Interviu cu PS Parinte Ciprian Campineanul

Interviu cu PS Parinte Ciprian Campineanul Mareste imaginea.

La Conferinta de la Viena a reprezentantilor statelor participante la Conferinta pentru Securitate si Cooperare in Europa, ca si la reuniunea de la Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a C.S.C.E. din 1990, statele prezente, printre care si Romania, au confirmat ca vor respecta drepturile omului si libertatile sale fundamentale, inclusiv libertatea de gandire, constiinta si religie sau convingere pentru toti cetatenii, fara nici un fel de deosebire.

Dar, pentru a fi operante, drepturile si libertatile fundamentale incorporate in conventiile internationale trebuie sa fie introduse in legislatia interna.

Ca urmare a acestor obligatii asumate de statul roman, Constitutia din 1991 cuprinde prevederi privind libertatea constiintei. Astfel, art. 29, la punctul 1, prevede: „Libertatea gandirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase nu pot fi ingradite sub nici o forma”. Punctul 3 al aceluiasi articol stipuleaza: „Cultele religioase sunt libere si se organizeaza potrivit statutelor proprii, in conditiile legii”, iar punctul 5 prevede: „Cultele religioase sunt autonome fata de stat si se bucura de sprijinul acestuia, inclusiv prin inlesnirea asistentei religioase in structurile militare, spitale, penitenciare si in orfelinate”.

Intemeindu-se tocmai pe ultima dispozitie constitutionala citata, Legea privind statutul cadrelor militare prevede, in articolul 29, litera „d”, ca pentru cadrele militare aderarea la cultele clericilor militari, numirea acestora, indatoriri si drepturi, raportul lor cu autoritatile bisericesti si militare etc.

In procesul de restructurare si modernizare a armatei romane, proces care religioase este libera, cu exceptia celor care, potrivit legii, contravin normelor de mentinere a ordinii publice, precum si a celor care incalca bunele moravuri sau afecteaza exercitarea profesiei.

Parlamentul Romaniei a adoptat „Statutul clerului militar si al asistentei religioase in armata”, care nu are alt scop decat acela de a asigura cadrul legal, in care se va desfasura aceasta activitate. Statutul respectiv are capitole distincte care se refera la constituirea, organizarea si activitatea clerului militar, selectionarea si pregatirea se afla in plina desfasurare si care a fost sursa celor mai variate pozitii (de acceptare, de critica mai mult sau mai putin virulenta, de aprobare fara rezerve sau de respingere apriorica), numeroase au fost elementele de montare ce s-au facut si continua sa se faca resimtite. In acest sens, un element il constituie si reintroducerea asistentei religioase in armata.

Stefan Popa: - Prea Sfintite episcop vicar patriarhal, istoria, si nu numai ea, ne spune ca Biserica si Armata au fost in raporturi de stransa si permanenta colaborare. Ce relatii exista intre cele doua institutii in prezent?

Episcopul Ciprian Campineanu: - Este un adevar tot mai mult constientizat faptul ca intre Biserica Ortodoxa si Armata au existat relatii de fratietate dintre cele mai bune, dintotdeauna. Cu atat mai mult, iata dupa 1990 cand dupa o sincopa de o jumatate de secol, s-a manifestat o dorinta sincera din partea ambelor parti de reluare a legaturilor dintre cele doua institutii de baza ale statului de drept.

- In anul 1996 au fost instalati primii 24 de preoti militari, dupa absolvire cursului in cadrul Academiei de Inalte Studii Militare, promotia "Episcop general de brigada dr. Partenie Ciopron". Va rog sa ne oferiti cateva detalii despre criteriile de selectionare a preotilor pentru cariera militara.

- E adevarat ca s-a pornit cu un numar relativ mic de preoti militari, dar anul 1996 a fost rodnic pentru noi ca am pus inceput bun pentru asistenta religioasa din Armata. Preotii au fost selectionati dupa criterii exigente. Am dorit, in primul rand, ca in aceste posturi sa fie preoti care au efectuat stagiul militar si care au o anumita experienta in pastoratie, oameni cu competente necesare slujirii intr-o astfel de institutie. Ulterior, numarul preotilor a crescut, iar criteriile au devenit mai exigente, astfel ca Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe a stabilit ca ei sa aiba cel putin doi ani de pastoratie la parohie si sa aiba abilitatile necesare slujirii in conditii deosebite, acolo unde exista anumite privatiuni si chiar riscuri.

- Prea Sfintite Parinte Episcop, Armata se caracterizeaza, in principiu, prin ordine si disciplina. Biserica, la randul ei, isi desfasoara activitatea dupa anumite legi, canoane, reguli. Se poate vorbi de o asemanare intre cele doua institutii?


- Da. Exista cel putin patru elemente comune la nivelul celor doua institutii, si anume: structura ierarhica; curajul; devotamentul; spiritul de jertfa. Mai putem adauga si nivelul de incredere pe care il au oamenii in aceste institutii, pentru ca Biserica si Armata se afla pe primele doua locuri in sondajele efectuate de specialisti in domeniu. In plus, atat militarii cat si preotii au la baza activitatii lor legi, regulamente, canoane, pe care sunt obligati sa le respecte intocmai.

- Militarul se pregateste pentru pace, dar si pentru razboi. Conflictul armat inseamna crima, moarte, durere. In ce masura se poate vorbi de o reabilitate in fata lui Dumnezeu a militarului credincios care participa la misiuni internationale, in zonele de conflict?

- In primul rand, as face o observatie, si anume, faptul ca menirea militarului este pentru aparare. Aceasta presupune, de multe ori, din pacate, si razboi. Noi il pregatim pe militar, care este in acelasi timp un crestin apartinator bisericii noastre, sa stie cum sa se apere in cazul in care teritoriul tarii este pus in pericol, cum sa apere patrimoniul si valorile culturale si spirituale ale neamului nostru. Biserica nu binecuvanteaza razboiul, insa ea se roaga si ii binecuvanteaza pe cei care apara patrimoniul national. Cuvantul patria vine de la pater, din limba latina, care inseamna, de fapt, mostenirea parintilor nostri, ceea ce presupune o mare incarcatura spirituala.

- Episcopia Armatei, care a functionat intre anii 1921-1948, cu sediul la Alba Iulia, a avut cel putin doua publicatii religioase: "Arma Cuvantului" si "Cuvantul Ostasului". Cand vom avea prima publicatie religioasa in Armata?

- Nu stiu cand, dar sper sa fie cat mai repede. Aceasta este o idee foarte buna, care a fost pusa in discutie la convocarea anuala a preotilor militari. Este nevoie, insa de o coordonare unitara si de implicarea tuturor celor care au pe langa zel si pricepere. Este necesara o publicatie militara cu tematica religioasa, in primul rand pentru informarea preotilor care activeaza in Armata despre hotararile Sfantului Sinod in legatura cu slujirea preoteasca. In al doilea rand, este necesara pentru informarea, marturisirea si propovaduirea cuvantului Evangheliei lui Hristos la credinciosii militari.

- Prea Sfintite Parinte Episcop, personal sunteti multumit de activitatea de asistenta religioasa desfasurata in domeniul militar?


- Sigur, in calitate de episcop responsabil de acest segment al asistentei religioase, in urma analizei facute cu preotii militari din structurile militare, pot spune ca sunt multumit, dar intotdeauna e loc de mai bine. Exista si o serie de probleme pe care noi le monitorizam, le avem in centrul preocuparilor noastre spre discutie, analizare si gasirea solutiilor de rezolvare. In primul rand, Patriarhia s-a implicat in problema incadrarii si salarizarii preotilor militari. Apoi, fiecare preot s-a implicat in construirea unui lacas de inchinare, si astfel putem spune astazi ca aproape fiecare unitate militara are o capela sau un loc de rugaciune. In alta ordine de idei, au fost preoti militari care au participat la diferite misiuni militare internationale, unde au obtinut rezultate foarte bune. Au fost realizate diferite intalniri, la niveluri chiar foarte inalte, cu capelani, cu reprezentantii armatelor altor state din U.E. si N.A.T.O. Imi aduc aminte acum de vizita deosebit de fructuoasa a comandorului Gary R. Pollit, capelanul sef al trupelor SUA dislocate in Europa si a locotenent colonelului Frank P. Mayernick, capelanul Bazei Aeriene SUA de la Ramstein-Germania, membru al Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Americane etc. De asemenea, pentru pregatirea si perfectionarea preotilor militari avem doua cursuri in cadrul Universitatii Nationale de Aparare "Carol I" din Bucuresti. Sper in continuare intr-o mai buna comunicare, colaborare si cooperare cu sefii structurilor militare din Armata Romaniei.

- Cu multumiri, Prea Sfintite Parinte Episcop Vicar Patriarhal si cu doririle de tot binele!


- Amin! Doamne ajuta!

Interviu realizat de Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
300 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

02 Noiembrie 2012

Vizualizari: 4742

Voteaza:

Interviu cu PS Parinte Ciprian Campineanul 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

ps ciprian campineanul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE