Sarutarea iubirii

Sarutarea iubirii

In primele secole, credinciosii isi dadeau in cadrul Sfintei Liturghii sarutarea iubirii. Aceasta sarutare mai este cunoscuta si sub denumirea de „sarutarea pacii”. Obiceiul sarutarii s-a pierdut cu timpul si a ajuns sa fie limitat doar la preoti in Sfantul Altar. In timpul sarutarii slujitorilor, la strana se canta: "Pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, Treimea cea de o fiinta si nedespartita".

In vremea acestei cantari, episcopul si preotii se inchina de trei ori in fata Sfintei Mese rostind "Iubi-Te-voi Doamne, vartutea mea, Domnul este intarirea mea si scaparea mea si izbavitorul meu (Ps. 17, 1) si saruta Cinstitele Daruri si Sfanta Masa. Dupa aceasta sarutare, isi dau unul altuia sarutul pacii pe umeri, strangandu-si mana dreapta. Sarutarea se da de trei ori in numele Sfintei Treimi, cel dintai spunand: "Hristos in mijlocul nostru”, celalalt raspunde "Este si va fi" iar cel dintai incheie "Totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor". In practica greceasca si slava, dupa sarutarea umerilor, preotii isi saruta reciproc si mainile.

Practica sarutarii Cinstitelor Daruri si a Sfintei Mese, se crede ca a fost introdusa ca un substitut al sarutului pacii la Liturghia savarsita de un singur preot.

In trecut, sarutarea avea loc la indemnul diaconului "Imbratisati-va unul pe altul cu sarutare sfanta!”, cuvinte pastrate pana prin secolele IV-V, inlocuite mai tarziu cu "Sa ne iubim unii pe altii, ca intr-un gand sa marturisim!".

Ritualul sarutarii pacii, asezat inaintea impartasirii, avea menirea de a ne descoperi ca nu putem intra in comuniune cu Dumnezeu, daca nu suntem uniti in iubire cu ceilalti membri ai Bisericii. In vechime, acest ritual descoperea ca fiecare apartine celuilalt si tuturor. Cel de langa tine nu mai era un strain sau un dusman, ci un frate.

Din fericire, mai sunt biserici unde putem intalni sarutarea pacii intre credinciosi. In unele biserici din Transilvania si la sud de Carpati, exista obiceiul ca cei tineri sa le sarute celor in varsta mainile. Aici sarutarea este urmata de imbratisarea lor, barbati cu barbati si femei cu femei.

"Constitutiile Apostolice", document liturgic din veacul al IV-lea, descrie acest ritual astfel: „Si clerul sa sarute episcopul, barbatii laici pe barbati, iar femeile pe femei. Copiii sa stea langa altar si un alt diacon sa-i supravegheze sa nu faca dezordini. Iar ceilalti diaconi sa umble si sa-i observe pe barbati si pe femei, ca sa nu faca zarva si nimeni sa nu faca semne din cap, sa susoteasca sau sa motaie...“ (VIII, 11). Motivul pentru care sarutarea pacii a disparut a fost acela al dorintei de a nu exista un moment de dezordine sau tulburare in timpul Sfintei Liturghii. Insa, in chip minunat ne-a fost dat sa intalnim mai multa liniste in bisericile in care se pastreaza acest ritual.

Faptul ca nu exista o hotarare a Sfantului Sinod care sa interzica aceasta sarutarea, dovedeste ca nu exista nici un impediment canonic pentru savarsirea lui.

Consideram a fi important ca in fiecare biserica sa existe acest ritual. Astfel, sarutul iubirii intre slujitori ar fi ferit sa ajunga un simplu gest, sec, lipsit de fond.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

17 Mai 2017

Vizualizari: 7338

Voteaza:

Sarutarea iubirii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact