Femei in structurile BOR


Biserica Ortodoxa Romana ar putea sa fie prima care sa aiba in structurile democratice de conducere si femei.

- interviu cu Preasfintitul Damaschin, episcopul Sloboziei si Calarasilor -

Reporter: Fiindca suntem in luna martie, cand este sarbatorita in mod aparte femeia in zilele de 1 si 8 martie si, totodata, o luna in care cea mai importanta sarbatoare crestina este Buna Vestire, cand o cinstim in chip deosebit pe Maica Domnului, va rog sa abordam in acest interviu cateva aspecte privind prezenta femeii in viata Bisericii.

PS DamaschinPS Damaschin: In primul rand, din punct de vedere teologic si religios nu exista deosebire intre barbat si femeie. O spune atitudinea Mantuitorului fata de barbati si femei, pentru ca El a avut ucenici si ucenice, nu a avut numai ucenici. Desigur ca au dominat barbatii, pentru ca aceasta era societatea si nu putea sa nu tina cont de o realitate a epocii respective. De aceea ucenicii cei mai apropiati sunt barbati. Dar vedem ca au fost si atatea femei in preajma Mantuitorului.
 
Crestinismul tocmai ca nu mai face aceasta deosebire intre barbati si femei, intre oamenii liberi si sclavi. Nu face deosebire esentiala intre persoanele respective, dar nici nu rastoarna brutal situatia nedreapta in care se afla societatea respectiva, ci cauta ca invatatura noua pe care o da sa duca la schimbari in timp, schimbari care intr-adevar au si avut loc. Deci si barbatul si femeia isi au loc in Biserica, toti sunt madulare ale trupului tainic al Mantuitorului. Nu poti sa spui ca piciorul e mai de necinste decat mana sau decat ochiul. Toate sunt necesare pentru un intreg. Ce-ar insemna sa fie numai creier? Sau o mana disproportionat de mare, pentru a se arata ca ea este mai importanta la un corp? Toate sunt necesare. Desigur ca, prin exercitare, unele se dezvolta mai mult decat altele. Iar altele, prin nefolosire se atrofiaza intr-atat incat sa nu mai stii daca exista sau nu.

Reporter: Am avut ocazia sa intalnesc in articole, studii sau simpozioane abordari privind rolul sau prezenta femeii in Biserica, toate laudative la adresa femeii, dar cu o abordare unilaterala. Nu se discuta problema complementar, a femeii si barbatului. In Biserica, ca si in familie, fiecare om este prezent ca persoana, care nu se poate epuizain roluri. De ce se abordeaza in simpozioane, in scrieri, numai rolul femeii?

PS Damaschin: Desigur ca acest lucru se datoreaza faptului ca in ultimele decenii a existat si exista o miscare feminista, o miscare a femeilor care socotesc ca sunt nedreptatite, ca societatea este dominata de barbati si ca nu li se recunoaste sau nu li se atribuie ceea ce li se cuvine. Acest lucru este si adevarat, in sensul ca, intr-adevar, femeia, in decursul timpului, nu a avut in societate aceleasi drepturi si atributii ca barbatul, iar in timpul din urma s-a ridicat pentru a-si obtine drepturile. Insa, cum se intampla de obicei, si in acest caz lucrurile sau actiunile respective au luat o dimensiune exagerata creandu-se si situatii care nupot fi acceptate. Aceasta miscare, care a avut loc mai ales in societatea apuseana, s-a repercutat si in sanul Bisericii, a avut reverberatii si are o influenta in societatea crestina, in special in societatea apuseana si, ca sa fiu mai precis, in societatea protestanta. Treptat s-a ajuns la exagerari in asa fel incat, spre exemplu, s-au creat versiuni ale Sfintei Scripturi prin care se contesta folosirea persoanei masculine pentru Dumnezeu si se foloseste o persoana ambigena, adica Dumnezeu El si Ea. Desigur ca acestea sunt exagerari. De asemenea s-a ajuns la hirotonirea femeii, in toate treptele clericale. In Biserica primara a existat treapta diaconitelor si astazi exista diferite interpretari asupra acestei trepte, in sensul ca unii considera ca aceasta treapta nu a fost de natura harica, ci doar in sensul propriu al cuvantului, de ajutator, slujitor in Biserica, iar altii socotesc ca nu a existat diferenta harica intre diaconita si diacon. Din punct de vedere ortodox, desi nu m-a preocupat aceasta problema, as vrea sa spun ca aceste exagerari sunt si in dauna societatii dar, mai ales, in dauna femeii. S-a ajuns ca unele femei sa dobandeasca un comportament de barbat, femeie androgenizata si toata lumea are de suferit.
 
Daca nu se vorbeste de barbat este pentru ca barbatul a fost si este socotit ca acela care trebuie sa-si indeplineasca indatoririle in mod special, este cel care trebuie sa asigure stabilitatea familiei, care trebuie sa ocroteasca femeia. Din punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe nu exista deosebire in fata lui Dumnezeu intre barbat si femeie, insa fiecare - barbatul si femeia - au fost creati de Dumnezeu si au o menire specifica, prin care se completeaza reciproc. Chiar daca, spre exemplu astazi, stiinta poate crea un embrion in laborator, acesta traieste astfel pana la un stadiu. Este nevoie apoi de o mama purtatoare. Apoi, este vorba si de anumite calitati speciale cu care a fost inzestrata femeia. Este vorba de spiritul matern, care nu poate fi egalat de barbat oricata dragoste si oricata pricepere ar avea acesta. Spiritul de sacrificiu este mult mai accentuat la femeie, atunci cand aceasta este normala si nu este alterata in fiinta ei. Biserica ortodoxa socoteste ca ceea ce Dumnezeu a lasat nu trebuie sa se schimbe radical, trebuie ca fiecare sa caute sa se desavarseasca in specificitatea sa, in calitatile native pe care le-a primit Rolurile sunt multiple si ale unuia si ale celuilalt. Si sunt complementare.
 
Daca exista astfel de studii, de simpozioane, acestea sunt o luare de pozitie fata de aceste curente de gandire feministe, pentru a spune care este conceptia Bisericii ortodoxe. Pentru ca, daca in realitate se intampla cu adevarat ca femeia sa fie decazuta din drepturile ei, datorita unor motive diverse: fie ca barbatul este mai puternic sau uneori sub influenta bauturilor alcoolice, ori chiar educat in acest sens in familie, astfel incat el sa afirme ca e capul familiei si sa se impune prin forta, indiferent de situatie deci, invatatura crestina nu recunoaste acest fel de relatie sau de comportament. Unde spune in Noul Testament ca daca femeia nu se supune barbatului trebuie sa fie pedepsita de acesta, fizic sau altfel? Nu exista acest lucru. Deci aceasta luare de pozitie a venit ca urmare a faptului ca Biserica ortodoxa, ca si cea romano-catohca, este acuzata ca nu ar acorda drepturi femeilor, mai precis ca nu se acorda dreptul de a fi hirotonite. De aceea teologii au cautat sa raspunda.

Reporter: Si care este, succint, raspunsul Bisericii ortodoxe?

PS Damaschin: Desigur ca exista un misionarism al femeii in societate, ea nu este exclusa de la activitatea in Biserica; in invatamantul teologic femeia poate fi profesoara si poate ajunge si profesor universitar; de asemenea femeile sunt asistente sociale si se cauta cu predilectie femeile, pentru ca ele au o sensibilitate mai deosebita in domeniul acesta si sunt mai credibile, mai devotate, mai eficiente. Dar femeia nu accede in structurile democratice de conducere, ci ajunge numai in comitetele parohiale. Pastrand invatatura si traditia statutului femeii in Biserica, fara sa se ajunga la o hirotonire a femeii in Biserica, socotesc ca femeia poate sa ajunga si in organele de conducere ale Bisericii, adica in Adunarea Parohiala, Adunarea Eparhiala si Adunarea Nationala Bisericeasca. Si spun acest lucru poate si datorita faptului ca sunt crescut intr-o Biserica socotita, din acest punct de vedere, cea mai democratica in ceea ce priveste organizarea sa.
 
Aceste structuri democratice, desi sunt create doar pentru a aproba hotararile in domeniul administrativ-economic, cultural si social luate de structurile clericale, au totusi o relevanta foarte mare. In primul rand datorita faptului ca, prin aprobarea si de catre laici a hotararilor luate in structurile clericale, aceste hotarari au fost insusite si de catre popor. Dupa aceea sunt importante prin faptul ca laicii pot sa ajute la implementarea hotararilor luate, pot sa aiba propuneri asupra modului de a se realiza mai eficient o hotarare, pentru clarificarea unor probleme puse in structurile clericale si chiar pentru propuneri de noi subiecte pe ordinea de zi.
 
Trebuie spus ca Biserica ortodoxa nu este o Biserica democratica, ci aristocratica. Insa Biserica Ortodoxa Romana a constituit aceste structuri democratice de conducere care asigura reprezentativitatea poporului in problemele administrativ-economice, culturale si sociale, caci ele nu au si nu pot avea atributii in probleme de doctrina, de invatatura, in cele clericale. Iar aceasta reprezentativitate o socotesc necesara intr-o Biserica de masa, cum este astazi Biserica ortodoxa, caci in Biserica primara relatiile dintre cler si credinciosi erau foarte stranse si nu se punea aceasta problema a reprezentativitatii.

interviu realizat de monahia Emilia Nistorescu

Baraganul Ortodox

26 Iulie 2012

Vizualizari: 5098

Voteaza:

Femei in structurile BOR 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE