Vasile Voiculescu - poetul isihast

Vasile Voiculescu - poetul isihast

Orice comentariu al poeziei voiculesciene ar trebui sa aiba ca motto ceea ce Voiculescu insusi a afirmat in "Confesiunea unui scri­itor si medic", in 1936: "Pregatirea stiintifica, studiile medicale, cunostintele de filosofie si tot castigul meu in celelalte domenii de cultura, arta literara, in loc sa ma departeze, m-au apropiat de credinta. Unilateral, as fi fost poate un ateu naiv, un simplist negatie. Cu cat mai poliedric, cu atat au avut loc pe unde sa strabata experiente con­crete, puncte de vedere noi, interferente doc­trinare, putinta de comparatii, lumina mai multa. Iar din toate, sinteza ca neaparat credinta trebuie sa stea la temelia spiritului omului normal."

Vasile Voiculescu este tipul poetului mist­ic, care refuza innecul existential. Chiar daca se intampla, sfortarea, incrancenarea, concentrarea eforturilor se va face tocmai in scopul depasirii momentului de declin. Toate experientele, inter­ferentele de doctrina l-au dus pe Vasile Voiculescu catre Ortodoxie, facandu-l sa afirme ca la cele doua laturi "de jos", "dimensiuni pasionale" - "bucuria si durerea" - trebuie adau­gata si o a treia "inaltimea, dimensiunea spiritu­alitatii" si, prin transfigurare, sa se treaca in "a patra dimensiune metafizica, in extaz si sfinte­nie".

Vasile Voiculescu

Marea deosebire este insa intre poezia religioasa a lui Nichifor Crainic si a lui Tudor Arghezi, pe de o parte si cea a lui Voiculescu pe de alta parte. Primul este un religios, ce da senzatia unui lirism programatic ce trebuie sa se sustina dogmatic in timp ce Arghezi este un religios de tip meditativ, in sensul ca refuza orice tip de ritual si se concentreaza numai in cugetare.

In schimb Voiculescu este un contempla­tiv. "Nici contemplatia lui insa nu are un sens comun; el nu traieste starea de extaz, inmanunchere a spiritului in propriul sau interior, o perpetua angajare in urcusul launtric, pana acolo unde se consuma Logodna contemplatiei noetice, punctul de intalnire si unire a omului cu Dumnezeu. (...) In faza ultima, poezia lui Voiculescu nici nu poate fi numita "de inspiratie religioasa, arta insasi devine rugaciune" (Valeriu Anania, "Din spumele marii").

Vom continua sa redam un fragment din propria-i confesiune, care ni se pare ca sintetizeaza cel mai aproape atitudinea lirica a poetului: "Domnilor, daca n-as fi ajuns medic, cred ca as fi fost preot. Cel mai placut joc al meu a fost de-a biserica. Nu o maimutareala si nici o batjocura, ci o reala si sincera practica copilareasca a marilor mistere."

Chiar si fara aceste ganduri declarate expres, poezia lui Voiculescu inseamna un urcus interi­or, spiritual, fiind "expresia cea mai inalta si mai pura a credintei si sentimentului religios din intreaga literatura romana. Nascut intr-un sat din judetul Buzau, Voiculescu este infuzat de credinta si pietate prin educatia primita de la parintii sai si inainte din crestinism unul din motivele majore ale poeziei sale, el il practica in viata de zi cu zi, daruindu-se cu fervoare rugaci­unii, meditatiei, cultului bisericesc si, mai ales, iubirii de aproapele." (Valeriu Anania)

Creatia lui Voiculescu evolueaza de la poezia de inspiratie religioasa (ca in volumul "Poeme cu ingeri") la poezia religioasa, mistica. Acest lucru se va intampla mult mai tarziu, in jurul anului 1950, cand poetul incepe sa frecven­teze reuniunile spirituale de la Manastirea Antim, initiate de Parintele Daniil, cunoscut sub pseudonimul de Sandu Tudor.

Poeziile sale se situeaza daca ar fi sa con­figuram un spatiu al sacrului intre Betleem si Golgota. Vasile Voiculescu declara ca versurile sale "coapte in cuptorul inimii" le varsa "ca pe un mir" la picioarele lui Dumnezeu.

Membru al "Rugului Aprins" a participat la intrunirile de la Manastirea Antim, o miscare declarata de rezistenta religioasa, o replica majora la asasinatul spiritual ce se pregatea dupa 1944, Vasile Voiculescu poate fi considerat un poet isihast, care a practicat "Rugaciunea inimii" sau "Rugaciunea lui Iisus".

Prof. Dr. Mihaela Platica-Trifu

Pe aceeaşi temă

04 Iulie 2012

Vizualizari: 17120

Voteaza:

Vasile Voiculescu - poetul isihast 4.50 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact