Harisma eclesiala a discernamantului

Harisma eclesiala a discernamantului


Harisma eclesiala a discernamantului

A sti ca traditia se desfasoara pe doua niveluri, cel al predicarii, kerygmatic, si cel al viziunii, dogmatic, este conditia care face posibila exersarea discernamantului eclesial. Se vorbeste mult despre discernamant in scrierile ascetice si, dupa cum in cuvintele Mantuitorului ipocrizia (discernere pacatoasa a judecatilor) este pacatul cel mai blamat, s-ar putea spune cu indreptatire ca aceasta harisma este definitorie pentru experienta duhovniceasca. A sti sa distingi calea imparateasca, de mijloc, evitand orice exces de stanga ori de dreapta - recte orice alunecare exclusiva spre formal ori fundamental -, este de cea mai mare importanta pentru infaptuirea vietii in Hristos. Ar trebui sa ne amintim insa ca aceasta harisma este la fel de esentiala pentru chiar conditia Bisericii lui Hristos, inteleasa ca "stalp si temelie a adevarului" (cf. 1 Tim 3,15), "semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfant, popor agonisit de Dumnezeu" spre a vorbi lumii despre Cel ce ne-a chemat din intunericul ignorantei la lumina cunostintei divine (cf.

1 Ptr 2,9). Discernamantul este cel ce permite poporului lui Dumnezeu sa refuze sugestiile "duhurilor" care nu-l adeveresc pe Hristos ca Dumnezeu intrupat (cf. 1 In 4,1-3), tinand cu tarie confirmarea venita prin Duhul Sfant (cf. Mt 3,16-17).

In aceste conditii, este oare posibil ca Biserica sa fie o marturie a adevarului fara cultivarea discernamantului? Sa fie de ajuns faptul ca cinstim cu oarecare acribie marturiile trecutului (zic oarecare pentru ca discernamantul nostru se manifesta adesea stramb, fiecare tinand cam ceea ce-i place din ce ne-a parvenit de la generatiile anterioare)? Desigur, nu. Orice biblioteca ale carei exponate nu sunt judicios administrate se scufunda sub povara datelor din ce in ce mai multe si mai prost intelese. Si orice bibliotecar vaduvit de darul discernamantului peroreaza idiot, executand anatomii in jurul trupului vietii si deversand savant detalii despre lucruri a caror inteligibilitate nu mai este o evidenta. Asa suntem si noi, plini de cunostinte dar tot mai lipsiti de cunoastere, suficienti si superficiali in sentimentul nostru de apartenenta la o Biserica a adevarului despre care nu mai stim nimic. Mai ales, suficienti si sufocati in prejudecata noastra ca Biserica detine deja intregul adevar si ca nu mai avem nimic de aflat. Riscam sa transformam Biserica intr-un depozit al obiectelor de valoare ramase de la cine-stie-ce cultura antica, acum disparuta. Dar cel mai rau este ca uitam cuvantul Domnului, care spune ca sunt multe altele lucrurile pe care el ni le-ar spune daca noi am putea sa le pricepem, si ca va veni o vreme - sa fi venit deja? - cand vom fi in stare de mai mult, purtati de Duhul adevarului (cf. In 16,12-13).

Desi cei mai multi dintre noi se falesc cu atare ganduri, inchizand ochii si astupandu-si urechile in fata tot mai insistentelor interogatii dinauntru si dinafara, Biserica nu-i detinatoarea intregului adevar si nici nu poate pretinde sa fie adevarul; ea este insa chemata si echipata sa discearna ceea ce este adevarul si sa dea marturie despre adevar. A fi traditionali nu inseamna doar a aduna, ci si sau mai cu seama a intelege. Or, cum spuneam cu o alta ocazie, a intelege depinde de articularea corecta cu planul dogmata, asadar de posesiunea dreptei viziuni asupra lucrurilor. Mai departe, a intelege inseamna a discerne din acest unghi "dogmatic", pentru a zice astfel, ce este si ce nu este eclesial. Nu exista vreo achizitie istorica a Bisericii care sa nu trebuiasca privita din cand in cand prin grila discernamantului eclesial, a criteriilor constiintei traditionale. Evident, asta implica o dramatica rasturnare a perceptiei: de unde pana acum credeam ca trebuie sa acoperim cat mai exhaustiv indefinita productie eclesiala a celor doua milenii trecute pentru a spera sa intelegem ceva, acum suntem constransi de chiar multimea datelor sa procedam la judecarea si rearanjarea lor, asadar la un exercitiu intens al discernamantului.

A privi dincolo de draperii si de decorurile incantatoare ale spectacolului - spre zarea noimelor eclesiale, idei pure, puteri configuratoare de viata.

Cand nu mai stim ce ni se transmite cu adevarat prin instrumentele care ne informeaza, nu de discernamant este vorba, ci de plafonare, uitare si epigonat. Si tocmai asta se intampla mereu mai frecvent, in idolatrele noastre reiterari ale sloganului evlaviei oarbe: "nu lua! nu manca! nu te atinge!" La intrebarea: "de ce se inchid usile imparatesti in timpul liturghiei?", raspunde inevitabil (implacabil, inexorabil etc.) placa stricata a gramofonului care scartaie: "pentru ca asa prescrie tipicul". Am acumulat atat de mult, incat nu se mai intrevede posibilitatea de a si trai sub noianul "bogatiilor traditiei noastre bimilenare". Si problema, am mai spus acest lucru, nu este ca le-am adunat, ci ca nu mai stim ce rost au toate acestea. Ramane si acum, desi manualele noastre "ortodoxe" profera emfatic "adevarul" ca harismele ar fi pierit - ciudata sustinere, pentru o Biserica numita a Cincizecimii -, ca discernamantul este singurul lucru de care avem nevoie si care nu se va lua de la noi. Eventual, ne mai dispensam de el cateodata, obositi.

Pr. dr. Doru Costache

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2604

Voteaza:

Harisma eclesiala a discernamantului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact