar de muzica lui Dan Voiculescu. Am fost intrebati si daca Biserica Ortodoxa Romana permite compozitorilor contemporani sa se afirme atata vreme cat ei pastreaza ethos-ul muzicii ortodoxe. Se pare ca aici noi romanii avem un castig semnificativ pentru ca am observat ca formatiile participante aveau repertorii care se opreau undeva la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, ceea ce inseamna ca nu peste tot Biserica ofera o deschidere, pentru ca sa reuseasca sa se afirme si compozitorii care pastreaza spiritul muzicii ortodoxe folosind insa un limbaj mai adecvat vremurilor noastre. Cred ca ar trebui sa avem o participare romaneasca mai mare la acest festival in anii care vin.

Corul SOUND

- Este acum prilejul sa vorbim mai mult despre Corul SOUND si despre alte succese ale sale. Cand a inceput activitatea acestui cor si cum v-ati apropiat de muzica religioasa?

- Este un parcurs interesant avand in vedere ca in 1994 am inceput cu un grup de tineri, la Casa de Cultura a Studentilor din Bucuresti, sa facem ceva de suflet, pentru bucuria noastra, fara sa ne propunem o activitate artistica deosebita. A fost o pornire simpla a unor oameni care doreau sa cante. Rasunau inca in memorie sonoritatile pline de viata ale grupului SONG, renumitul grup coral care-si desfasurase activitatea tot pe langa Casa de Cultura a Studentilor. Si poate ca acei tineri care si-ar fi dorit sa cante in SONG, de-acum nu mai aveau unde sa se duca. I-am gasit acolo dornici sa cante pentru placerea lor. Asa a luat fiinta grupul SOUND. Dupa o vreme, am simtit ca valoarea grupului incepe sa creasca si, in 1997, am facut prima "descindere" peste granita, am mers direct in Marea Britanie, intr-un prim turneu artistic iar in 1998 ne-am propus sa participam la un concurs international de muzica religioasa la Noyon, in regiunea Picardie din Franta. Acolo ne-am confruntat la modul cel mai serios cu formatii redutabile, cu coruri de catedrala cum este cel din Reykjavik, din Islanda sau din diverse capitale culturale. Ne-am trezit dintr-o data in situatia de cor laureat fara a ne propune prea mult acest lucru, cu toate ca in comisie era o personalitate, Edward Higginbottom, dirijorul corului de la New College Oxford. Acest cor are o traditie de secole, inca de la infiintarea Colegiului in 1379. Este o formatie redutabila, iar acest dirijor a constatat ca nu ne poate departaja de o formatie de mare vocalitate asa cum era cea din Reykjavik si ne-a dat premii egale. Am venit laureati de-acolo si de-atunci am prins curaj si ne-am afirmat in diferite alte competitii cum ar fi cea din 2005 de la Preveza - Grecia unde am obtinut medalia de aur, prima medalie de aur obtinuta de o formatie corala romaneasca in acest concurs. Au mai fost formatii romanesti care au ajuns acolo si au urcat in top dar o medalie de aur pana la noi nu a fost cucerita. Ne-am bucurat si am adus-o acasa si ea reprezinta un semnal ca trebuie sa incercam, trebuie sa mergem in competitii internationale pentru ca altfel nu ne recunoaste lumea. Anul acesta am decis sa mergem la Pomorie pentru ca simteam ca suntem intr-un moment de reflectie si cred ca acest lucru ne-a ajutat foarte mult. Tinerii din Corul SOUND au venit foarte entuziasti ascultand formatii dintr-un spatiu pe care pana acum nu l-au simtit, nu l-au vazut. Noi, in destul de multele iesiri in strainatate, am avut contact cu foarte multe formatii dar acest spatiu slav, cu valorile lui bine reprezentate in festival, nu ne-a fost prea bine cunoscut. Acum am invatat si noi cate ceva si sper ca acest lucru sa ne foloseasca.
 

- Ce ati prezentat la festivalul din Bulgaria?

- Exclusiv muzica romaneasca. Am vrut sa facem un arc peste timp si am inceput cu muzica din secolul al XIV-lea, am inceput cu Filotei Monahul (Pripeala), am venit apoi mai aproape la muzica lui Gavriil Musicescu, Nicolae Lungu, Gheorghe Cucu, Paul Constantinescu si Dan Voiculescu, compozitor contemporan. Zic eu ca am reusit, in spatiul de 30 de minute afectat prezentei noastre in festival, sa facem un parcurs suficient de elocvent pentru ca publicul si organizatorii festivalului sa inteleaga care este starea de spirit a muzicii ortodoxe romanesti.

- Domnule Voicu Popescu, dumneavoastra dirijati si Corul de Copii Radio. In ce masura se regaseste muzica religioasa si in repertoriul acestui cor?

- Sa stiti ca, de-a lungul anilor, am putut proba forta expresiva a muzicii corale ortodoxe romanesti pentru ca am avut intotdeauna in deplasarile noastre un modul, sa spunem, de piese religioase care automat faceau parte din repertoriul nostru si aici era momentul de castig maxim in relatia cu publicul de-afara. Nu pot sa uit momentele cand cantam "Podobia" lui Paul Constantinescu, respectiv "Minune prea mare" din Oratoriul de Craciun sau "Doamne, auzi glasul meu" de Nicolae Lungu, nemaivorbind de "Tatal Nostru" al lui Dragos Alexandrescu , lucrari care produceau o emotie foarte puternica si, nu de putine ori, la astfel de momente am putut observa oameni cu ochii in lacrimi si oameni care, dupa aceea, spuneau ca "Tatal Nostru", de exemplu, nu avea nevoie sa fie tradus sau chiar daca ei n-ar fi stiut ca este "Tatal nostru" ar fi simtit ca este rugaciunea fundamentala a crestinismului. Deci oameni cu educatie deosebita au inteles in ce zona a sufletului opera aceasta muzica. Ne-am bucurat intotdeauna sa fim promotorii muzicii romanesti si mai ales ai muzicii religioase pentru ca aici se afla foarte multa vibratie, o vibratie puternica pe care Biserica noastra a stiut sa o pastreze atat de bine. Anul trecut, de exemplu, la un festival de inalta tinuta "Voci d'Europa", la Porto Torres in Sardinia, am prezentat de asemenea monodii bizantine si muzica religioasa in trei gale ale festivalului si interesul publicului si al specialistilor a fost maxim. Acolo stateam pe scena alaturi de formatii redutabile din Europa ca Dresdner Kammerchor sau formatii de adulti iar decizia conducerii artistice a festivalului de a inchide cu noi gala acelui festival, in ultima seara, a fost maxima apreciere. Si aici trebuie sa spun ca muzica noastra religioasa a avut un rol important in aceasta decizie.
 

Corul de Copii Radio

Ne pregatim pentru anul viitor pentru o participare de maxim interes, zic eu, pentru miscarea corala romaneasca. Este pentru prima data cand o formatie corala din Romania va concerta sub semnul Simpozionului Mondial de Muzica Corala. Este un eveniment care se petrece o data la trei ani, urmeaza a opta editie si pana acum nici o formatie corala din Romania nu a ajuns acolo. Noi am depus un dosar de candidatura in septembrie anul trecut iar in februarie, anul acesta, am primit confirmarea ca am fost desemnati in randul celor 24 de formatii selectionate din toata lumea pentru acest eveniment care va avea loc la Copenhaga intre 20 si 24 iulie anul viitor. Selectia a fost facuta de comitetul artistic prezidat de Eric Ericson, o personalitate a muzicii corale, un dirijor de renume (i se spune nasul dirijorilor de cor cameral din Europa), care a lansat in Europa concertul de muzica corala camerala si, iata, sub patronajul lui, un comitet artistic a desemnat Corul de Copii Radio in randul formatiilor care vor merge in Danemarca in 2008. Pentru acest lucru ne pregatim inca de pe acum si trebuie sa va spun ca in peisajul muzical romanesc pe care noi vom incerca sa il prezentam acolo, o pondere importanta o va avea muzica religioasa.

- Va multumesc si va doresc mult succes alaturi de cele doua formatii corale pe care le dirijati, Corul de Copii Radio si Corul Sound.

- Va multumesc si eu.


Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 9723

Voteaza:

Mesageri ai muzicii ortodoxe romanesti 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • bradita cirjaPostat la 2010-06-27 21:44

    felicitari........ as vrea sa vb si eu cu membrii corului........si eu sunt studenta la muzica............ as vrea sa cant intr-un cor mare

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE