Bucuria crestinului

Bucuria crestinului


Bucuria crestinului

Bucurati-va pururea (1 Tes. 5, 16), zice Sfantul Apostol Pavel, cu bucuria cea in Domnul si in Duhul Sfant (Rom. 14, 17). Aceasta bucurie se instapaneste in inima sub inraurirea credintei vii, a iubirii fierbinti si a nadejdii tari, si este atat de adanca incat nici un fel de necazuri dinafara nu o pot tulbura.

In crestinism, ea este tot atat de fireasca pe cat este de fireasca bucuria fiului care este primit iarasi in bratele iubitoare ale tatalui pe care il maniase, ori a robului ferecat in lanturi care astepta moartea si care a primit in schimb libertatea, ori a datornicului caruia i s-au iertat datoriile, si, indeobste, ca a omului care se afla intr-o situatie-limita si deodata, pe neasteptate, capata fericirea cea mai deplina.

La crestin se savarseste in duh, in intelesul cel mai inalt, ceea ce la aceia se savarseste pe dinafara. Omul este zidit pentru bucurie, pentru viata raiului, pe care a pierdut-o prin cadere; acum, in Domnul Iisus Hristos, prin harul Sfantului Duh, el e reasezat in cinul sau cel dintai. Desi pe dinafara el inca nu este in rai, pe dinlauntru primeste deja randuiala raiului, drept care se si bucura.

In viata de zi cu zi, oamenii se afla intr-o dispozitie vesela a duhului atunci cand nu-i apasa nevoile, cand au pace cu ceilalti, cand treburile merg bine si cand nici un necaz nu-i ameninta. Crestinii de ce se bucura? Fiindca pacatele le sunt iertate, puterile morale - refacute prin har, pacea cu Dumnezeu este instapanita in ei, constiinta li se pastreaza curata fata de toti si toate, au neclintita incredintarea ca Domnul o pazeste si o va pazi neprihanita pana la capat, nadejdea fericirii vietii vesnice este adanca: traind intr-o asemenea atmosfera de bucurie, el nu are cum sa nu fie intr-o stare totdeauna bucuroasa a duhului.

Temeiul de capetenie al bucuriei crestinului este insa innoirea firii cazute. La nasterea cea de-a doua, prin Botez, se arunca samanta vietii vesnice, dupa chipul Domnului inviat. Incepand din acea clipa sa umble intru viata cea innoita, crestinul se elibereaza tot mai mult din lanturile stricaciunii, ce vine prin pacat, si se umple cu prisosinta de simtamantul sanatatii duhovnicesti.

Acest simtamant de sanatate este aproape acelasi lucru ca simtamantul invierii: de aici bucuria neincetata a vietii in Domnul. Tocmai de aceea ne si porunceste Apostolul sa fim bucurosi - ne porunceste, adica, sa ne pastram intr-o stare duhovniceasca ce aduce bucurie neincetata, sa ne inconjuram de convingeri care adie bucurie in suflet, sa nu ne lipsim de gustarea bunatatilor duhovnicesti cu care sunt imbiati toti in Domnul si care nu au cum sa nu veseleasca inima, sa nu ne instrainam niciodata de osteneli si de nevointe, care ne duc pe o cale stramta, insa la viata vesnica.

Apostolul nu vrea ca crestinul sa dezvolte in sine bucuria prin nu stiu ce visari, ci sa paseasca cu fapta pe taramul veselitor al luminii si al vietii. Si pe cat este de sigur ca pe acest taram ajunge orice crestin adevarat, pe atat este de nedespartita bucuria de crestinul adevarat; tocmai de aceea cuvantul lui Dumnezeu ne porunceste in multe randuri sa ne bucuram (Filip. 3, 1; 4, 4; Rom. 12, 12; 14, 17; Iac. 1, 2).

Cand inlauntru este pace si bucurie, nevoile si necazurile dinafara nu au inraurire asupra crestinului, asa incat doar ceilalti il pot socoti necajit, in vreme ce el insusi se bucura pururea inlauntrul sau (2 Cor. 6, 10).

Bucuria duhovniceasca

Cine a gustat bunatatile aduse pe pamant de Domnul - lumina cunostintei, slobozirea din lanturile pacatului si puterea de a face binele, tamaduirea ranilor inimii si infierea de catre Dumnezeu - acela petrece necontenit in bucurie cereasca, neprefacuta.

Aceasta bucurie nu este o atractie de o clipa, intamplatoare, silita, a inimii, ci este rasfrangerea starii pururea bucuroase a intregii fiinte, care vine mai ales din legatura cu Dumnezeu si din primirea de la El a sus-pomenitelor bunatati.

Omul poate sa-si incordeze inima cu de-a sila ca sa se bucure, insa acea bucurie va fi lepadata din el indata, ca un bat aruncat vertical in apa. Ne putem amagi inima pentru o clipa infatisandu-i bunatati inchipuite, dar aceasta va fi nu bucurie, ci betie, care de obicei se sfarseste cu o si mai mare intristare. Sa privegheati, si sa nu va amagiti.

Putem intalni multe lumini - lumini ale „intelepciunii” celei desarte, care nu sunt lumini ale cunoasterii, ci mici vapai ratacitoare, asemenea celor ce aproape totdeauna se invart deasupra unui cadavru. Luati seama, si sa nu va amagiti.

Sunt oameni care cred ca nepunand hotar poftelor largesc cercul propriei libertati: acestia seamana de fapt cu niste maimute care cu buna stiinta se incurca in plasele vanatorilor. Nu va lasati atrasi de exemplul lor.

Cu multe mangaieri ne imbie lumea, dandu-le drept leacuri pentru ranile inimii - insa aceste parute leacuri ard si mai mult ranile cu pricina, ca niste miraje de izvoare in pustie sau ca apa sarata ce intarata setea. instrainati-va de ele.

Si stapanitorul acestei lumi, care sufla rautate asupra noastra, intotdeauna vine la noi cu vorbe dulci, care par parintesti, imbiindu-ne pana una alta cu indestulare si cu odihna. Alungati farmecele acestui inselator, ce cauta sa va vrajeasca. Nu este alta bucurie pe lumea asta, afara de bucuria in Domnul nostru Iisus Hristos!

Sfantul Teofan Zavoratul

Pe aceeaşi temă

10 Septembrie 2015

Vizualizari: 5399

Voteaza:

Bucuria crestinului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

bucuria

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact