Pastorala la Invierea Domnului, IPS Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi

Pastorala la Invierea Domnului, IPS Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi Mareste imaginea.

+NICOLAE
din mila lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi
Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini,
pace si bucurie sfanta de la Hristos Domnul,
iar de la noi arhiereasca binecuvantare.
Prea Cucernici Parinti,
Iubiti Credinciosi,

Hristos a inviat!
In dimineata Invierii, dupa citirea Sfintei Evanghelii vestind aflarea mormantului gol de catre femeile mironosite si explicatia data de ingeri privind ridicarea Domnului din morti, cantam troparul Hristos a inviat din morti. Auzim intai vestirea evenimentului istoric relatat de primele martore, femeile mironosite si abia apoi ne vestim unii altora minunea Invierii.

Evenimentul istoric capata semnificatie vesnica prin aceasta vestire de-a lungul veacurilor pana la sfarsitul lumii.

Invierea Domnului este praznicul praznicelor si sarbatoarea sarbatorilor. Numim aceasta sarbatoare Sf. Pasti preluand numele sarbatorii iudaice Pesah, care inseamna trecere. Pentru evrei, Pastile insemna trecerea de la robia egipteana la libertatea fagaduita de Dumnezeu. Iar aceasta schimbare s-a implinit printr-o trecere efectiva prin Marea Rosie, sub calauzirea proorocului Moise, dupa multe pedepse suferite de egipteni pentru invartosarea inimii lui Faraon. Ultima dintre acestea a fost uciderea celor intai nascuti de parte barbateasca din famiile egiptenilor si salvarea celor din famiile evreilor. Ceea ce inseamna ca trecerea lor de la robie la libertate s-a implinit prin suferinta si jertfa omeneasca pentru neintelegerea poruncii lui Dumnezeu.

Invierea Mantuitorului este tot o trecere, dar nu numai o trecere de la o stare la alta, ci una ce zguduie asezarea insasi a fiintei umane, caci este trecere de la moarte la viata, dupa cum marturisim in cantarile de la slujba Utreniei: Ziua Invierii, popoare sa ne luminam! Pastile Domnului, Pastile! Ca din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cantam cantare de biruinta! Hristos ne-a trecut si pe noi din robia pacatului la libertatea de a fi fii ai lui Dumnezeu. Prin jertfa pe Cruce, Hristos ne-a castigat libertatea trecandu-ne de pe pamant la cer. Ne-a eliberat din moartea pacatului, din indepartarea de Dumnezeu si necunoasterea voii Lui si ne-a adus la viata comuniunii cu Dumnezeu izvorata din intimitatea de fii ai lui Dumnezeu dupa har. Hristos s-a pogorat intru cele mai de jos ale pamantului, in intunericul mortii, pentru a aduce la lumina pe cei ce asteptau rascumpararea, eliberarea din legaturile iadului si primirea vietii celei vesnice. Aceasta este prima trecere operata de Invierea lui Hristos: trecere a omului de la moartea necunostintei si indepartarii de Dumnezeu la viata izvorata din comuniunea cu Dumnezeu.

Al doilea sens al Invierii Domnului ca si trecere se refera la abolirea mortii ca si esec al existentei umane, ca si pecetluire a pacatului, a indepartarii omului de Dumnezeu. Marturisind Invierea din morti a lui Hristos afirmam ca moartea celui credincios nu mai semnifica sfarsitul vietii pamantesti, ci trecere din aceasta viata la o alta a comuniunii mai depline cu Dumnezeu. Viata pamanteasca nu se termina la mormant, crestinul nu trece in nefiinta cum spun necredinciosii, ci trece la o alta viata. La acest inteles dat mortii ca si trecere se refera Parintii Bisericii cand vorbesc de amintirea mortii ca si indemn la trezvie si lucrare a poruncilor lui Dumnezeu. Sf. Antonie cel Mare spune: Moartea de o va avea omul in minte, nemurire este; iar neavandu-o in minte, moarte este.

