Psihologia stoica

Psihologia stoica


Psihologia stoica

In psihologie stoicii sunt puternic influentati de Aristotel. Acesta distingea trei parti ale sufletului omenesc: sufletul vegetativ, senzorial si rational. Aceeasi impartire o gasim si la stoici : corp, suflat si ratiune."Corpului ii apartin senzatiile, sufletului instinc­tele, iar ratiunii principiile". Sufletul intrepatrunde intreg corpul ca un principiu activ viabil.

Stoicii au meritul de a fi studiat destul de amanuntit sentimentele si vointa. Ei intrebuinteaza pentru sentiment termenul "pathos", intelegand prin acest cuvant mai mult ceea ce astazi numim afect sau pa­siune. Definitia stoica a afectului este"un instinct nemasurat". Instinc­tul este genul, iar excesul diferenta specifica.

Esential pentru suflet este miscarea. De aceea Epictet si Marc Au­reliu vorbesc despre o liniste lipsita de vant a sufletului, iar Seneca despre continua liniste (tranquillitas) a acestuia. Fiecare miscare are insa in lumea organica o anumita masura ; in fiecare om trebuie ca, prin imitatie a macrocosmosului, sa ia nastere un microcosmos, asadar ceva ordonat si frumos, a carui deranjare are ca urmare boala. Prin urmare afectul, ca un instinct nemasurat, este o deranjare si o boala a sufle­tului si de aceea el este impotriva naturii. Afectul este caracte­rizat prin violenta miscarii sufletului, de aceea Zenon il mai numeste"o fluturare a sufletului", asa cum se observa la o pasare nelinistita. Interesant este ca stoicii - ca si Platon - incearca o tipologie a afectelor. Ei disting: neplacerea, placerea, frica si pofta sau dorinta, pe care le si descriu, in sens materialist, fara sa descrie si substratul fiziologic al acestora. Stoicii cunosc insa faptul ca timpul influenteaza asupra violentei sentimentului, lucru foarte important pentru tratamentul moral al pasiunilor. Seneca zice :"cel mai bun mijloc impotriva maniei este timpul".

Originea afectelor, a pasiunilor este, dupa stoici,"denaturarea ra­tiunii". Toate se intemeiaza pe erori."Prostia (stultitia) le trimite si le agita asemenea furiilor, in viata oamenilor". Dimpotriva, acela care a recunoscut adevarul, acela a recunoscut legea generala dupa care se intampla totul si dupa care acesta traieste, conform cu natura si deci lipsit de pasiuni. Acesta a recunoscut si adevaratele valori si de aceea el nu mai este tulburat de valorile parute. Adevarul elibe­reaza sufletul, caci doua sunt lucrurile"ce dau putere sufletului: cre­dinta in adevar si increderea in sine insusi", zice Seneca. Iar Marc Aureliu remarca :"Nimeni n-a suferit pierderi din pricina adevarului". Stoicii accentueaza rolul pe care-l joaca afectul atunci cand acesta reu­seste sa surpe suveranitatea"partii ganditoare" a sufletului, care este sustinut de vointa. De aceasta vointa luminata de cunoastere, sau de cunoasterea sustinuta de vointa, depinde admiterea unui principiu sau neadmiterea acestuia, acceptarea acestuia ca adevarat sau respingerea lui ca fiind fals. Mereu si mereu preamaresc stoicii aceasta suverani­tate a vointei.

Interesant mai este si faptul ca pentru stoici taria vointei se inte­meiaza pe instinctele moderate ; instinctele nemasurate, pasiunile ca­racterizeaza slabiciunea vointei. Afectele violente sunt mereu produse de o vointa slaba. Alaturi de afectele nerationale stoicii admit si afecte rationale: do­rintei i se opune vointa corecta, fricii, prudenta, placerii bu­curia.

Problema nemuririi sufletului se pare ca a avut pentru filozofii stoici o importanta minima. In concordanta cu conceptia lor psihologica materialista, stoicii reprezinta ideea ca materia ordinara a sufletului este muritoare, numai ratiunea, materia sufleteasca cea mai fina, ca parte a divinitatii, este nemuritoare. Panaetius, Epictet si Marc Aureliu neaga ca sufletul ar fi nemuritor. Chrysip afirma ca numai sufle­tele inteleptilor sunt nemuritoare. La fel si Posidonius sustine nemu­rirea sufletului, si aceasta pe temeiul a doua argumente, pe care el se pare ca le-a imprumutat de la Platon : Sufletul trebuie sa fie nemu­ritor, fiindca el este cauza miscarii, ce n-are sfarsit. Apoi sufletul nu se poate descompune, din pricina ca el este o unitate si ceva simplu. Apoi sufletul nu se naste odata cu corpul, ci intra in corp din afara, este preexistent si dupa moartea corpului el se ridica in cele mai inalte regiuni ale aerului, unde gusta aceeasi hrana ca si planetele.

Pentru Seneca, ca si pentru stoicismul mijlociu", corpul este o inchisoare a sufletului."Corpul nostru este povara si pedeapsa pentru suflet", zice Seneca. Sufletul se raporta la trup ca si Divinitatea fata de lume. Corpul ar trebui sa-i slujeasca sufletului, in timp ce insa acesta il atrage inspre noroiul vietii inferioare, terestre, si-l sileste la o lupta acerba, permitandu-i numai o cunoastere confuza. Sufletul isi are originea in focul originar divin, asadar in cer, si se intoarce dupa moar­tea corpului iarasi acolo."Dupa ce s-a purificat, scuturandu-se de gre­seli si de murdaria vietii muritoare si dupa ce s-a purtat un timp scurt deasupra noastra, sufletul se inalta in inaltimi si pluteste printre spi­ritele fericite. El"a fost primit de o ceata sfanta". Acolo se desavarseste cunoasterea care aici in lume a fost asa de nedesavarsita.

Stoicii descriu cu multe amanunte si cu patos felul in care dainu­ieste mai departe sufletul. Mai ales Seneca, face acest lucru cu multa certitudine. Sufletul se afla in apropierea divinului, pe care-l intuieste acum fata de la fata, lucru pe care in viata terestra l-a incercat zadarnic, dar nu l-a putut realiza din pricina conpului. In patria fericitilor, su­fletul priveste in toata frumusetea minunea instelata a cerului."Acea zi, de care tu te temi - zice Seneca - fiindca este ultima, este ziua de nastere a eternitatii... In aceasta zi ti se vor descoperi tainele naturii, intunericul se va imprastia si va patrunde peste tot o lumina stra­lucitoare. Gandeste-te cat de mare va fi stralucirea, in clipa in care se vor uni atatea stele ... Cum iti va straluci lumina divina, cand o vei privi la locul ei propriu". Acolo unde stapaneste Logosul lumii nu exis­ta nimic ingrozitor (Marc Aurel. VII, 53).

 

N.B.

24 Iulie 2012

Vizualizari: 7348

Voteaza:

Psihologia stoica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact