Pelerinajul de Florii

Sarbatoarea Floriilor vesteste intrarea triumfala a Mantuitorului in Ierusalim, care a avut loc cu cateva zile inainte de Patimile Sale. Parintele Alexander Schmemann in lucrarea "Postul cel Mare", marturiseste ca noi nu ne aducem aminte doar de un fapt istoric, ci traim acel eveniment "astazi". Astfel, Biserica nu ne cheama sa comemoram evenimente petrecute candva, ci sa participam tainic la Intrarea Domnului in Ierusalimul sufletelor noastre. Pelerinajul nostru catre Ierusalimul ceresc, Imparatia lui Dumnezeu, incepe mai intai in sufletele noastre.

Pentru Dumnezeu exista doar timpul prezent. Astazi, este numele timpului lui Dumnezeu, marturisea parintele Galeriu. Asa ca nu e cazul sa socotim ca avem parte de o greseala atunci cand auzim in Biserica, dupa mai bine de 2000 de ani de la nasterea Sa in Betleem, cantandu-se "Astazi vine la Ierusalim…"

Asa cum in trecut multimea poporului vedea in Hristos pe Stapanul vietii si al mortii si Il intampina cu stalpari de finic si cu strigate de "Osana", asternandu-si hainele inaintea Lui, la fel si noi suntem chemati sa strigam cu pruncii “Osana” si sa-I asternem hainele.

Parintele Petroniu Tanase spune ca hainele aruncate pe cale sunt restituire a unei vechi datorii. "Omul, daca a cazut din Eden, Dumnezeu i-a facut haine din piele si l-a scos afara din Rai. Acum insusi Dumnezeu vine la noi si Raiul este cu Dansul, nu mai avem nevoie de haine; de aceea I le inapoiem, le aruncam inaintea Lui si le calca asinul, dobitocul pe care sta Hristos, aratand dobitocia de care vine sa ne izbaveasca. Primirea hainelor era legata de rusinea pacatului si de neindrazneala care ne facuse sa ne ascundem; acum suntem plini de indrazneala, strigam "Osana", intampinam pe Biruitorul mortii si al iadului, caci prin El si noi ne-am facut biruitori asupra pacatului, precum o marturisesc stalparile, semnele de biruinta pe care le tinem in mana".

Prima descriere a sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim o avem de la pelerina Egeria. Aceasta ajunge spre sfarsitul secolului IV la Locurile Sfinte si consemneaza: Toti crestinii se strangeau pe la orele 13:00 si mergeau impreuna cu slujitorii si episcopul cetatii pe Muntele Maslinilor, pana la locul de unde Domnul S-a Inaltat la cer. De aici, pe la orele 17:00, coborau catre Sfanta Cetate, iar crestinii de toate varstele si copiii, mergand inaintea episcopului cu ramuri de finic si de maslin, strigau: "Binecuvantat este Cel ce vine in Numele Domnului". Ajungand in cetate, mergeau la Biserica Sfintei Invieri unde savarseau slujba Vecerniei. Apoi din nou rugaciunea la locul Crucii, dupa care se slobozeste poporul.

Pelerinajul de Florii care se practica la inceput in Ierusalim a devenit astazi o traditie in toata tara. Pelerinajul incepe dupa vecernia din Sambata lui Lazar si vesteste sarbatoarea Intrarii triumfale a Domnului in Ierusalim.

Indiferent unde s-ar desfasura el, pelerinajul de Florii trebuie sa inceapa intr-o biserica si sa se incheie intr-o alta biserica. Preafericitul Parinte Patriarh spune ca “taina Ierusalimului ceresc sau taina Noului Ierusalim (vezi Apocalipsa 21, 2) este acum continuta ca arvuna in fiecare biserica ortodoxa sfintita, dupa cum se spune in Slujba de sfintire a noii biserici cand se canta: "Innoieste-te, innoieste-te, Noule Ierusalime (...), ca slava Domnului peste tine a stralucit. Aceasta casa, Tatal a zidit-o; aceasta casa, Fiul a intarit-o; aceasta casa, Duhul Sfant a innoit-o, a luminat-o si a sfintit sufletele noastre'…asadar, rostul Bisericii in lume este sa ne pregateasca pentru inviere si pentru intrarea in Ierusalimul ceresc".

Sa nu trecem cu vederea acest pelerinaj. Sa ne intareasca Domnul sa simtim prezenta si Patimirile Sale, asa cum cei care se iubesc isi simt durerile unii altora.

Adrian Cocosila

07 Aprilie 2014

Vizualizari: 2508

Voteaza:

Pelerinajul de Florii 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.