Dar mai exista si un al treilea sens al Invierii Domnului ca si trecere. Sf. Apostol Pavel vorbeste crestinilor din Corint despre acest lucru: Taina va spun voua: Nu toti vom muri, dar toti ne vom schimba. Deodata, intr-o clipeala de ochi la trambita cea de apoi. Caci trambita va suna si mortii vor invia nestricaciosi, iar noi ne vom schimba. Caci trebuie ca acest trup stricacios sa se imbrace in nestricaciune si acest (trup) muritor sa se imbrace in nemurire. (1 Cor. 15, 51-53). Trecerea noastra de la moarte la viata se va desavarsi la sfarsitul veacurilor cand cei morti vor invia, iar cei ce vor trai inca se vor schimba. Este vorba de o schimbare a trupurilor, de o trecere a lor de la stricaciune la nestricaciune, de la moarte la viata. Sf. Pavel vorbeste foarte clar de schimbarea trupurilor si de imbracarea lor in nemurire. La sfarsitul veacurilor, cand insusi Domnul, intru porunca, la glasul arhanghelului si intru trambita lui Dumnezeu, Se va pogori din cer (1 Tes. 4, 16) sufletul se va reuni cu trupul si impreuna se vor prezenta la judecata. Iar aceasta trecere, aceasta transformare de la sfarsitul veacurilor a persoanei umane vine sa dovedeasca Invierea Mantuitorului. Caci Sf. Pavel continua descoperirea acestei taine: Iar cand acest (trup) stricacios se va imbraca in nestricaciune si acest (trup) muritor se va imbraca in nemurire, atunci va fi cuvantul care este scris: "Moartea a fost inghitita de biruinta. Unde iti este, moarte, biruinta ta? Unde iti este, moarte, boldul tau?" (1 Cor. 15, 54-55). Biruinta vietii asupra mortii adusa de Hristos se va implini asadar la sfarsitul veacurilor cand trupul si materia se vor imbraca intru nemurire.

Iubiti credinciosi,
Prin Inviere, Hristos ne daruieste sansa nemuririi, a vietii vesnice. Prin botez, primim fiecare acest dar. Iar toata vietuirea crestina are sensul cultivarii acestui dar. Darul Invierii lucreaza o schimbare treptata, o trecere progresiva a crestinului de la moarte la viata. Trecerea se va implini, dupa cuvintele Sf. Pavel, la a doua venire a Domnului, la invierea intregii fapturi. Indemnul meu la acest praznic slavit este sa primim descoperirea Sf. Scripturi privind Invierea Mantuitorului si invierea noastra ca si trecere, in mai multe etape, de la moarte la viata, sa primim si sa facem lucrator darul Invierii, sa vestim tuturor ca, pe urma Invierii lui Hristos, si noi inviem la vietuirea cea adevarata.

Anul 2009 este si el unul aniversar caci se implinesc 80 de ani de la intemeierea Episcopiei Ortodoxe pentru romanii din America. Sa ne rugam Domnului celui Inviat sa ne daruiasca intelepciunea si puterea de a desavarsi in acest an planul unirii celor doua Eparhii Ortodoxe Romanesti de pe continentul american. Si sa aducem marturia noastra ca darul Invierii lucreaza si plineste toate cele de trebuinta.

Hristos Domnul sa va daruiasca lumina Invierii Sale dimpreuna cu pacea Sa si bucuria de a vesti lumii biruinta vietii asupra mortii!

Va imbratisez frateste in Hristos Domnul Cel Inviat si va urez Sarbatori fericite!
Hristos a inviat!
Al vostru frate intru rugaciune catre Dumnezeu,
† NICOLAE

Chicago, Praznicul Invierii Domnului, 2009
 

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1817

Voteaza:

Pastorala la Invierea Domnului, IPS Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE